InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Immuunsysteem versterken: Met dit dieet kom je op krachten

Immuunsysteem versterken: Met dit dieet kom je op krachten

Immuunsysteem versterken: Met dit dieet kom je op krachten Altijd ziek, zwak of misselijk? Wanneer je dikwijls moe bent, vaak ziek bent of last hebt van terugkerende infecties is waarschijnlijk je afweer niet sterk genoeg. Je immuunsysteem kan verzwakt raken door verschillende oorzaken en dat is natuurlijk vervelend. Gelukkig kun je met zoiets simpels als voeding je immuunsysteem sterker maken. Wat moet je eten om ervoor te zorgen dat jouw lichaam weer klaar is om ziektekiemen te bevechten? Welke voeding versterkt jouw immuunsysteem?

Waarom werkt ons afweersysteem niet altijd optimaal?

Ons lichaam zit natuurlijk heel ingenieus in elkaar en beschermt zichzelf en daarmee ons tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Hoe komt het dan toch dat we kou vatten in de winter of last van allergieën hebben in het voorjaar? En waarom krijgt het ene jaar die griep ons wel te pakken en het volgende jaar juist niet?

Grotendeels zorgen we zelf voor een slechte afweer tegen ziekten: We roken, drinken, stellen onszelf bloot aan teveel stress en eten te weinig of helemaal verkeerd om maar in maatje 36 te kunnen blijven passen. Voedingsdeskundigen zijn het erover eens dat wat we eten een grote rol speelt in het afweren van ziektekiemen. We hebben goede voedingsstoffen nodig om gezond te kunnen blijven. Heel veel mensen eten te weinig of gewoon ongezond.

Ook raakt ons immuunsysteem verzwakt door infecties uit het verleden, te weinig bewegen en veranderingen in onze leefwereld. Je kunt het geloven of niet maar de kwaliteit van het voedsel neemt af door genetische manipulatie, kleur- en smaakstoffen, hormonen en toxische bestrijdingsmiddelen. Ook de lucht is niet meer wat hij geweest is: Veel meer mensen dan vroeger hebben last van longklachten en astma. Is het je wel eens opgevallen hoeveel mensen opeens eczeem of psoriasis hebben?

Welke voeding versterkt het immuunsysteem?

Knoflook

Knoflook is één van de meest krachtige natuurlijke remedies, want knoflook heeft natuurlijke antivirale, schimmeldodende en antibacteriële eigenschappen die vrij uniek zijn. Bovendien geeft knoflook veel extra energie.

Shiitake paddenstoelen

Shiitake is een paddenstoel, die in China al duizenden jaren wordt geroemd om zijn geneeskrachtige eigenschappen. Shiitake stimuleert namelijk de aanmaak van witte bloedcellen en rust zo je immuunsysteem uit met extra strijdkrachten.

Spinazie

Afgeladen met voedingsstoffen en essentiële vitaminen is spinazie dat bovendien ook nog foliumzuur bevat; een onmisbare stof om het immuunsysteem goed te laten functioneren. Onderzoekers hebben maar liefst 13 verschillende verbindingen in spinazie geïdentificeerd, die fungeren als antioxidant.

Groene thee

Groene thee is een sterke anti-antioxidant en vecht daarmee tegen vrije radicalen, die ons via de lucht en via het voedsel dat we eten aanvallen.

Sinaasappelen en kiwi's

Eén sinaasappel bevat alle Vitamine C, die we op een dag nodig hebben. Bovendien: Hoe meer Vitamine C er beschikbaar is in het lichaam hoe sneller het lichaam antilichamen kan aanmaken tegen infecties. Ook fungeert Vitamine C als een natuurlijk antihistaminicum en versterkt daarmee de afweer tegen allergieën.

Yoghurt

De "goede" bacteriën in yoghurt staan ook wel bekend als probiotica (denk aan yakult en actimel bijvoorbeeld) en helpen het evenwicht in de darmen op peil te houden, waardoor je beter bestand bent tegen ziektekiemen, die willen binnendringen. De verminderde zuurgraad maakt de dikke darm onbewoonbaar voor de meeste infectie-veroorzakende pathogenen.

Wat kun je beter achterwege laten voor een sterkere werking van het immuunsysteem?

Zelfs als je voedingsmiddelen eet, die je weerstand versterken doe je er goed aan om de slechte gewoonten, die je immuunsysteem ondermijnen zo veel mogelijk achterwege te laten of af te bouwen.

Stop dus eindelijk een keer met roken; roken zorgt ervoor dat je zo weinig Vitamine C uit je voeding opneemt dat 20 sinaasappels per dag of een heel erg goed supplement nog niet genoeg zijn om dat goed te maken.

Ook alcohol is complete roofbouw op je lichaam. Een glaasje (liefst rode) wijn per dag is prima; dat zit namelijk vol met anti-oxidanten maar te veel alcohol tast weer je leverfunctie aan en daarmee dus ook meteen het belangrijkste orgaan dat ervoor zorgt dat jij niet ziek wordt.

Stress kun je beter zoveel mogelijk mijden. Een burn-out leidt tot een enorme verzwakking van je weerstand; mensen, die overspannen zijn krijgen vaak de ene na de andere infectie. Zorg er dus voor dat je niet op je tandvlees loopt maar op tijd rust neemt en ontspant. Je leeft maar één keer: Eet gezond, rust en geniet gezond en lang van je leven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griepFruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griep‘An apple a day keeps the doctor away’. Een bekende uitdrukking die het eten van fruit stimuleert. Houdt het eten van fr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Maja7777 / Pixabay
  • Natural Solutions: The immune-boosting diet
  • The Natural Immune System Diet

Reageer op het artikel "Immuunsysteem versterken: Met dit dieet kom je op krachten"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 31-01-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Top 5 diëten
Schrijf mee!