InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Lekkere gezonde broodjes

Lekkere gezonde broodjes

Lekkere gezonde broodjes Als je het schap in de winkel bekijkt, dan is het bijna niet meer te overzien wat er allemaal te koop is. Maar als je allemaal losse ingrediënten koopt en lekker gaat samenstellen naar eigen smaak, heb je nog veel meer keuze en heel persoonlijk. Enkele voorbeelden, waarop zelf uiteraard naar smaak gevarieerd kan worden.

Broodje parmaham

Parmaham vinden sommige mensen saai, maar als je het combineert met een goed broodje en een lekker zelf aangemaakte saus, dan wordt het plots een heel ander broodje.

Ingrediënten

  • grof volkoren broodje(s)
  • per broodje 2 plakken pharmaham
  • 30+ kaas met sambal
  • per broodje 1/5 eetlepel kappertjes
  • per broodje 1 takje basilicum
  • per broodje scheutje olijfolie met peper
  • boter
  • peper en zout

Bereiding

Besmeer het broodje met wat boter en leg er 2 plakjes pharmaham op. Maak een lekkere mix van geplette kappertjes, een scheutje olijfolie en klein gemaakte basilicum. Doe er naar smaak nog wat peper en zout bij en mix het goed. Leg het op de pharmaham en snipper er nog wat pittige 30+ kaas overheen.

Sandwich kip

Kip kan overal en met van alles gecombineerd worden, maar kip kan je ook wat verrassender maken met ingrediënten die je niet helemaal verwacht. Verras jezelf en/of je omgeving eens.

Ingrediënten

  • volkoren brood
  • per boterham gemiddeld 3 stukken kip
  • per boterham maximaal 1 ei
  • per boterham 3 plakken komkommer
  • per boterham mespunt groene pesto
  • olijfolie
  • boter
  • peper en zout

Bereiding

Begin met de kip in heet water te koken en af te laten koelen. Als deze bijna afgekoeld is kan je de middelgrote sneetjes brood roosteren en de eieren hard koken. Het smaakt het beste als het een beetje lauwwarm is. Dus het ei niet helemaal af laten koelen. Besmeer het brood met boter en/of sprenkel er een beetje olijfolie op, leg er enkele stukken kip op en dep er wat groente pesto op. Daarna wat plakjes ei erop drukken en strooi er wat peper en zout overheen. Daarna nog wat dunne plakjes komkommer en leg er een andere geroosterde boterham op. Druk het licht aan en maak er een sandwich van.

Boterham met yoghurtmayonaise

Een stevige boterham van waldkornbrood kan machtig zijn, maar met een frisse yoghurtmayonaise smaakt het allemaal net iets lichter en frisser.

Ingrediënten

  • waldkorn brood
  • per boterham 2 eetlepels halfvolle yoghurtmayonaise
  • per boterham 1 takje peterselie
  • per boterham 1 takje bieslook
  • per boterham ½ ei
  • olijfolie

Bereiding

Kook eieren tegen hard aan en maak daarna een lekker mengsel van de yoghurtmayonaise, het ei, de fijn gestampte peterselie, bieslook en druppel er nog wat olijfolie doorheen. Besmeer een dikke snee waldkorn brood met het mengsel. Een minuut of wat in de koeling en serveren maar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lekkere gezonde broodjes"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 17-03-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!