InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > HACCP, Hazard Analysis Critical Control Points

HACCP, Hazard Analysis Critical Control Points

HACCP, Hazard Analysis Critical Control Points Wat betekent HACCP, dit staat voor Hazard Analysis Critical Control Points, het betekend in het nederlands het analyseren van kritische punten en op deze punten moet extra goed gelet worden. De hele procedure van het produceren tot het eindprodukt wordt gecontroleerd op gevaren voor de voedselveiligheid die mogelijk aanwezig kunnen zijn. In HACCP worden deze gevaren benoemd en de mogelijke risico's die hieraan verbonden zijn worden beheerst en gecontroleerd.

Wat is HACCP?

HACCP staat voor Hazard Analysis Critical Control Points. Vrij vertaald: een analyse van kritische punten waarop extra goed gelet moet worden. Bij HACCP wordt het hele productieproces nagelopen op mogelijke gevaren voor de voedselveiligheid. Die gevaren worden in HACCP benoemd en de daaraan verbonden risico's worden beheerst. Het woord Hazard staat voor een gevaar dat mogelijkerwijs in een produkt zou kunnen voorkomen en een gevaar voor de gezondheid van de gebruiker (consument) kan zijn, ze worden verdeeld in verschillende groepen van soort besmetting.

Soorten besmetting

  • Microbiologische besmetting , zoals schimmel,virus of bacteriën.
  • Chemische besmetting, door schoonmaakmiddelen, gifstoffen die door schimmels zijn geproduceerd, bestrijdingdmiddelen.
  • Fysische besmetting, een glasscherf, houtsplinters of metaaldelen in produkten.

Deze soorten besmettingen kunnen al aanwezig zijn in de grondstoffen van het produkt, maar het is ook goed mogelijk dat deze tijdens het transport, behandeling of tijdens bereiding of het verpakken in het produkt terecht komen.

De 7 HACCP-princiepes

  1. Alle potentiële gevaren in kaart brengen en de echte gevaren aanwijzen.
  2. Welke maatregelen moeten er genomen worden om de potentiële gevaren te beheersen, en er moet vastgesteld worden wat de CCP's (kritische beheerspunten )zijn.
  3. De kritische grenzen moeten per CCP aan worden gegeven.
  4. Er moet vast worden gestled hoe de CCP 's bewaakt gaan worden.
  5. Per CCP moeten de akties om te corrigeren worden vastgelegd. Deze acties om te corrigeren kunnen worden toegepast op het bereidingsproces of het produkt zelf en zal als gevolg moeten hebben dat de veiligheid weer hersteld wordt.
  6. Er moet verificatie worden toegepast, een controle die periodiek plaats vindt om te controleren of de HACCP manier van aanpak ook zijn gewenste effecten heeft, voldoende veiligheid.
  7. Alles moet geregistreerd worden en in een document vastgelegd, betreffende plan van aanpak.

HACCP voor wie?

Elk bedrijf in welke vorm dan ook ,dat zich bezig houdt met het produceren, verwerken of distrubueren van levensmiddelen heeft met deze regeling te maken. Alle waren die eetbaar en/of drinkbaar zijn levensmiddelen, maar ook alle grondstoffen en/of hulpstoffen die nodig zijn bij bereiding van een produkt, dus of u nu een restaurant hebt, de slager op de hoek van de straat of een grote fabrikant van vleeswaren,iederen die met levensmiddelen werkt heeft met deze verplichte regeling te maken. Er moeten grenzen worden bewaakt zoals temperatuur, tijd en vochtgehalte etc. door dit vast te leggen in een document, en te registreren, een soort logboek, wordt de voedselveiligheid gewaarborgd. Op deze manier wordt de handelswijze structureel bewaakt en de gezondheid van de consument beter gewaarborgd. HACCP is een systeem met preventieve werking, en verhoogt de veiligheid van produkten.
© 2009 - 2019 Ckonemann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
HACCP in de praktijkHACCP in de praktijkVoedselveiligheid is erg belangrijk. Om deze veiligheid te kunnen waarborgen is de HACCP methode ontwikkeld. Lees hier h…
Kwaliteitssystemen binnen NederlandKwaliteitssystemen binnen NederlandHet is erg belangrijk dat er kwaliteitssystemen zijn in de voedingsmiddelenindustrie. Elk voedingsbedrijf in Nederland m…
Een bedrijf beginnen: Nederlandse Voedsel en WarenautoriteitEen bedrijf beginnen: Nederlandse Voedsel en WarenautoriteitAls iemand een bedrijf in Nederland wil beginnen, dan moet het bedrijf worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel e…
Besmetting, infectie en ontstekingHet binnendringen van schadelijke micro-organismen in ons lichaam wordt een besmetting genoemd. Zo'n besmetting leidt la…
Vonkvrij gereedschapBeveiliging volgens ATEX (ATmosphere EXplosible) betreft de veiligheid van personen die in ruimten werken met gevaar voo…

Reageer op het artikel "HACCP, Hazard Analysis Critical Control Points"

Infoteur: Ckonemann
Laatste update: 23-02-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Schrijf mee!