InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Quesadilla-recepten, snel en makkelijk!

Quesadilla-recepten, snel en makkelijk!

Quesadilla-recepten, snel en makkelijk! Een quesadilla is een van oorsprong Mexicaans gerecht dat erg gemakkelijk te maken is. Het is erg veelzijdig en kan als lunch worden geserveerd of als hapje bij de borrel. Een quesadilla maak je met verse ingrediënten en is naar ieders smaak aan te passen. Nog wat groenterestjes, kaas en vleeswaren in de koelkast? In korte tijd maak je een verrassende snack! Maar ook als lunchgerecht of als makkelijke avondmaaltijd valt het prima in de smaak. In dit artikel vind je drie recepten voor een quesadilla.

Quesadilla

Quesadillas zijn van oorsprong een Mexicaans gerecht. Het wordt vaak gegeten als lunch. Een quesadilla bestaat uit twee maïs- of bloemtortilla's met vulling er tussen. Voor de vulling zijn vele variaties te bedenken. Het is ook zeker aan te raden om eens de eigen favoriete ingrediënten een vulling te maken, dit kan verrassend lekker uitpakken! Een dipsaus maakt het gerecht helemaal af. Denk hierbij aan salsasaus of guacamole.

Recept: Chorizo

Benodigdheden

  • Koekenpan
  • Snijplank
  • Mes
  • Bord
  • Rasp

Ingrediënten

  • Maïs- of bloemtortilla's
  • Chorizo
  • Rode ui
  • Paprika
  • Cheddar (kaas)

Bereiding

Wanneer je een hele chorizo hebt gekocht, snijd hier dan enkele dunne plakjes van. Gesneden chorizo (vleeswaren) zijn ook prima te gebruiken in dit gerecht. Verdeel de plakjes chorizo over de tortilla. Maak de paprika schoon en snijd deze in dunne reepjes. Verwijder de buitenste laag van een rode ui en snijd de ui in dunne halve ringen. Verdeel de paprika en de ui over de chorizo. Rasp wat cheddar over de vulling. Plaats een twee tortilla bovenop het geheel.

Verwarm de koekenpan op matig vuur. Gebruik geen boter of olie. Plaats de quesadilla in de pan en houd deze regelmatig in beweging. Wanneer de onderkant van de quesadilla steviger lijkt te worden en de kaas gaat smelten is het tijd om de quesadilla te draaien. Wanneer beide zijden lichtbruin gebakken zijn, de vulling is opgewarmd en de cheddar gesmolten is het gerecht klaar. Serveer de quesadilla op een bord en snijd deze in zes of acht gelijke stukken.

Recept: Rauwe ham

Benodigdheden

  • Koekenpan
  • Snijplank
  • Mes
  • Bord
  • Rasp

Ingrediënten

  • Maïs- of bloemtortilla's
  • Serrano- of Parmaham
  • Paprika
  • Rode ui
  • Rucola
  • Cheddar (kaas)

Bereiding

Maak de paprika schoon en snijd deze in dunne reepjes. Verwijder de buitenste laag van een rode ui en snijd de ui in dunne halve ringen. Spoel de rucola even af onder de kraan. Verdeel de plakken ham nu gelijkmatig over een tortilla. Verdeel de ui, de paprika en de rucola over de plakken ham. Rasp boven de vulling wat cheddar. Plaats een twee tortilla bovenop het geheel.

Recept: Caprese

Benodigdheden

  • Koekenpan
  • Snijplank
  • Mes
  • Bord

Ingrediënten

  • Maïs- of bloemtortilla's
  • Mozzarella
  • Grote (vlees)tomaat
  • Rucola
  • Verse basilicum
  • Peper en zout

Bereiding

Hoewel het niet voor de hand ligt om de Italiaanse caprese met een Mexicaanse tortilla te combineren, is het een verrassend lekker gerecht. Door de tomaat kan dit gerecht wel wat vochtig uit de pan komen. Dit kan worden voorkomen door de tomaat van te voren al wat te verwarmen en zo wat overtollig vocht te laten verdampen.

Was de tomaat en spoel de rucola en basilicum snel even af. Snijd de bol mozzarella en de vleestomaat in dunne plakken van gelijke grootte. Bedek een tortilla met tomaat en mozzarella. Verdeel hier overheen wat rucola. Pluk mooie grote blaadjes basilicum van de tak en verdeel deze over de rest van de vulling. Maak de vulling af met wat peper en zout. Plaats een twee tortilla bovenop het geheel.

Verwarm de koekenpan op matig vuur. Gebruik geen boter of olie. Plaats de quesadilla in de pan en houd deze regelmatig in beweging. Wanneer de onderkant van de quesadilla steviger lijkt te worden en de kaas gaat smelten is het tijd om de quesadilla te draaien. Wanneer beide zijden lichtbruin gebakken zijn, de vulling is opgewarmd en de mozzarella gesmolten is het gerecht klaar. Serveer de quesadilla op een bord en snijd deze in zes of acht gelijke stukken.

Eet smakelijk!
Gerelateerde artikelen
Mexicaanse quesadillasMexicaanse quesadillasQuesadillas zijn gerechten die bestaan uit tortilla’s, gevuld met kaas en andere ingrediënten. Deze quesadillas worden o…
Vegetarische recepten: Mexicaanse quesadillasVegetarische recepten: Mexicaanse quesadillasMexicaanse quesadillas, letterlijk vertaald kaasdingetjes, zijn heerlijk als volwaardige maaltijd of kleine snack. Bijna…
Recepten voor sporters: extra ijzer, koolhydraten en calciumRecepten voor sporters: extra ijzer, koolhydraten en calciumWanneer je actief sport als vrouw is het belangrijk om op je ijzergehalte, calciumgehalte en koolhydraten inname te lett…
Gezonder eten, meer groente en fruit, gezonde voedingGezonder eten, meer groente en fruit, gezonde voedingHet inpassen van gezond fruit en groente in het dagelijkse eetpatroon lijkt ingewikkelder dan het in werkelijkheid is. P…
Eetcultuur: SpanjeDe Spaanse eetcultuur is meer nog dan andere eetculturen misschien, beïnvloedt door omringende culturen. De Fransen in h…

Reageer op het artikel "Quesadilla-recepten, snel en makkelijk!"

Infoteur: Shirleyp
Laatste update: 05-08-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!