InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > René Pluijm – culinaire nomade

René Pluijm – culinaire nomade

René Pluijm – culinaire nomade René Pluijm kreeg de liefde voor eten met de paplepel ingegoten. Zijn moeder hield van lekker koken en bracht die liefde over op haar zoon. Pluijm maakte er zijn vak van en werkte in alle disciplines die het restaurantwezen kent. Hij was in de bediening actief, werkte als kok, chef, bedrijfsleider, directeur, eigenaar van de zaak en bedacht food formules. René Pluijm is tevens consulent en houdt ervan om met kinderen te koken. Voor RTL ging hij op pad en maakte de succesvolle culinaire serie ‘Pluijm op pad’ en ‘Pluijms eetbare wereld’.

René Pluijm

René Pluijm werkte in diverse restaurants van naam en faam in binnen- en buitenland.
De Hoefslag in Bosch en Duin, Greve in Den Haag en Hotel Arena, Hortus Botanicus, de Stadsschouwburg en café-restaurant De Jaren in Amsterdam. In het buitenland werkte hij onder meer in Anchorage hotel Dominica in de Cariben. Hij is de man achter het concept van de gezonde snackbar Dolores in Amsterdam en hij zette in Hilversum een winkel met producten van de boeren uit de buurt en boeren van ver, René Pluijm Boerendelicatessen, op.

Reislustige programmamaker

Pluijm kan mooi koken en hij houdt van de producten. Daar komt bij dat René Pluijm reislustig is en graag die elementen met elkaar verbindt. Hij reist en kijkt in de keuken van de mensen van het land dat hij bezoekt.
Hij is een succesvol programmamaker over koken in Nederland en gerechten en bijzonderheden op culinair gebied in het buitenland. Tijdens zijn reizen maakte hij kleine filmpjes over de boeren, de restaurants en de producten en producenten, die hij op internet zette. Dat werd het begin van zijn presentatorencarrière. Uit deze hobbyfilmpjes ontstond het RTL-programma ‘Pluijm op pad’.

Echte smaken en extrase

René Puijm is altijd op zoek naar echte smaken. Hij gelooft in de kracht van de eenvoud. Als je een mooi product hebt dan moet je daar zo min mogelijk mee doen en de smaak zo puur mogelijk houden. Een azijn gemaakt van appeltjes in een oude machine die op handkracht draait brengt in hem groot enthousiasme over de bereidingswijze naar boven. Hij wordt geraakt door de mensen die dit op deze manier doen en als de azijn dan ook nog heerlijk blijkt te zijn is hij al helemaal lovend in zijn commentaar.

Sla met appelazijn

Het bordje sla, zo uit de moestuin, met slechts wat scheutjes van de appelazijn erover kunnen Pluijm om en nabij in extase doen geraken. Hij houdt van de mensen die de moeite nemen, die hebben geleerd hoe iets te bereiden en die dat doorgeven.

Culinaire nomade

Tijdens zijn reizen bereidt hij bezoeken aan producenten voor en verdiept hij zich in de culinaire cultuur van het land en soms komt hij onverwacht pareltjes tegen zoals de appelazijn makende man en vrouw in Istrië. Pluijm noemt zich een culinaire nomade, die altijd op jacht is naar lekkers. Hij eet alles waarvan hij ziet dat de mensen die hij bezoekt het ook eten. Als zij het eten is het eetbaar.

Rot haaienvlees

Er is één product waar hij van gruwt en dat hij niet door zijn keel krijgt. Het is haaienvlees dat maandenlang heeft gerot. Op IJsland vinden ze het lekker en wordt het als een delicatesse beschouwd. Pluijm beledigt de man die zijn ziel en zaligheid in het bewerken van het vlees van de Groenlandse haai stopt. Het is de eerste keer dat Pluijm eten uitspuugt.

RTL4 - Pluijm op pad

Pluijm op pad is een televisie serie die wordt uitgezonden door RTL4, gevolgd door Pluijms eetbare wereld. De zoektocht van de culinaire nomade naar de voedselschatten van Nederland en Europa worden in beeld gebracht. Hij vindt de appelazijn in Istrië, zeewier in Ierland, thee op de Azoren en wijn in een land dat niet bepaald bekend staat als een wijnland: Denemarken. René Puijm schreef er een boek over met dezelfde naam als de tv-serie: Pluijm op pad.

Het boek

Er staan Europese familierecepten in, routes, adressen, verhalen, kooktechnieken, restaurants en andere culinaire adressen en interviews. Er staat veel informatie in over streekgerechten en bereidingswijzen. Als extra is een dvd bijgevoegd met hoogtepunten uit de tv-serie. Het is een kookboek en een reis door culinair Europa.

COOP supermarkt

Sponsor

Coop, de Nederlandse supermarktorganisatie, is een van de sponsoren van Pluijms programma. Net als Pluijm wil Coop haar klanten verrassen met lekkere en gezonde producten. Coop is net als de kok altijd opzoek naar eerlijk en ambachtelijk eten. De kok geeft menu suggesties met de producten van de supermarkt. Alle gerechten van de culinair genieter zijn terug te vinden op coop.nl en in de Coop winkels.

Simply Spices

sponsor

De tweede sponsor van Pluijms programma is Simply Spices, het merk van kruiden, specerijen en unieke mixen. Ze zijn vrij van de vierentwintig meest voorkomende allergenen en toegevoegde E-nummers, puur natuur en vooral erg lekker.
Op www.simplyspices.nl kun je uit een ruim assortiment smaken zelf een mooi kruidenpakket samenstellen. René Pluijm kookt met de kruiden van Simply Spices.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Volkskrant – de geschiedenisHeden ten dage is de Volkskrant qua oplage de op twee na grootste betaalde krant van Nederland. (Na de Telegraaf en het…
Eten uit eigen tuin – pinksterbloem en zuringEten uit eigen tuin – pinksterbloem en zuringJe eigen tuin kan een schat aan groente herbergen. Wie even neust tussen al de plantjes die in een niet al te aangeharkt…
Supermarkten in NederlandSupermarkten in NederlandDagelijks doen miljoenen mensen in Nederland hun boodschappen in 'de supermarkt'. Nederland kent meer dan 25 verschillen…
30% Besparen op boodschappen? Koop huismerken en vergelijk!Waarom zou je voor een pot pindakaas of een pak waspoeder 10% meer betalen dan nodig? Toch doen consumenten dat. Gemak i…
Alles over ijs: muffinijs wordt de nieuwste rageAlles over ijs: muffinijs wordt de nieuwste rageAls de zon begint te schijnen, krijgen ook heel veel mensen zin in ijs. Steeds meer gespecialiseerde ijssalon bieden hee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RTL4
  • http://www.renepluijm.com geraadpleegd op 28 december 2014
  • http://www.pluijmseetbarewereld.nl geraadpleegd op 28 december 2014
  • http://www.boekwinkeltjes.nl/singleorder.php?id=134584179 geraadpleegd 29 december 2014
  • http://www.bol.com/nl/p/pluijm-op-pad/1001004010224431/ geraadpleegd op 28 december 2014
  • http://www.ztrdg.nl/mensen/ztrdg-vriend/ztrdg-vriend-rene-pluijm/ geraadpleegd op 28 december 2014
  • http://www.produktiekeuken.tv/wie-is-produktiekeuken-rene-pluijm-danny-donkers.php geraadpleegd op 28 december 2014

Reageer op het artikel "René Pluijm – culinaire nomade"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 17-06-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Bijzonder voedsel
Schrijf mee!