Eenpansgerechten

Eenpansgerechten Bij eenpansgerechten denkt men vaak aan de student die maar wat bij elkaar gooit. Niets is minder waar, er is meer dan voldoende keuze in lekkere eenpansgerechten. Enkele lekkere aardappel eenpansgerechten als voorbeeld. Serveer het met een goed glas Italiaanse wijn uit de Chantistreek.

Aardappelen met spek

Ingrediënten

  • aardappelschijfjes
  • magere spekjes (ga gemiddeld uit van 50 tot 60 gram per persoon)
  • prei (ga gemiddeld uit van 1 ½ per persoon)
  • 50 gram geraspte oude kaas
  • olijfolie
  • nootmuskaat
  • peper en zout

Bereiding

Bak de spekjes in een beetje olijfolie. Snij de prei in stukken en doe de stukken in de pan (let op totdat de prei gaat kleuren) en voeg nu de aardappelschijfjes toe. Op een laag pitje bakken tot het gaar is (zo’n 20 minuten). Voeg vlak voordat het klaar is de kaas toe en de nootmuskaat, peper en zout naar smaak.

Aardappelen met rundvlees

Ingrediënten

  • rundvlees
  • aardappels (maak er blokjes van)
  • 200 gram kikkererwten
  • bouillonblokjes
  • 2 vleestomaten tomaat
  • olijfolie
  • 2 rode uien
  • knoflook

Bereiding

Bak het in kleine stukjes gesneden rundvlees in de olie. Bak daarna de in ringen/plakken gesneden uien en tomaten en voeg de knoflook toe. Laat dit even staan en voeg dan de bouillon bij. Voeg nu alles samen met de blokjes aardappel en het vlees en laat dit op een laag vuur sudderen totdat alles gaar is. Voeg de kikkererwten op het laatst toe.

Aardappel andijvie

Ingrediënten

  • 500 gram rundergehakt
  • 700 aardappelballetjes (voorgekookt)
  • 350 gram andijvie
  • 2 grote tomaten
  • klein blikje witte bonen
  • 2 rode uien
  • 100 gram rookspekreepjes
  • 1 rode paprika
  • 1 gele paprika
  • 1 bouillontablet
  • olijfolie

Bereiding

Maak het gehakt gereed (kleine balletjes maken) en bak de rookspekjes uit. Voeg olijfolie toe en bak de gehaktballetjes. Voeg hierbij de klein gemaakte uien en paprika’s. Voeg hierna de aardappelen toe en bak het geheel (goed doorroeren) zo’n 10 tot 12 minuten.
Doe er vervolgens zo’n 3 dl water bij met het bouillonblok en doe er dan de tomaten en witte bonen bij. Laat dit alles nu zo’n 15 minuten koken en regelmatig doorroeren. Het vocht uit de pan opvangen en de andijvie aan het mengsel toevoegen en goed doorroeren. Als het goed droog is het vocht van de stoofpot weer toevoegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eenpansgerechten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 14-08-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!