InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Hoe maak je latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd?

Hoe maak je latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd?

Hoe maak je latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd? Latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd zijn allen koffievarianten die worden bereid met het gebruik van melk. Bij veel mensen zijn deze koffies geliefd maar weinig mensen nemen de tijd de koffiesoorten te leren maken. Tijd voor verandering! In dit artikel worden de benodigdheden en instructies gegeven voor het maken van een latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd.

Latte Macchiato

Benodigdheden
  • Volle melk
  • Melkschuimer
  • Espressobonen
  • Een groot glas
  • Koffiemachine

Bereidingswijze
Schuim een flinke hoeveelheid volle melk op. Zorg ook dat de melk goed warm is, maar niet kokend. Maak ongeveer de hoeveelheid van een dubbele espresso warme melk. Giet deze in het glas. Maak met de espressobonen in de koffiemachine een espresso en giet deze bij de warme melk. Zorg ervoor dat je niet te snel de espresso erbij voegt, anders mengt de melk en espresso waardoor er geen laagjeseffect ontstaat. De ruimte in het glas dat over is vul je met het juist opgeklopte schuim. Zorg dat er een grote laag schuim is.

Cappuccino

Benodigdheden
  • Volle melk
  • Melkschuimer
  • Espressobonen
  • Een koffiekop
  • Koffiemachine
  • Eventueel een beetje kaneel of cacaopoeder

Bereidingswijze
Schuim eerst een flinke hoeveelheid volle melk op. Zorg ook dat de melk goed warm is, maar niet kokend. Maak dan met de espressobonen in de koffiemachine een espresso, en doe deze in een normale maat koffiekop. Draai de kan met de opgeschuimde melk nog wat rond totdat het schuim mooi glad lijkt. Vul het koffiekopje vervolgens tot de helft met warme melk. Voeg het juist opgeklopte schuim toe tot net iets over de top van het koffiekopje toe. Je weet dat het schuim goed is wanneer het schuim een beetje terugdeinst wanneer je er met een lepeltje doorheen gaat. Volgens de traditionele bereidingswijze hoort er geen kaneel of cacaopoeder op gestrooid te worden, maar vaak wordt dit wel gedaan in Nederland.

Koffie verkeerd (ook wel café au lait)

Benodigdheden
  • Volle melk
  • Melkverwarmer
  • Koffiebonen
  • Een koffiekop
  • Koffiemachine

Bereidingswijze
Verwarm een flinke hoeveelheid volle melk. Deze moet goed warm worden, maar niet kokend heet. Maak met koffiebonen een normale koffie in de koffiemachine. Zorg dat de koffie niet het hele kopje vult, ongeveer de helft moet gevuld zijn. Giet dan de warme melk in tot het kopje vol zit.
© 2011 - 2017 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe maak je latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd?"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 14-04-2016
Gepubliceerd: 23-07-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!