InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Tapas heerlijk Spaans

Tapas heerlijk Spaans

Tapas, de heerlijke spaanse voorgerechtjes, zijn ideaal om bij speciale gelegenheden te serveren. Het zijn voorgerechtjes die zowel warm als koud opgediend kunnen worden. Ze zijn verkrijgbaar in de meeste bars en de zogeheten 'wijnbars'; ook wel: tascas en bodegas, in Spanje. Je kunt tapas eten op verschillende momenten van de dag. Meestal worden ze voor de lunch of voor het avondeten genuttigd. In Nederland zijn tapas tegenwoordig mateloos populair.

De oorsprong van tapas

Oorspronkelijk komen tapas uit Andalusie. Het woord tapas komt van het Spaanse woord tapar, dat bedekken betekent. Tapa betekent dan ook deksel. Deze benaming komt voort uit het feit dat men in Andalusie vroeger sneetjes brood over hun glazen wijn legden om geen vliegen of andere viezigheid in hun glas te krijgen. Hieruit volgde het idee van de Andalusiers om kleine hapjes op dat brood te leggen en op die manier ontstonden de tapas zoals we ze nu kennen. Een andere verhaal over het ontstaan van de tapa vertelt dat herbergiers een plakje rauwe ham of chorizo over het glas legden om zo vliegen weg te houden. Later werd het brood of de rauwe ham vervangen door een klein schoteltje met een hapje erop.

Tips voor het serveren van tapas

Wanneer u besluit zelf tapas te maken, is het verstandig om deze te serveren in aardewerken bakjes. Deze bakjes houden de tapas die koud moeten blijven koud, en de tapas die warm moeten blijven, warm. Vooral op lange zomeravonden is het fijn om buiten lang te tafelen, en dan is het fijn wanneer uw tapas op temperatuur blijven. Eigenlijk is het woord tapas niet zozeer een benaming van een soort gerecht, het is eerder een 'manier van eten'.

Tapas smaken het lekkerst met een goed glas wijn of een glaasje sherry. Wanneer u uit eten gaat voor tapas, krijgt u hoogstwaarschijnlijk een ruime keuze aan tapas op de menukaart te zien. Tapas kunnen gerechten met allerlei verschillende ingredienten zijn; brood, olijven, kaas, worst, diverse vlees- en vissoorten, zelfs groenten.

Natuurlijk hoeft u niet perse uit eten te gaan om de Mediterranee te proeven. Als u zelf thuis aan de slag gaat met allerlei tapasrecepten, bent u gegarandeerd van succes bij uw tafelgenoten. Er is voor ieder wat wils, door de vele variaties die tapas kunnen bieden.

Tapas recepten

© 2007 - 2014 Veron, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tapas heerlijk Spaans"

Infoteur: Veron
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!