InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Invriezen van fruitsoorten

Invriezen van fruitsoorten

Invriezen van fruitsoorten Fruit moet snel ingevroren worden, anders verliest het zijn vitaminen. Waar moet u opletten als u aardbeien invries? U leest hier hoe u de fruitsoorten invriest en waar u ze voor gebruiken kunt.

De fruitsoorten voor invriezen

Aalbessen en bosbessen

Spoel ze onmiddellijk na de oogst, verwijder de steeltjes, dep ze droog, verpak ze en vries ze in.
Met ingevroren bessen kunt u:
  • jam maken
  • in taart verwerken
  • vruchtensap maken

Aardbeien

Vollegrondaardbeien zijn het meest geschikt om ingevroren te worden, hun gehalte aan droge stof is hoger dan dat van andere aardbeien. Kleine, stevige en rijpe vruchten zijn het meest aangewezen. Ook de variëteit is belangrijk.
Spoel de aardbeien kort en leg ze niet in het spoelwater. Verwijder daarna pas het steeltje en kroontje. Verpak ze en vries ze in. U kunt ze ook verspreid op een dienblad leggen. Plaats het dienblad open in de diepvriezer en laat enkele uren liggen. Haal het daarna uit de diepvriezer en verpak de aardbeien in doosjes of zakjes. Zo kleven de aardbeien niet aan elkaar.
Tevens kunt u van aardbeien ook eerst een saus maken of puree, die u dan invriest.

Abrikozen

Spoel de vruchten en verwijder de steen. Sommige abrikozen geven een bittere smaak aan het vruchtvlees. Verpak de vruchthelften en vries ze in.
U kunt de abrikozen ook eerst pellen. Dompel ze kort in kokend water en verwijder de schil.
Van abrikozen kunt u goed moes maken dat u zo invriest.

Appels

Appels worden het best niet rauw ingevroren, maar eerst verwerkt tot moest met of zonder suiker. Suiker kunt u nadien ook nog toevoegen.
Appelmoes kunt u op het vuur klaarmaken, maar ook in de magnetron.

Braambessen

Ga op dezelfde manier te werk als bij het invriezen van aardbeien.
Van braambessen kunt u ook een saus of puree maken, die u dan invriest.

Frambozen

Spoel de frambozen, verwijder de steeltjes, dep ze droog en leg ze op een dienblad. Leg het dienblad enkele uren in de diepvries. Verpak ze dan en vries ze snel in. Door het snelle invriezen behoudt de vrucht mooi zijn vorm. Zo kunt u de gehele vrucht gebruiken.
U kunt bovendien een saus of puree van frambozen maken, die u dan invriest.

Kersen

U dient alleen de rijpe vruchten in te vriezen.
Spoel de kersen, als u wilt ontpit u ze, dep ze droog, verpak ze en vries de kersen in. Het al dan niet verwijderen van de pit, is afhankelijk voor het doeleinde. Gestoofde kersen bijvoorbeeld, kunnen de pit behouden. Kersen voor in een taart, worden het beste ontpit.

Kruisbessen/ stekelbessen

Spoel de bessen goed, verwijder de steeltjes, dep ze droog, verpak ze en vries ze in. De rijpheid bij het invriezen van de vrucht wordt sterk bepaald door de verwerking achteraf. Voor een stekelbessentaart bijvoorbeeld, heeft u kleine, groene, onrijpe bessen nodig.

Peren

Vries geen rauwe peren in! Verwerk ze tot gestoofde peren en vries ze dan in. Bij gebruik dient u ze enkel op te warmen en op smaak te brengen.

Perziken

Ga op dezelfde manier te werk als bij het invriezen van abrikozen.

Pruimen

Vruchtensap

Meer en meer wordt zelfgemaakte vruchtensap in de diepvriezer bewaard. Later kan het dan gebruikt worden voor het maken van sorbets.
Gerelateerde artikelen
Invriezen van kruiden en fruitWaar moet u opletten als u kruiden of fruit in gaat vriezen? Wat moet de kwaliteit van de voedingsmiddelen zijn, wat is…
Invriezen van groente, vlees en fruitInvriezen van groente, vlees en fruitIn de hedendaagse samenleving waar vele mensen niet meer de tijd hebben dagelijks boodschappen te doen, is het leven zon…
Voedsel invriezenVoedsel invriezenVoedsel invriezen: zo heb je altijd eten op voorraad. De meeste mensen vriezen voedsel in omdat ze slechts eenmaal per w…
Invriezen van levensmiddelenInvriezen van levensmiddelenInvriezen van levensmiddelen. Hoe doe je dat? Welke verpakking gebruik je? Wat is het effect van invriezen op houdbaarhe…
Diepvriezen, hoe en watDiepvriezen is een bewaarmethode welke al behoorlijk ingeburgerd is. Van alle bewaarmethodes is diepvriezen zeker de mee…
Bronnen en referenties
  • Plattelandsvrouwen

Reageer op het artikel "Invriezen van fruitsoorten"

Reacties

Laura, 23-12-2011 08:32 #3
Mag je rauwe aarbeien uit de diepvries in een koude kwarktaart verwerken? Moeten ze eerst worden gekookt en dan laten afkoelen?

M. Bierens-V D. Boomen, 08-07-2009 11:14 #2
Moet ik ingevroren bosbessen eerst ontdooien voor ik ze gebruik in een gerecht?

Dekempeneer Jos, 26-06-2009 14:23 #1
Zeer nuttige informatie, vooral als men voor de eerste maal invriest.

Infoteur: Jootje
Laatste update: 05-09-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!