InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Panna Cotta, een Italiaans desert

Panna Cotta, een Italiaans desert

Panna Cotta, een Italiaans desert Panna cotta is een typisch Italiaans dessert op basis van room. Letterlijk betekent het gekookte room en eigenlijk is het ook niet meer dan dat. Het is een ideaal gerecht om de avond voor een etentje te bereiden zodat je samen met de gasten kan genieten van een huisgemaakt desert.

Klassieke panna cotta voor 4 personen met een vruchtensausje

Ingrediënten

  • 500 ml room
  • 45 gram suiker
  • Pakje vanillesuiker (of een vanille stokje)
  • 3 blaadjes gelatine van 3 gram
  • 4 potjes

Bereiding

Doe de room samen met de suiker en vanillesuiker (of het vanille stokje) in een pannetje en laat voorzichtig opwarmen tot het kookpunt. Dompel ondertussen de 3 gelatine blaadjes in een pot ijskoud water en laat enkele minuten staan tot deze week zijn geworden. Als het room-suiker mengsel kookt en de suiker goed is opgelost nog een paar minuten laten doorkoken. Neem de gelatine blaadjes uit het water, wring ze uit en voeg deze al roerend een voor een toe aan de room totdat ze volledig zijn opgelost.
Bevochtig de binnenzijde van de potjes met een nat keukenpapiertje om er voor te zorgen dat de panna cotta later makkelijker kan verwijderd worden. Verdeel de het mengsel over de vier potjes en zet minstens 4 uur in de koelkast. Als de panna cotta goed is opgesteven de onderkant van de potjes eventjes in warm water dompelen, met een mes langs de rand gaan en omgekeerd op een bord plaatsen om deze te ontvormen.

Hieronder kan je 2 recepten terugvinden voor een vruchtensaus die erbij kan geserveerd worden.

Rode vruchtensaus
Neem 100 gram aardbeien, 50 gram aalbessen, 50 gram braambessen en 25 gram suiker en verwarm deze samen met een paar eetlepels water. Als de vruchten zijn stuk gekookt deze mixen of blenden en lauw serveren bij de panna cotta.

Perziken saus
Neem een blik perziken van 400gr en doe deze samen met een beetje van de eigen siroop en 3 eetlepels bloemsuiker in een pannetje. Zet op het vuur en laat goed warm worden, voeg 3 eetlepels amaretto toe en mix het mengsel tot een gladde massa.
Om de saus nog gladder te maken kan deze eventueel nog door een fijne zeef worden geduwd.

Panna cotta van kokosmelk met ananassaus

Ingrediënten

  • 1 blik kokosmelk van 400ml
  • 200 ml room
  • 4 gelatineblaadjes
  • 50 gram rietsuiker, palmsuiker
  • 1 stengel citroengras
  • 4 potjes

Bereiding

Doe de room en kokosmelk in een pannetje en zet op het vuur. Voeg de citroengras stengel en de suiker toe en laat deze voorzichtig opkoken. Als het mengsel kookt nog een 5tal minuten zachtjes laten doorkoken. Doe ondertussen de gelatine blaadjes in koud water tot ze voldoende vocht hebben opgeslorpt. Wring ze uit en voeg deze al roerend toe aan het kokosmelk tot de blaadjes zijn opgelost. Laat een half uurtje staan, zodat de smaak van de citroenstengel goed is geabsorbeerd en verwijder deze. Verdeel het mengsel over de potjes en laat minstens 4 uur opstijven in de ijskast.

Ananassaus
Snij het vruchtvlees van een halve ananas in blokjes. Neem een pannetje en verwarm het vruchtvlees samen met 50ml water, 50 gram suiker en een zakje vanillesuiker. Neem na 10 minuten van het vuur en mix het mengsel. Serveer het sausje lauw bij de panna cotta.

Panna cotta met koffie

Ingrediënten

  • 450 ml room
  • Espresso of kopje sterke koffie
  • 45 gram suiker
  • Pakje vanillesuiker
  • 3 blaadjes gelatine
  • 2 eetlepels amaretto
  • 4 potjes

Bereiding

Breng de room samen met de suiker en vanillesuiker aan de kook en laat enkele minuten doorkoken. Zet ondertussen het kopje espresso en week de gelatineblaadjes in koud water. Voeg de koffie samen met de eetlepels amaretto aan het room-suiker mengsel toe en voeg de uitgewrongen gelatine blaadjes al roerend toe. Verdeel het mengsel over de 4 potjes en laat minstens 4 uur opstijven in de koelkast.
© 2011 - 2019 C-brown, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Recept: chique chocoladetaartZoek je een makkelijk recept voor een chique chocoladetaart, dan is dit het juiste recept! Qua vullingen zijn er veel co…
Het populairste nagerecht: chocolademousseHet populairste nagerecht: chocolademousseHet volgende recept heb ik al meerdere keren gemaakt en het is nog nooit mislukt geweest. Chocolademousse maak je best m…
Romantische valentijn gerechtenRomantische valentijn gerechtenBij Valentijn horen romantische recepten. Op dit moment zijn hartvormige gerechten de grote favoriet. Ben je op zoek naa…
Tiramisu, eenvoudig receptTiramisu, eenvoudig receptTiramisu is een Italiaans nagerecht met mascarpone, koffie en Amaretto. Tiramisu betekent zoveel als “opkikkertje”. In I…
Italiaanse keuken: Recepten voor Italiaanse nagerechtenItaliaanse keuken: Recepten voor Italiaanse nagerechtenBella Italia! Het land van zon, zee en heerlijk eten. Het koken zit de Italianen in het bloed en met een keuken die per…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lowsource, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Kookboek libelle, basiskookboek van A tot Z
  • Ons kookboek
  • Smakelijk 1, colruyt

Reageer op het artikel "Panna Cotta, een Italiaans desert"

Infoteur: C-brown
Gepubliceerd: 24-11-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!