InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Oliebollen – lekker maar je krijgt er rimpels van

Oliebollen – lekker maar je krijgt er rimpels van

Oliebollen – lekker maar je krijgt er rimpels van Oliebollen zijn lekker en horen bij de traditionele oudejaarsviering. Schalen vol gaan er doorheen en we lusten er wel pap van, ze horen bij ons cultureel erfgoed. Toch moeten we ons ook bij het eten van oliebollen matigen, blijkt uit onderzoek naar de lekkernij. Zoals met zoveel geldt ook hier: ‘lekker maar met mate.’ Het is jammer om te moeten schrijven, maar oliebollen moeten we eigenlijk bij de ongezonde lekkernijen indelen.

Oliebollen

Het is genieten, elke oudejaarsdag weer, vooral de verse bollen, zo uit de olie. Op Ameland bakken traditioneel getrouw de leden van muziekkorps Forza Musica honderden oliebollen. Ze spekken er de kas van hun vereniging mee en de eilanders en gasten zijn blij want ze hoeven niet zelf achter de vuren te staan. Ze zijn heerlijk bovendien. De oliebollentest van AD zou eens langs Hollum moeten gaan om deze verrukkelijke bollen volgens beproefd maar geheim recept te testen. Gegarandeerd belanden ze bovenaan het lijstje van Beste Bollen van Nederland.
Op Nieuwjaarsdag zijn de koude bollen die zijn overgebleven, je koopt er altijd te veel, nog altijd heerlijk.

Korstje

Een van de lekkerste delen van een oliebol is het knapperige bruine korstje. Daar hoort dan weer een beetje poedersuiker bovenop. Het is een onderdeel van ons cultureel erfgoed en wie een recept heeft overgedragen gekregen van haar moeder die het weer van haar moeder heeft enzovoort, enzovoort, kan zich gelukkig prijzen. Een goed recept moet je koesteren. Een grote schaal oliebollen geeft een Ot en Sien gevoel, een Anton Pieck sfeer en de geur van oma en vroeger. Het hoort bij de gezelligheid van de laatste dag van het jaar. We eten oliebollen eigenlijk alleen dàn, al wil er op een kermis of op een Kerstmarkt ook nog wel eens een kraam staan.

Veroudering van de huid

Het is maar goed ook dat we niet dagelijks oliebollen eten, want het eten ervan draagt bij aan een buikje. We worden er wat dikker van, maar dat gewicht trainen we er aan het begin van het nieuwe jaar weer af en een extra laagje vet in het koude deel van het jaar werkt isolerend. Dat is allemaal zo erg niet. Minder fijn is dat oliebollen bijdragen aan veroudering van de huid en het ontstaan van vrijwel elke welvaartsziekte die je maar kunt bedenken. Eten van veel oliebollen veroorzaakt rimpels. Dat komt door dat lekkere knapperige korstje, dat zelfde lekkere korstje dat op patat friet en kibbeling zit.

Advanced glycation endproducts

De boosdoeners zijn de AGE’s, advanced glycation endproducts. Je kunt het vertalen als voortgeschreden-versuikeringseindproducten. AGE’s zitten in alle producten waar eiwit en vet in zit en een oliebol is zo’n product. Ze geven het product de onweerstaanbare knapperigheid en smaak. De hete olie zorgt dat er extra veel van die stoffen worden gevormd. AGE’s zitten ook veel in kant-en-klare maaltijden, omdat ze de geur, smaak, structuur en houdbaarheid gunstig beïnvloeden. Het wordt ook wel het verborgen gif genoemd.
Onze nieren filteren de AGE’s uit het bloed, maar als we veel oliebollen eten krijgen we meer AGE’s binnen dan onze nieren aankunnen. Het overschot AGE nestelt zich in de weefsels en dat zien we het beste aan de huid. De huid wordt stugger en rimpeliger, de aderen slibben eerder dicht en we krijgen er een stram lijf van. Wie dus goede gezondheid en een gladde toet wil behouden kan best van oliebollen genieten, maar moet ze met mate eten.

Fituur

De frituur speelt dus een belangrijke rol bij de vorming van AGE’s. Wie lekker van een vers frietje of een pas gebakken oliebol wil genieten kan de volgende tips ter harte nemen:
  • neem vooral vaak vers frituurvet, want het AGE-gehalte loopt bij elk gebruik meer en meer op;
  • wie oliebollen eet kan er rekening mee houden door de rest van de dag geen AGE-rijke voedingsmiddelen te eten;
  • eet meer groente en fruit, want de anti-oxidanten die daar in zitten dempen het effect van AGE’s;
  • voedingssupplementen met vitaminen B1, B6 en C zouden een beschermende werking hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het lekkerste recept voor een oliebol zonder melkHet lekkerste recept voor een oliebol zonder melkVeel oliebollen worden gebakken met deeg dat bereid is met melk. Helaas is het zo dat een groot gedeelte van de Nederlan…
Afvallen: Een oliebol is gezonder dan een eierkoek!Afvallen: Een oliebol is gezonder dan een eierkoek!Met oud en nieuw in aantocht vragen we ons opeens weer af hoe gezond of ongezond oliebollen eigenlijk zijn? Een oliebol…
Oliebollen, zijn ze gezond of ongezond?Oliebollen, zijn ze gezond of ongezond?Oliebollen hebben het imago zeer vet en ongezond te zijn. Toch is uit onderzoek gebleken dat een oliebol, in vergelijkin…
Oliebollen en appelflappenOliebollen en appelflappenÉén ding wat je niet mag vergeten met kerst en oud en nieuw is oliebollen en appelflappen. Lees in dit artikel hoe je ze…
Oliebollen bakken, mét een smaakjeIedereen kent de oude vertrouwde oliebol wel en veel mensen kunnen deze ook zelf maken. Maar wist je dat je een heleboel…
Bronnen en referenties
  • https://nieuwsuit.com/2014/oliebollen-bevatten-ages-en-geven-rimpels/ geraadpleegd op 29 december 2014
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Advanced_glycation_end_product geraadpleegd op 29 december 2014
  • http://www.foodlog.nl/artikel/ages-in-je-eten-een-onderschatte-bedreiging/ geraadpleegd op 29 december 2014
  • https://www.gezondnu.nl/dossiers/gezonde-voeding/zo-eet-je-minder-ages geraadpleegd op 29 december 2014

Reageer op het artikel "Oliebollen – lekker maar je krijgt er rimpels van"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 31-12-2015
Gepubliceerd: 29-12-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Bijzonder voedsel
Schrijf mee!