InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Gefrituurde vis en andere zeedieren informatie/kopen

Gefrituurde vis en andere zeedieren informatie/kopen

Bijna iedereen heeft in zijn leven wel eens kibbeling gegeten. Kibbeling isdan ook de meest bekende gefrituurde vissoort. Toch zijn er meerdere gefrituurde zeedieren verkrijgbaar. In dit artikel kunt u informatie lezen waardoor het bestellen van gefrituurde vis bij een visboer ook makkelijker kan verlopen en zodat u af en toe wat anders kunt proberen.

Wat voor gefrituurde vissoorten/zeedieren zijn er voornamelijk te koop?

Kibbeling/lekkerbek

De bekendste is uiteraard kibbeling. Kibbeling was officieel van de kabeljauw, maar aangezien kabeljauw een prijzige vissoort is worden er nu andere soorten witvis gebruikt als bijvoorbeeld wijting en/of koolvis. Een lekkerbek is in principe 1 grote kibbeling wat dus inhoud dat het een gefrituurde kabeljauwfilet is. Echter wordt er ook nog wel eens pangasuisvist gebruikt als kibbeling.

Visfriet

Visfriet is ook kabeljauwfilet alleen gestampt zodat de binnenkant er niet uitziet zoals kibbeling. Doordat de visfriet lang en dun is proeft u bijna geen visssmaak. Het lijkt meer op een soort frietje, u proeft voornamelijk de gefrituurde korst. Visfriet is vaak dan ook geliefd bij kinderen.

Andere gebakken vis/zeedieren

  • gebakken garnalen --> Hier worden gepelde jumbo garnalen zonder staart voor gebruikt.
  • gebakken mosselen
  • gebakken inktvisringen --> Wordt ook vaak geserveerd als voorgerecht bij Griekse restaurants met tzazikisaus
  • gebakken scholfilet
  • gebakken bokking --> gebakken haring

Hoeveel per persoon

Als u vis gaat kopen bij een visboer wordt er voor gefrituurde vis ongeveer 1,5 ons per persoon gerekend. U kunt in plaats van 1,5 ons ook vragen om 150 gram, dit is namelijk precies hetzelfde. Toch is het echter lastig voor een visboer om exact 150 gram te pakken aangezien bijvoorbeeld kibbeling allemaal verschillende soorten en maten hebben komt hij bijna nooit op precies zoveel gram uit als u om vraagt maar wel in die richting.

Toevoegingen

Over alle gebakken vis kan kruiden worden gevraagd. Deze kruiden is vergelijkbaar met de gele aromat. Ook kunt u verschillende sauzen bij de vis kiezen. De meeste sauzen voor bij de vis die worden verkocht zijn:
  • knoflooksaus
  • remouladesaus
  • ravigottesaus
  • cocktailsaus
Bij gebakken vis kiezen de meeste mensen toch voor ravigottesaus. Vele kennen de naam van deze saus niet omdat deze soms standaard bij de kibbeling word gedaan.

Het korstje van de gefrituurde vis

De meeste gefrituurde vis word door dezelfde substantie heen gehaald voordat het de frituurpan ingaat. Dit kan een mengsel zijn van meel/bloem met water/melk. Als de vis in de frituurpan word gedaan word de korst vanzelf hard net zoals het bij een oliebol gaat.
Gerelateerde artikelen
Zijn kibbeling en visstick gezond?Zijn kibbeling en visstick gezond?Kibbeling en visstick hebben beide een knapperig randje. Mensen die geen normale vis lusten, lusten meestal wel kibbelin…
Zelf kibbelingen of lekkerbekjes makenKibbeling en lekkerbekjes zijn één van de meest geliefde en verkochte vissoorten in Nederland. Ze worden bereid in de fr…
Recept: kibbelingKibbeling is gefrituurde witvis. Vroeger werd de kibbeling gemaakt van de wangetjes van kabeljauw. Dit is een dure vis.…
Karashi Renkon: Japanse gefrituurde snack van LotuswortelKarashi Renkon is een hele populaire snack in Japan gemaakt van plakken gefrituurde Renkon (Lotuswortel) die gevuld zijn…
De Noordzee ScholDe schol is een platvis die voorkomt in de Noordzee. De schol is een ondergewaardeerd product, terwijl het een relatief…

Reageer op het artikel "Gefrituurde vis en andere zeedieren informatie/kopen"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 29-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!