InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Aperitiefhapjes: Lepelhapjes

Aperitiefhapjes: Lepelhapjes

Naast de hapjes op toastjes of brood zijn er de lepelhapjes. Daarvoor worden mooie lepels aangeboden, waarbij de vulling rechtstreeks in de lepel wordt aangebracht. Ze kunnen zowel warm als koud gegeven worden. De keuze is zeer groot. U leest hier een aantal suggesties.

Amuse-recepten

Bijna alles wat op een toastje gegeven kan worden, kunt u als lepelhapje aanbieden.

Lepelhapjes met vis

  • Snijd gerookte verse vis naar keuze fijn. Leg op de lepels en nappeer met een vinaigrette, die gearomatiseerd is met fijngesnipperde dille.
  • Bak reuzengarnalen in een beetje olie. Pel ze. Schil een appel, verwijder het klokhuis en snijd het vruchtvlees in fijne stukjes. Verwarm room en breng op smaak met kerriepoeder. Breng op iedere lepel een reuzengarnaal en stukjes appel. Giet de saus er overheen en dien onmiddellijk op.
  • Ontgraat 200 gram verse zalm en hak hem fijn. Meng met 1 eetlepel fijngehakt bieslook, 1 eetlepel gehakte ui, 1 eierdooier en een beetje room. Kruid met peper, zout en cayennepeper. Vorm met behulp van twee koffielepels balletjes en leg ze op de lepels.
  • Leg op de lepels een partje pompelmoes of mandarijn. Giet er een beetje cocktailsaus over en garneer met een paar grijze garnalen.
  • Leg op de lepels een reuzengarnaal. Giet er een beetje cocktailsaus of mierikswortelsaus over en garneer met wat fijngesnipperde kruiden.
  • Leg op de lepels een weinig fijngesneden rode sla of een scheutgroente. Breng daarop een volledig kwarteleitje. Werk het af met een paar viseitjes.
  • Pureer gerookte forelfilets met opgeklopte room of een beetje mayonaise tot een goed spuitbare massa. Spuit het mengsel op de lepels en garneer met een klein takje dragon of met bieslooksnippers.

Lepelhapjes met vlees

  • Steek met een appelboor buisjes uit één of meer appels. Snijd ze in rondelletjes en leg ze onmiddellijk in een scheutje cognac of calvados. Laat ze enkele uren in de koelkast marineren. Meng een goed smakende paté met een scheutje port, zodat hij goed kan gespoten worden. Leg op iedere lepel 2 tot 3 appelrondjes en spuit daarop een roosje paté. Werk af met fijngesnipperd bieslook of een nootje.
  • Omwikkel kleine meloenbolletjes met reepjes rauwe of gerookte ham. Leg ze op de lepels.
  • Snijd gekookt kippenwit en geblancheerde sojascheuten zeer fijn en meng ze met elkaar. Verdeel het mengsel over de lepels. Warm sojasaus lichtjes op met een beetje vetstof. Druppel de saus over het mengsel in de lepels. Dien onmiddellijk op.
  • Klop een fijne leverpastei op met een scheutje port. Spuit daarvan op iedere lepel een roosje. Versier met een sprietje bieslook, dat u rechtop plaatst in de leverpastei.
  • Leg op de lepels een gebakken en afgekoeld appelschijfje. Plaats daarop een gebakken en afgekoeld stukje ganzenlever of andere lever.
  • Leg een nootje appelmoes in de lepels. Breng daarop een stukje gebakken en afgekoelde bloedworst. Dit hapje kunt u ook warm geven. Zorg er dan voor, dat de appelmoes en de bloedworst warm zijn.
  • Leg op de lepels een stukje in honing gebakken kippenwit. Versier met een klein selderblaadje.
  • Snijd krabsticks in stukjes van 1 centimeter lang. Bet ze droog en leg ieder stukje in een lepel. Giet er een klein beetje warme kerriesaus over en dien onmiddellijk op.

Lepelhapjes met kaas

  • Leg op de lepels een bedje van luzerne of andere scheutgroenten. Leg er een half gekookt kwarteleitje op met de platte kant naar boven. Klop room stijf. Mix ham fijn met de andere helften van de eitjes. Meng onder de room tot een smeuïge massa. Spuit deze vulling op de halve eitjes en werk ze af met zwarte of rode viseitjes. De viseitjes kunt u ook vervangen door een beetje ketchup.
  • Vermeng geplette gekookte eieren met gemalen kaas. Verdeel over de lepels, bestrooi met een beetje paneermeel en beleg het met een mespuntje vetstof. Laat het even uitsmelten in de oven en strooi er daarna fijngehakte verse dille over.
  • Spuit in geblancheerde en afgekoelde peultjes een beetje kruidenkaas. Garneer rondom met een paar reepjes geblancheerde rode paprika.
  • Leg een halve geweekte pruim in de lepels. Bespuit ze met een roosje kruidenkaas.
Gerelateerde artikelen
Barbecuesaus, lekker zelf makenZodra de zon ook maar even een paar uur achter elkaar flink schijnt, worden de barbecues alweer tevoorschijn gehaald, sc…
Borrelhapjes met patéKrijg je visite en wil je eens iets speciaals op tafel zetten? Maak dan een leuk, apart borrelhapje! Is weer eens iets a…
Gezonde toastjes, lekker en caloriearmGezonde toastjes, lekker en caloriearmJe bent op dieet, maar dat wil nog niet zeggen dat je niet kunt genieten van een wijntje met een borrelhapje. Sterker no…
Garnaalcocktails als lepelhapjeLepelhapjes zijn de nieuwe trend op feestjes, recepties en dergelijke meer. Je hoeft geen meesterkok te zijn om ze te ku…
Het koud hebben: oorzaken en remediesHet koud hebben: oorzaken en remediesDe één heeft het sneller koud dan de ander en soms ben je zo door en door koud dat het lijkt of je niet meer warm wordt.…

Reageer op het artikel "Aperitiefhapjes: Lepelhapjes"

Reactie

Luckyjob (infoteur), 11-12-2007 15:01 #1
Heej ik vraag me nou af hoe je aan zo veel bezoekers komt met een onderwerp waar naar mijn weten weinig naar gezocht wordt. Ik heb een artikel over downloaden met google gemaakt waarmee ik zo'n 80 bezoekers per dag krijg en ik gemiddeld in de top 20 sta. Dat betekent dus dat jij een paar honderd per dag zal krijgen met dit artikel? Hoe doe je dat tog? :-p

Infoteur: Jootje
Laatste update: 06-11-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!