InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Vies en bizar eten - Van insecten tot kwallen

Vies en bizar eten - Van insecten tot kwallen

Bij 80% van de bevolking staan er geregeld insecten op het menu. Ze zijn gezond, want ze bevatten veel aminozuren, eiwitten en goede vetten. In dit artikel geven we een opsomming van vies en bizar eten: vleermuizen, kwallen, cavia’s, meelwormen, etc. Wil je meer weten, dan kan je zelfs gespecialiseerde kookboeken kopen (bv. De Eat-a-Bug Cookbook) die vol staan met recepten voor mieren, duizendpoten, sprinkhanen, …

Vleermuizen

In Indonesië kan je vleermuizen op de markt kopen. Het is een tussendoortje om tijdens het shoppen de honger te stillen.

Sprinkhanen

Sprinkhanen worden eerst in tempurabloem gerold en vervolgens gefrituurd tot ze krokant zijn. Ze worden meestal gegeten met chilisaus, maar soms wordt er ook chocoladesaus bij geserveerd.

Stierenballen

In Spanje en de Verenigde Staten is de bevolking gek op het eten van stierenballen. Wil je dit ook eens proberen, zoek dan op het menu naar criadillas (voor Spanje) en naar Cowboy Caviar of Rocky Mountain Oysters (in de Verenigde Staten).

Meelwormen

Meelwormen kan je gebruiken om te wokken. Fruit eerst een ui en een pepertje in een beetje olie. Voeg de meelwormen toe en doe er de roerbakgroenten bij van zodra ze goed bruin zijn. Bestrooi met fijngehakte koriander.

Hanenkam

In Italië, en dan meer bepaald in Toscane, eet de bevolking graag hanenkam. De kam wordt er meestal gegeten met bonen.

Huitlacoche

In Mexico eet de bevolking de schimmel die op maïs groeit. Het ziet er behoorlijk vies uit, maar lekker is het wel. Deze schimmel staat bekend onder de naam huitlacoche.

Hond

In Korea is het eten van hondenvlees de normaalste zaak van de wereld. Toch is dit volgens de wet niet toegelaten.

Cavia

Cavia is de specialiteit van Peru. Als toerist kan je er eerst persoonlijk je cavia uitkiezen. De meeste toeristen vinden cavia’s vies van smaak.

Mieren

Je zou het misschien niet geloven, maar mieren zijn één van de populairste gerechten van over de hele wereld. In Zuid-Amerika worden parasolmieren geroosterd en vervolgens gedrenkt in chocolade. In India worden de mieren gemalen en tot balletjes gerold. En in Australië bijt men gewoon het achterlijf af om de dorst te lessen. Ook mierenlarven zijn populair. In Mexico worden ze toegevoegd aan taco’s en in Thailand worden ze in een salade verwerkt.

Slangen

In China staan er geregeld slangen op het menu. Eerst wordt het gif uit de slangen gehaald en daarna worden ze gebakken of gefrituurd. Soms worden ze ook in soep gegeten.

Kwallen

Ook kwallen zijn een delicatesse in China. Naar het schijnt zouden ze ook in enkele Chinese restaurants in Nederland te krijgen zijn.
Gerelateerde artikelen
Zes bizarre dingen die je nog niet wist over etenZes bizarre dingen die je nog niet wist over etenEten doen we elke dag. Maar staan we wel stil bij wát we in onze mond stoppen? Voedselfabrikanten zijn heel inventief al…
WK voetbal 1970In 1970 heeft Mexico de eer om de 9e editie van het WK in hun land te mogen houden. Voor het eerst zijn er twee reserves…
WK voetbal 1978In Argentinië werd het Wereld Kampioenschap van 1978 gehouden. Aan het speelschema werd niets meer veranderd en het toer…
Het eten van ongedierteDe Nederlandse professor van Huis zoekt in de media telkens de aandacht door mensen over te halen om insecten te eten. H…
Het bijzondere aan een vleermuisHet bijzondere aan een vleermuisAls de schemering valt kan je vleermuizen in Nederland in de buurt van oude bunkers en boerderijen zien vliegen. Het bij…

Reageer op het artikel "Vies en bizar eten - Van insecten tot kwallen"

Reactie

Reinald van der Meij, 04-11-2011 19:44 #1
Ik heb in thailand gewoond in de isaan daar heb ik rijst met mierenlarven en levende rode mieren gegeten wat daar een normale maaltijd is

Infoteur: Avalon
Laatste update: 24-09-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Reacties: 1
Schrijf mee!