InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Typische winterrecepten

Typische winterrecepten

Typische winterrecepten Omdat zowat alle groenten en fruit het hele jaar door verklaarbaar is, raken we haast het gevoel bij de typische seizoensgroenten en de bijbehorende recepten kwijt. Jammer toch, want het blijft het beste om de seizoensgroenten te eten bovendien zijn seizoensgroenten relatief goedkoop. Enkele typische recepten voor de koude maanden.

Volle erwtensoep

Erwtensoep is er in diverse samenstellingen. Maar je maakt de erwtensoep voller als je er meer groenten doorheen doet.

Ingrediënten

  • 700 gram spliterwten
  • bouillonblokjes (groenten)
  • 1 magere runder rookworst
  • 1/5 ui
  • 250 gram prei
  • 150 gram knolselderij
  • 3 eetlepels selderieblad
  • peper en zout

Bereiding

Zet een pan met zon 2 liter water op, doe er de gewassen spliterwten bij en breng het aan de kook. Dit moet in een afgedekte pan zon 45 tot 50 minuten zachtjes koken. Doe er vervolgens enkele groentebouillonblokjes bij.
Daarna kunnen de andere groenten gewassen en klein gemaakt worden. Snij nu ook de runder rookworst in plakken en voeg alles toe aan de erwtensoep. Laat dit geheel nog een zon 30 tot 40 minuten op middenvuur staan en voeg als laatste water peper en zout naar smaak toe.
Serveer met stevig volkoren sokbrood.

Spruitjes stamppot

Spruitjes zijn of heerlijk of gruwelijk, voor de meeste mensen zit er niet veel tussen. Maar een stamppotje zien we minder vaak van deze spruiten.

Ingrediënten

  • 1,5 kilo aardappelen
  • 1 kilo spruitjes
  • 100 ml crème fraiche
  • 2 eieren
  • 75 gram roomboter
  • 100 gram strooikaas
  • nootmuskaat
  • peper en zout

Bereiding

Maak de aardappelen schoon en kook ze zon 20 tot 25 minuten. Omdat de spruiten korter gekookt moeten worden, kan je bij de afgegoten aardappelen alvast de crème fraiche, de eieren, en roomboter toevoegen en goed mengen met de aardappelen. Voeg tenslotte wat nootmuskaat en peper en zout naar smaak toe. Voor de spruitjes zit je rond de 15 tot maximaal 20 minuten om te koken. Meng deze na het koken ook goed door het aardappelmengsel en maak er een geheel van. Giet het vervolgens in een ovenschotel en strooi er kaas over. Zet het nog maximaal 2 minuten in de oven voor het lekkere korstje over de stamppot.
Server het met een runder gehaktbal, runderlapje of rookworst. Het past er allemaal bij.

Schelvistaart

Een niet alledaagss taart welke lekker te combineren is met verschillende verse groenten.

Ingrediënten

  • 1,5 kg aardappelen
  • 600 gram schelvisfilets
  • 3 dl melk
  • 1 bos lente-uitjes
  • 200 gram crème fraiche
  • 150 gram kaas
  • olijfolie
  • peper en zout

Bereidingswijze

Maak de aardappelen schoon en kook ze in een grote pan in voldoende water. Trek er zon 15 tot 20 minuten voor uit. Tegelijkertijd kan de schelvis in de pan met een scheutje olijfolie en lekker veel klein gemaakt lente-uitjes. Dit moet een kleine 10 minuten garen. Daarna kan de vis gefileerd worden.
Intussen kunnen de aardappelen afgegoten worden en kan een mengsel van zon 2 dl melk en enkele lente-uitjes klein gemaakt bij de aardappelen gedaan worden. Doe er vervolgens ook de crème fraiche bij, peper en zout naar smaak en zon 50 gram geraspte kaas. Dan als laatste de vis toevoegen en goed mengen. Doe alles in een grote ovenschaal en strooi er de resterende kas overheen. Laat het geheel zon 15 tot maximaal 20 minuten op 200 graden in de oven staan.
Serveer het uit met broccoli of spinazie.
Gerelateerde artikelen
Waarom seizoensgroenten en seizoensfruit eten?Waarom seizoensgroenten en seizoensfruit eten?Voor de een logisch en de ander snapt er niets van. Immers, de schappen van de supermarkt of de groenteboer liggen vol m…
Milieubewust met voeding omgaanMilieubewust met voeding omgaanWe kunnen steeds meer en verschillende voedingsmiddelen kopen in de winkels, maar gelukkig is er ook een tendens om al d…
Vaker Kleine Gerechten Eten, Meer Vet Verbranden!Vaker Kleine Gerechten Eten, Meer Vet Verbranden!Gezond eten wil zeggen vijf tot zes kleine gerechten per dag. Door wat vaker kleine gezonde gerechten per dag te gebruik…
De Babycook van BeabaDe Babycook. Met de Babycook kan men dagelijks babymaaltijden (ontbijt, middageten en avondeten) bereiden in een handomd…
Gezond eten: het Mediterrane dieetGezond eten: het Mediterrane dieetDe Mediterrane levensstijl is gezond. Dat is bewezen. Voor ons, Nederlanders, is het, hoe graag we zouden willen, lastig…

Reageer op het artikel "Typische winterrecepten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 25-11-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!