'Slanke' frisdrank: welk fris houdt of maakt slank?

'Slanke' frisdrank: welk fris houdt of maakt slank? Vooral in de zomer is het onweerstaanbaar: een glas bubbelend, sprankelend fris met tinkelende ijsblokjes. Alleen: een gemiddeld glas frisdrank bevat al gauw zo'n 70 calorietjes. Komt daar alcohol bij, dan is het helemaal schrikken. Bij de populaire Breezer gaat het om zo'n 180 calorieën! Kortom: welk fris houdt of maakt je slank? Gelukkig zijn er wel degelijk lekkere 'slanke' frisdranken. Lees verder voor het nieuwste, lekkerste fris en de gezondste oplossingen. Een sprankelend glas fris waar de belletjes afspatten. Tinkelende ijsblokjes.... onweerstaanbaar op een zomerse dag! Alleen drink je ongemerkt heel wat calorieën weg. Suikerhoudend fris bevat voor één glas al snel 70 calorieën. Frisse drankjes met alcohol zijn al helemaal dikmakers. De Breezer is wel populair, maar om meer dan één reden geldt 'geniet maar drink met mate'. Als een Breezer je al 180 calorieën oplevert, zit je met vijf Breezers al aan pakweg de helft van je hele dagelijkse energiebehoefte! Kortom: de vraag is, hoe je kunt genieten van fris in de zomer, en er toch slank bij kunt blijven.. of worden. Lees verder.

Bronwater: soms lekker, soms wat 'kaal'

Bronwater is soms precies waar je trek in hebt op een hete dag. Maar een spaatje is soms ook weer net even te kaal. Kies voor bronwater met bubbels, dan heb je al een beetje broodnodige 'bite' in je mond. Een scheutje citroensap of een schijfje citroen maakt het bronwater nog wat lekkerder, zonder de calorieën. Experimenteer ook eens met verse muntblaadjes in het bronwater. Eventueel ingevroren in ijsblokjes. Of maak ijsblokjes van water met vruchtenmix. Staat nog leuk ook.

Alcoholvrij scheelt de helft!

Lekker zoet

Maar wat als je nu eenmaal van lekker zoet houdt? Het eerste waaraan je denkt, zijn dan natuurlijk light frisdranken. Van Cola tot en met Fanta of 7 Up, er is van alles wel een light variant. Overbekend is ook het drankje Rivella. Iets volwassener als het ware, met wat meer smaakelementen én wat minder mierzoet dan andere soorten 'prik'. Echter: er wordt volgens vele critici te gemakkelijk omgegaan met light producten. Er is in studies een zeker verband aangetoond met nare ziektes, vooral bij al te ruim gebruik. Wees dus zuinig in het gebruik van light producten, en giet ze zeker bij kinderen niet gedachteloos naar binnen. Voor jezelf én anderen geldt: (zeer) zoet is een aangeleerde smaak, en je kunt die ook weer afwennen. Even doorbijten en je leert ook wat minder zoete alternatieven waarderen. Bijvoorbeeld... die hippe mixen van (bron)water en fruit. Vitamin Water van Sourcy bijvoorbeeld, is er in smaken als framboos / granaat of appel / kiwi, en levert maar zo'n 40 calorieen op per glas. Let wel: dit water is zonder bubbels.

Lite POM Wonderful

Fruitsap is een 'stiekeme' leverancier van heel wat calorieen. Maar het is wel erg lekker en gezond. Hoe kom je uit het dilemma? Er zijn al light-varianten van fruitsappen. POM Wonderful is oorspronkelijk een granaatappeldrank uit Californië. 100% puur sap, maar een glas bevat zo'n 150 calorieën. Nieuw is daarom Lite POM. Er zijn twee smaakvarianten: Granaatappel Blackberry en Granaatappel Dragonfruit. Lite POM is net als de oorspronkelijke POM 100% natuurlijk, zonder toegevoegde suikers of conserveringsmiddelen. Granaatsap bevat natuurlijk veel anti-oxidanten. POM is geschikt als alternatief voor sinaasappelsap bij het ontbijt, maar ook voor tussendoor of op het strand. Lite POM bevat een mix van 50% granaatappelsap afkomstig van de eigen POM plantages in Californie, met natuurlijke vruchtensappen en groene of witte thee, aangevuld met water. Lite POM bevat net zoveel polyphenol anti-oxidanten als de 100% juice variant, maar bevat ongeveer de helft aan calorieën: 80. En wel heel bijzonder is dat Lite POM niet de kunstmatige zoetstoffen bevat die de meeste light sappen wél bevatten.

POM en POM Lite: waar, wat en hoe duur?

De granaatappels voor de POM Wonderful sappen komen uit POM's eigen boomgaarden in de San Joaquin Valley in Centraal Californië . Rijpe granaatappels worden met de hand geplukt en dan geperst. Zowel POM als Lite POM zitten in leuke bolle flesjes waar je mee gezien mag worden. Een flink flesje met 710ml inhoud kost 2,25. De eerste bij wie deze nieuwe POM te vinden is, is Albert Heijn (afdeling gekoelde vruchtensappen), en er volgen steeds meer supermarkten. Voor verkooppunten zie: www.pomwonderful.nl/litepom
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Persbericht POM Wonderful / Lite POM
  • Jellinek Hulp en Voorlichting

Reageer op het artikel "'Slanke' frisdrank: welk fris houdt of maakt slank?"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: Juli 2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!