InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Gezellige en gezonde borrel

Gezellige en gezonde borrel

Gezellige en gezonde borrel Een gezellige borrel hoeft niet per definitie een vette of dikmakende borrel te zijn. Je kunt allerlei fraaie en lekkere hapjes maken die niet meteen de weegschaal doen doorslaan. Dit geldt ook voor de borrel zelf.

Borrelen

Als je gaat borrelen dan wordt dit over het algemeen geassocieerd met dikmakende hapjes en drankjes. Als je er verantwoord mee omgaat, hoeft dit helemaal niet het geval te zijn.

Drank
Begin bij water. Denk er aan wat kannetjes water in een waterkoeler op tafel te zetten om degene die het glas wijn ook graag afwisselen met koel water de kans te geven. Naast minder calorieën (witte wijn is 67 calorieën en rode wijn 82 calorieën) is het ook nog goed tegen dronkenschap. Maar maak ook wat drankjes aan met water (ijsklontjes) door er vers vruchtensap in te mengen. Zet het weer in de koeler en je hebt magere koele vruchtendrankjes.

De frisdrank kan vervangen worden door light producten en ja, er zijn altijd mensen die het niet lusten, maar het merendeel van de mensen die frisdrank drinkt, drinkt het om de dorst te lessen. Een longdrinkglas normale frisdrank is al snel een kleine 100 calorieën, terwijl light in dit geval echt light is en 0 calorieën bevat. Drankjes als dubbelfriss light bevat ook maar zo’n 35 calorieën. Maar de echte boosdoener, en dat weten we allemaal ook wel, is het bier. Een normaal glas komt boven de 100 calorieën uit en de bekende “bierbuik” is er dus niet voor niets. Grote innemers kweken de bekende”bierbuik”. Naast de bekende “bierbuik” is het ook het “pafferige gezicht” en dat wil bij verschillende alcoholsoorten gebeuren, maar wijn is daar een goed voorbeeld van. Als vrouw niet meer als 2 glazen op een avond (mannen zitten daar iets boven) en met een feestje is wat extra’s wel te doen, maar compenseer het dan door bijvoorbeeld de opvolgende dagen geen alcohol te drinken of wissel de wijn af met glazen water.

Naast de drankjes kan je ook de hapjes dusdanig maken dat ze in ieder geval niet direct tot veel drinken aanzetten. Houd het zout dus uit de buurt.

Hapjes
  • De hapjes die we kennen hebben vaak als basis toast en daar is niets mis mee, maar neem kleine vierkantjes en zorg dat het volkoren toastjes zijn.
  • Beleg het traditionele toastje ook eens met wat anders zoals een plakje mozzarella (light) en een schijfje tomaat met wat zwarte peper.
  • Of zet bij de toast een bakje met tonijn en makreel (op waterbasis) en wat gesnipperde ui. Kan men naar eigen smaak beleggen.
  • Maar de basis kan ook gevormd worden door bijvoorbeeld komkommer. Komkommer bevat veel vocht en zal niet direct tot drinken aanzetten. Maar een schijf komkommer kan belegd worden met van alles. Heel puur is er wat aroma op te doen, maar een toefje yogonaise met wat paprikapoeder is ook heel fris.
  • Combineer het met een gehalveerd cherrytomaatje of een plakje hard gekookt ei met een druppel tomatenpuree.
  • Neem wat kleine augurken en draai er een plakje magere ham, kip of zalm omheen en zet het vast met een cocktailprikker.
  • Maak een prikker met wat augurk, feta light en cherrytomaat of een prikker met stukjes gekookte asperge, een blokje kip en een stukje paprika.

Als je noten of chips neemt, kan je voor de light versie gaan, maar wat popcorn zonder suiker of zout kan ook en de bekende Japanse mix bevat ook minder calorieën. De notenmelange doet het altijd goed, maar neem ongezouten en zet er wat zout bij voor degene die het echt niet weg krijgt zonder zout. Tenslotte zijn er ook kleine rijstwafels op de markt (met verschillende smaakjes) en kunnen prima bij dit type hapjes geserveerd worden.

Tot slot

Als je verantwoord omgaat met hetgeen je serveert doe je het voor je gasten en voor jezelf goed. Daarmee niet gezegd dat het minder lekker moet zijn, alleen iets meer verantwoord dan wat er gemiddeld gepresenteerd wordt tijdens de verjaardag of ander onderling samen zijn. Er zijn talloze variaties te maken en neem gewoon eens de normale recepten in voor de dagelijkse maaltijd in gedachten. Daar valt voor een borrel prima op te variëren.

Lees verder

© 2009 - 2014 Annastaal, gepubliceerd in Diversen (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezonde Oranje hapjesGezonde Oranje hapjesAls Nederland moet spelen, staat de schaal met gefrituurde hapjes op tafel. Een grote bak chips, een paar flesjes ijskou…
Zelf gezonde borrelhapjes makenZelf gezonde borrelhapjes makenBorrelhapjes zijn van alle tijden. Namen de Eqyptenaren voor Christus fruit bij het drinken van wijn, de kasteelheren ha…
Caloriearme borrelhapjesCaloriearme borrelhapjesGezonde en caloriearme borrelhapjes ze bestaan echt. Met een dosis creativiteit en wat heerlijke tips kun je ook als je…
Ingepakte borrelhapjes, feestelijk, lekker en gezondIngepakte borrelhapjes, feestelijk, lekker en gezondDe borrelhapjes blijven mateloos populair, maar dat neemt niet weg dat de vette frituurhap langzaam terrein aan het verl…

Reageer op het artikel "Gezellige en gezonde borrel"

Infoteur: Annastaal
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Drank
Schrijf mee!