InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Tosti: verrassende recepten voor een simpel gerecht

Tosti: verrassende recepten voor een simpel gerecht

Tosti: verrassende recepten voor een simpel gerecht Iedereen heeft hem wel eens gegeten, de tosti. Twee sneden brood met daartussen ham en kaas. Zalig als lunch of als tussendoortje. Soms wordt er ananas aan toegevoegd, maar veel gekker wordt het meestal niet. In dit artikel vind je enkele verrassende recepten die je tosti net wat meer bijzonder maken! Ook voor bijpassende sausjes vind je hier enkele lekkere suggesties. Tijd om de tosti te upgraden! De tosti staat in België beter bekend als Croque Monsieur. Het is een sandwichgerecht waarbij twee snedes brood worden belegd en vervolgens geroosterd of gegrild. Vaak wordt hiervoor het tostiapparaat gebruikt, maar het kan ook prima in een oven of in een pan. Na bereiden wordt een tosti schuin doorgesneden. Hierdoor is het gemakkelijker om de tosti in een bijpassend sausje te dippen. Hieronder vind je enkele verrassend eenvoudige tostirecepten en enkele suggesties voor bijpassende sauzen.

Tosti mozzarella

De tosti mozzarella is een vegetarische tosti die erg lekker is als lunchgerecht.

Ingrediënten

  • Sneetjes brood naar keuze
  • Grote bol mozzarella
  • Rode ui
  • Paprika
  • Tapenade

Benodigdheden

  • Snijplank
  • Snijmes
  • Lepeltje
  • Tostiapparaat

Werkwijze

Laat de mozzarella even uitlekken en snijd de bol vervolgens in dunne plakken. Snijd de ui en de paprika in dunne reepjes. Besmeer met een lepeltje de tapenade op één sneetje brood. Beleg deze vervolgens met de ui en paprika. Leg daar de plakjes mozzarella overheen. Sluit af met een volgende snee brood. Plaats de belegde boterhammen in een voorverwarmd tostiapparaat. Na enkele minuten is de tosti klaar!

Tosti Chorizo

De tosti Chorizo is een pittige variant op de normale tosti. De pittige gesmolten cheddar maakt de tosti helemaal af!

Ingrediënten

  • Sneetjes brood naar keuze
  • Plakjes chorizo
  • Rode ui
  • Paprika
  • Geraspte cheddar kaas

Benodigdheden

  • Snijplank
  • Snijmes
  • Tostiapparaat

Werkwijze

Snijd de ui en paprika in dunne reepjes. Plaats één snee brood op het werkvlak. Beleg deze snee met chorizo. Verdeel de ui en de paprika over de chorizo. Strooi wat geraspte cheddar over het beleg. Sluit af met een volgende snee brood. Plaats de belegde boterhammen in een voorverwarmd tostiapparaat. Na enkele minuten is de tosti klaar!

Tosti Parmaham

De ingrediënten van de tosti Parmaham zorgen voor een rijk geheel van smaken.

Ingrediënten

  • Sneetjes brood naar keuze
  • Plakjes Parmaham
  • Rucola
  • Pesto
  • Parmezaanse kaas

Benodigdheden

  • Snijplank
  • Snijmes
  • Lepeltje
  • Tostiapparaat

Werkwijze

Leg één snee brood op het werkvlak. Besmeer met een lepeltje de pesto op één sneetje brood. Beleg deze vervolgens met de rucola. Leg daar de plakjes parmaham overheen. Strooi over de plakjes ham wat geraspte Parmezaanse kaas. Sluit af met een volgende snee brood. Plaats de belegde boterhammen in een voorverwarmd tostiapparaat. Na enkele minuten is de tosti klaar!

Suggesties voor een bijpassend sausje

Curry of ketchup

Dit zijn waarschijnlijk de twee meest genuttigde sauzen bij een tosti. Probeer ook eens voor het roosteren wat curry of ketchup tussen de boterhammen te doen. Hierdoor wordt de smaak van de saus mooi verdeeld over de tosti. Chilisaus is een eenvoudige vervanger voor curry of ketchup, maar heeft wel wat extra smaak.

Pesto

Pesto past erg goed bij parmaham en mozzarella. Pesto is erg sterk van smaak en dus minder geschikt om de tosti echt in te dippen, zoals je wellicht gewend bent bij curry of ketchup. Pesto is verkrijgbaar in een potje, maar ook eenvoudig zelf te maken. Neem daarvoor verse basilicum, pijnboombitten, knoflook en geraspte Parmezaanse kaas. Maak dit fijn in een vijzel en voeg er een scheutje olie aan toe. Breng op smaak met wat peper en zout.

Tomatensalsa

Tomatensalsa wordt vaak gebruikt als topping op een bruschetta, maar is ook heerlijk voor bij een tosti. De salsa is verkrijgbaar in de supermarkt, maar ook eenvoudig zelf te maken. Snijd hiervoor twee grote tomaten, een paprika en een rode ui in blokjes en voeg hier wat fijngehakte peterselie en oregano aan toe. Pers een teentje knoflook en voeg deze samen met wat olijfolie en citroensap toe aan de salsa. Breng op smaak met zout en peper.
Gerelateerde artikelen
Tosti maken, hoe maak je een tosti?Tosti maken, hoe maak je een tosti?Een tosti maken is niet moeilijk. De basisingrediënten voor een tosti zijn brood (meestal witbrood) kaas en ham. Je kunt…
Vier heerlijke tosti'sHeeft u ook weleens zin in een lekker maar niet te moeilijke of uitgebreide hap. Dan zijn tosti's een heerlijke manier o…
Simpele gezonde broodjesLekkere gezonde broodjes die gemakkelijk te bereiden zijn. Altijd lekker bijvoorbeeld als lunch of tussendoor. Zeer gema…
Tosti's, maar dan andersDe tosti kennen de meeste mensen als 2 witte boterhammen op elkaar, met kaas en/of ham ertussen en klaargemaakt in het t…
Heerlijke simpele recepten die snel klaar zijnHeerlijke simpele recepten die snel klaar zijnHeerlijke simpele recepten die binnen een handomdraai gemaakt zijn, ideaal voor feestjes of gewoon wanneer u niet zo vee…

Reageer op het artikel "Tosti: verrassende recepten voor een simpel gerecht"

Infoteur: Shirleyp
Laatste update: 06-08-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!