InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > De betere snack

De betere snack

De betere snack Het woord snack heeft een negatieve lading, want we associëren het al snel met de vette hap, slechte voeding, dikmakers etc. Toch zijn er ook snacks die met zorg gemaakt zijn, met de betere ingrediënten en die heerlijk kunnen zijn als tussendoortje, maar waarbij de calorieën niet de pan uitrijzen. Een koude en warme variant.

Garnalenkroketje

Ingrediënten

  • 200 gram garnalen
  • 80 gram boter
  • 100 gram bloem
  • 3 dl visbouillon
  • bloem
  • paneermeel
  • 1/2 dl room
  • 2 blaadjes gelatine
  • 2 eieren
  • peper en zout

Bereiding

Verwarm in een hapjespan de boter op laag vuur en doe er vervolgens de bloem bij (moet een glad mengsel worden). Doe er vervolgens de visbouillon bij en zo ontstaat er een mooie ragout (8 tot 9 minuten gebruiken om te laten garen).
Week nu de gelatine in koud water, verwarm de room en los hier de uitgeknepen gelatine in op. Meng dit vervolgens samen met een eidooier en de garnalen door de zojuiste gemaakt ragout en voeg er wat peper en zout naar smaak toe.
Schep de garnalenragout op een licht vochtige platte schaal en strijk het glad. Laat het nu goed afkoelen en opstijven. Verdeel daarna de ragout in de schaal in gelijke delen en maak hier kleine kroketjes van.
Zet 3 bordje klaar voor:
  1. Het overgebleven ei met een eetlepel water loskloppen
  2. Wat bloem uitstrooien
  3. Een laag paneermeel klaarleggen

De kleine kroketjes nu door de bloem, dan het ei en tenslotte het paneermeel halen. Frituur het in olie of vloeibaar frituurvet en frituur ze in 4 tot 5 minuten mooi goudbruin.

Groenten snack

Ingrediënten

  • tomaat (klein formaat)
  • bloemkool
  • broccoli
  • radijs
  • augurk
  • wortel
  • komkommer
  • rode paprika
  • groen paprika

Bereiding snack

Was alle groenten goed en blancheer dan de klein gemaakte bloemkool en broccoli (3 tot 4 minuten). Daarna kunnen ze afgespoeld worden. Tegelijkertijd kunnen de radijsjes schoongemaakt worden (steeltjes verwijderen) en de augurken in de lengte doorsnijden. De worteltjes ook in de lengte doorsnijden en de komkommer snijd je overdwars door, haal je de zaadjes eruit en snijd hem dan in handzame stukken. De paprika’s snijd je overdwars door en haalt de zaadjes eruit. Maak er dan lange repen van. De tomaatjes (klein formaat) hoeven alleen gewassen te worden.
Drapeer alles op een grote schaal en zet er enkele bakjes zelfgemaakte dipsaus bij.

Dipsaus

Dipsaus in 2 smaken. Alle ingrediënten goed mengen en te presenteren bij de rauwkost.
  • 4 eetlepels magere kwark
  • 1 mespuntje dille
  • 1 mespuntje chilipoeder
  • 2 mespuntjes gedroogde munt
  • 1 geperst teentje knoflook
  • 1 mespuntje suiker
  • 1 snufje zout

  • 4 eetlepels magere kwark
  • 2 theelepels provençaalse kruiden
  • 2 gedroogde tomaten
  • 1 mespuntje suiker
  • 1 snufje zout

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De betere snack"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-11-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!