InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Insecten eten: vervanger van vlees?

Insecten eten: vervanger van vlees?

Insecten eten: vervanger van vlees? Insecten eten: in veel landen is het heel normaal om insecten te eten. Ze zijn lekker en voedzaam. In landen waar men geen insecten eet, gruwelt men bij het idee. Toch wordt insecten eten steeds populairder. En bovendien: de meeste mensen eten heel wat insecten zonder het te weten.

Ongemerkt insecten eten

Voordat u gruwelt van het woord insecten: stiekem heeft u al heel wat insecten op gegeten. Ten eerst als u op de fiets zit: er verdwijnen heus wel eens vliegjes in uw mond. De meeste merkt u op, maar af en toe verdwijnt er ook een in de maag. Gelukkig merkt u hier niks van.

In voedsel zit ook heel wat insecten(onderdelen). In chocolade bijvoorbeeld, zit per 100 gram ongeveer zes deeltjes insect. In brood en meel zitten ook insectendeeltjes. Fruit en groenten, vers of ingeblikt, bevatten ook insecten. Verder zit in koffie ook kriebelig spul. De hoeveelheid insecten die in voedingsmiddelen zit, is van een wettelijk toegestane hoeveelheid.

Verder is er een kleurstof die van een soort bladluis is gemaakt: de kleurstof E120. Deze wordt gemaakt door de bladluis Dactylopius coccus te doden en te drogen. Vervolgens worden ze verwerkt tot poeder. Het is een rode kleurstof die vaak gebruikt wordt bij de productie van snoepgoed, roodgekleurde yoghurt (vruchtenyoghurt) en drinkyoghurt.

Insecten eten: voedingswaarde

De voedingswaarde van insecten is gelijk aan die van rundervlees of varkensvlees. Het bevat per 100 gram insecten: 5 tot 60 gram vetten en 25 tot 75 gram eiwitten. Insecten kunnen dus als vervanger dienen voor het gangbare vlees. Daarnaast bevatten insecten ook nuttige vitaminen.

De volgende insecten worden veel gegeten door mensen:
  • sociale insecten: mieren, termieten, bijen, wespen
  • spinachtigen: spinnen, schorpioenen
  • zespotigen: kevers, krekels, sprinkhanen, muggen, vliegen (alleen de maden worden gegeten), cicaden, wantsen, vlinders (alleen de rupsen worden gegeten)
De rupsen zijn de meest bekende insecten die worden gegeten, ze zijn ook zeer voedzaam. Daarnaast zijn ook sprinkhanen populair als lekkernij met hun notensmaak.

Hoe verwerken we de insecten tot eetbare insecten

Rupsen: de darminhoud uitknijpen, drogen. Daarna braden.
Kevers: worden ontdaan van vleugel, poten en kop. Vervolgens frituren, bakken of roosteren.
Bijen en wespen: frituren, de vleugels zijn minder lekker.
Sprinkhanen en krekels: drogen, ontdoen van poten en vleugels. Daarna frituren, bakken of braden.
Mieren en termieten: koken, drogen. Daarna roosteren of bakken, of alleen koken en zouten.
Spinnen en schorpioenen: bakken of frituren.
Wantsen: Koken, bakken, frituren of braden.

Insecten kan je makkelijk zelf vangen. Nadat je de insecten gevangen hebt, dien je ze eerst te oden door ze direct in kokend water te gooien. Na 2 tot 5 minuten kunnen de insecten eruit. Gebruik ze vervolgens direct ter bereiding, of laat ze drogen voor later gebruik.

Insecten kopen

In veel landen kan je op markten kant en klare insectensnacks kopen. Restaurants hebben ze ook vaak op het menu staan. Wilt u zelf thuis aan de slag met insecten, dan kunnen deze ook gedroogd en ingeblikt gekocht worden. De grotere steden hebben vaak buitenlandse winkeltjes waar insecten gekocht kunnen worden. Een reptielenzaak verkoopt ook insecten. Deze zijn vaak wel levend. Maar men kan ook zelf insecten gaan kweken. Insecten kweken gaat heel makkelijk, het kost bijna niks en er is bijna geen sprake van vervuiling. Insecten eten heeft dus vele voordelen ten opzichte van het eten van runder-of varkensvlees.

Houdt wel rekening met stank: het kweken van vliegen bijvoorbeeld, brengt een enorme hoeveelheid stank met zich mee. Doe dit dus niet binnenshuis maar in een schuurtje. Overige insecten brengen over het algemeen weinig nare luchtjes met zich mee.
Gerelateerde artikelen
Wordt het eten van insecten de toekomst?Wat mensen wel en niet eten is voor een groot deel cultuurgebonden. Zo zijn in India koeien heilig en worden ze daar doo…
Mieren bestrijden en preventief weren uit huis en tuinMieren bestrijden en preventief weren uit huis en tuinMieren zijn kleine insecten die als zeer ongenode gasten kunnen worden gezien. Mieren kunnen goed preventief geweerd wor…
Vies en bizar eten - Van insecten tot kwallenBij 80% van de bevolking staan er geregeld insecten op het menu. Ze zijn gezond, want ze bevatten veel aminozuren, eiwit…
Insecten eten; gezond en duurzaamInsecten eten; gezond en duurzaamHet eten van insecten, ook wel entomogafie genoemd is in Nederland en België niet erg bekend, toch wordt het steeds popu…
Eet ook eens insectenEet ook eens insectenIn verschillende landen is het heel normaal dat insecten gegeten worden, maar in onze cultuur is het nog niet echt geacc…
Bronnen en referenties
  • http://www.elsevier.nl/web/10113239/Stijl/Eten-Uitgaan/Eten/Insecten-op-het-menu.htm

Reageer op het artikel "Insecten eten: vervanger van vlees?"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 15-03-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!