InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Nasi goreng met zuurkool! Nederlands of Indisch gerecht?

Nasi goreng met zuurkool! Nederlands of Indisch gerecht?

Nasi goreng met zuurkool! Nederlands of Indisch gerecht? Dit is een wonderlijk hoofdgerecht dat door mijn uit Nederlands-Indië afkomstige familie is overgeleverd. Van moeder op zoon op dochter, in ons geval. Stelt u het zich maar voor als 'nasi goreng (gebakken rijst) met zuurkool'. Niemand in onze familie weet meer de herkomst van dit recept. Is het Indisch of Nederlands? 'Nederlands-Indisch?' Is het een familierecept of wordt het ook door andere gezinnen met wortels in Nederlands-Indië gegeten? Als u het weet, hoor ik het graag. Ik vond het altijd heerlijk vanwege de frisse, wat zurige smaak. Probeer het maar!

Welke ingrediënten hebt u nodig voor dit hoofdgerecht voor drie tot vier personen?

  • drie ons doorregen spek of drie ons tahoe
  • twee eetlepels zonnebloemolie
  • drie ons zuurkool
  • drie stuks prei
  • drie ons ongekookte witte rijst of eventueel zilvervliesrijst

Voor de boemboe

  • een teentje knoflook
  • een middelgrote ui
  • een theelepel djahé
  • een theelepel sambal

Gezondere, biologische variant van dit nasi-gerecht

U kunt dit recept gemakkelijk gezonder en meer biologisch maken door van zoveel mogelijk ingrediënten de biologische variant te kopen. Ook kunt u, hoewel niet gebruikelijk, de witte rijst (met korrels zonder vliesje) vervangen door (biologische zilvervliesrijst (met vliesje).

Welk kookgerei hebt u nodig?

  • Een wadjan
  • Een tjobek met oelekan

Voor wie niet thuis is in de Indische of Indonesische keuken of voor wie vegetariër is, een toelichting op sommige ingrediënten uit dit recept en op het kookgerei:

Ingrediënten

  • Doorregen spek: doorregen spek is varkensvlees afkomstig van de buik van een varken. Dit spek is minder vet dan varkensvlees afkomstig van de rug van een varken.
  • Tahoe: tahoe is de Indonesische benaming voor tofu: brokjes van soja. Soja wordt gemaakt van sojabonen.
  • Boemboe: boemboe is een mengsel van fijngewreven kruiden die afkomstig zijn uit de Indische keuken.
  • Djahé: djahé is een in de Indische en Indonesische keuken veel gebruikt kruid dat wij in Nederland kennen als gember. Het is gemaakt van een gedroogde en gemalen gemberwortel.

Kookgerei

  • Een wadjan: een wadjan is een soort wok. Maar een wadjan heeft een ronde, gebogen bodem en een wok heeft een platte bodem. Om een wadjan te kunnen gebruiken op een gasfornuis hebt u dus een onderzetring nodig. Oorspronkelijk zette men de wadjan in de as van het houtvuur. Vandaar de platte bodem. Een echte wadjan is van stevig, dik gietijzer. Was hem nooit af met afwaswater (water met afwasmiddel), maar alleen met kokend heet water. Dan voorkomt u dat de smaak en geur van een afwasmiddel in de wadjan trekken.
  • Een tjobek: een tjobek is een schaal van hout of graniet, waarin kruiden worden fijngewreven.
  • Een oelekan: een oelekan is stamper waarmee u de kruiden in de tjobek fijn maakt.

Bereidingswijze van de nasi goreng met zuurkool

  • Kook eerst de rijst volgens de gebruiksaanwijzing op het pak
  • Laat dan in de wadjan op een zacht vuur de olie warm worden
  • Snijd ondertussen het vlees in kleine stukjes
  • Doe de stukjes vlees vervolgens in de warme olie en laat ze zachtjes garen

De boemboe

  • Snipper eerst het teentje knoflook en de ui heel fijn en doe ze in de tjobek, de schaal
  • Voeg dan een theelepel gember en een theelepel sambal toe
  • Maak vervolgens de ingrediënten heel fijn en meng ze heel zorgvuldig
  • Doe het kruidenmengsel bij het vlees, meng het kruidenmengsel en de stukjes vlees goed en laat het lekker pruttelen
  • Voeg de fijn gesneden ringetjes prei toe
  • Doe de gekookte rijst in de wadjan, beetje voor beetje, als de prei gaar is
  • Als laatste voegt u de goed fijn geknipte zuurkool toe

Serveren

Bij dit hoofdgerecht kunt u wat kroepoek als bijgerecht serveren. De kroepoek biedt u apart aan, niet op het gerecht, want dan wordt de kroepoek taai en zacht.

Conclusie

Als u eens een keer een origineel fris smakend gerecht uit Nederlands-Indië op tafel wilt zetten, probeert u dan eens deze nasi goreng met zuurkool. Smakelijk eten! Selamat makan!
Gerelateerde artikelen
Heerlijke Nasi ReceptenNasi is een echt oosters gerecht. Het komt van oorsprong dan uit het land Indonesie. Maar nasi is ook al een gerecht wat…
Zes verschillende Nasi Goreng receptenZes verschillende Nasi Goreng receptenNasi Goreng (Maleisisch voor "gebakken rijst") is een oorspronkelijk Indonesisch, maar inmiddels volledig ingeburgerd re…
Nasi met kip en satésaus, receptNasi met kip en satésaus, receptNasi kan op veel verschillende manieren worden klaargemaakt. Oorspronkelijk komt het gerecht uit Indonesië. In Nederland…
3 Authentieke Indonesische recepten3 Authentieke Indonesische receptenNasi koening is een typisch Indonesisch gerecht. Dit heerlijke gerecht bestaat uit een geurige rijst die gekookt wordt i…
Calorieën bij de snackbar, Italiaan en ChineesCalorieën bij de snackbar, Italiaan en ChineesUiteten of eten afhalen is lastig als je wilt afvallen en dus het aantal calorieën onder controle wilt houden. Toch kan…
Bronnen en referenties
  • De bereiding van dit gerecht heeft mijn grootmoeder met een potloodje in haar Indische kookboekje geschreven.

Reageer op het artikel "Nasi goreng met zuurkool! Nederlands of Indisch gerecht?"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 18-08-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!