InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Uit de Roemeense keuken: sarmale

Uit de Roemeense keuken: sarmale

Uit de Roemeense keuken: sarmale Gevulde bladeren van de witte kool in de oven is het lievelingsgerecht van de Roemenen. Ze noemen het ‘sarmale’ (met het accent op de tweede lettergreep) en eten het op tal van feesten zoals Kerstmis, nieuwjaar, Pasen, op doopfeesten of bruiloften. Hoe ze klaar te maken, vind je hieronder. Smakelijk!

Het nationale gerecht

Een Roemeense feesttafel is niet mogelijk zonder sarmales. Het is een populaire, traditionele schotel. De bladeren van de witte kool worden gevuld met vlees: varken of rund of lam, afhankelijk van het recept. Doorgaans worden de sarmales opgediend met stukken ‘mamalinga’ (stevige, hele dikke polenta om er een soort van maïsbrood van te bakken) en een lepel ‘smantana’ (een soort zure room). De sarmales zijn voor Roemenië wat de paëlla is voor Spanje of de couscous voor Marokko.

Net zoals voor de zuurkool moeten de bladeren van de witte kool een tijdje gisten, maar zonder ze te snijden. Het beste zijn natuurlijk verse bladeren. Kweek je ze zelf of ken je een boer die ze kweekt, profiteer ervan om ze te gebruiken voor je sarmales.

De ingrediënten voor de vulling

Begin met de witte kool, niet te groot en te dik. Na ze van de grootste nerven te hebben ontdaan, mag je de bladeren in water met citroensap van een halve citroen gedurende een kwartier te week leggen terwijl je de vulling klaarmaakt. De bladeren moeten slap genoeg zijn om er rolletjes mee te kunnen maken.

Ingrediënten:
  • 200 gram varkensvlees
  • 500 gram rundsvlees
  • twee grote schepels rijst
  • een ui
  • peterselie
  • tomatenpuree

Voorbereiding

Meng in een slakom alle ingrediënten behalve de ui met de hand volgens de oude Roemeense traditie. Hak de ui fijn en stoof hem zachtjes in een pan. Voeg de ui aan het mengsel toe.

Eens de vulling klaar, moet je ze in de koolbladeren stoppen. Neem een koolblad, stop er een soeplepel van de vulling in en rol ze een slag op. Vouw de uiteinden toe zodat ze goed gesloten zijn en beëindig het rollen. De eerste sarmale is klaar! Doe hetzelfde voor de andere sarmales.

Het garen van de sarmales

De overschot van de bladeren die je niet kon gebruiken om sarmales van te rollen worden op de bodem van een ovenschotel in fijne reepjes gelegd. Vervolgens moet je afwisselend een laag sarmales en een laag reepjes kool in de schotel schikken, die telkens worden bedekt met een grote lepel tomatenpuree en een glas water.

Laat de schotel een uur in de oven sudderen (je kan ze ook op het fornuis gaar koken, maar de smaak zal niet hetzelfde zijn!), voeg dan een glas witte wijn toe, verlaag de temperatuur van de oven opdat de kool zacht blijft.

Hoe langer je ze laat sudderen hoe beter de sarmales zullen smaken. Natuurlijk kan je de sarmales invriezen zodat je ze op om het even welk moment kunt klaarmaken.

Dien de sarmales op met de rijst. Zoals in de inleiding aangegeven, kan je ook polenta bij de sarmales serveren of zure room.
Gerelateerde artikelen
Gevulde koolbladeren en courgette met munt en knoflookEen favoriet gerecht in de Levant in de wintermaanden: gevulde koolbladeren. Het is een heleboel werk, maar wel de moeit…
Lekkere wintersaladesHet is heel verleidelijk op koude, winterse dagen voor warme gerechten te kiezen. Wintergroenten, rauw of beetgaar gekoo…
Drie keer stamppot (met bieten, met spruiten en met kool)Drie keer stamppot met aardappelen als basis. Een stamppot met bieten en komijnekaas, een stamppot met witte kool en boe…
Koolblad als eerste hulpmiddelStraffe verhalen zijn er in het verleden verteld over de grote genezende kracht van de doodgewone witte kool. Als huismi…
Mexicaanse burrito’sEen van de bekendste Mexicaanse gerechten is Chili con carne. Naast Enchilada’s en Taco’s zijn er ook burrito’s. Een ger…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Uit de Roemeense keuken: sarmale"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 13-01-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!