InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept voor visloempia’s

Recept voor visloempia’s

Recept voor visloempia’s Deze hartige snacks zijn makkelijk te maken en kunnen ook als hoofdgerecht geserveerd worden. Volgt u de stappen goed, dan zullen de hapjes welgeslaagd zijn!

De ingrediënten

  • 40 loempiavellen (van het Chinese merk, deze zijn niet in alle supermarkten verkrijgbaar)
  • 1 pak mihoen van ongeveer 250 gram (in de supermarkt van verschillende merken te verkrijgen)
  • 6 theelepels paprikapoeder
  • 3 theelepels sambal oelek
  • 2 theelepel zout (de hoeveelheid mag u ook zelf bepalen)
  • 4 theelepels knoflookpoeder of 4 fijngesneden knoflookteentjes (de laatste keuze, is de beste)
  • 120 gram margarineboter
  • 700 gram surimisticks
  • 400 gram roze garnaaltjes(ongekruid)
  • 400 gram koolvis(is ongeveer 1 pak)
  • 1 eigeel
  • 1 liter zonnebloemolie

Benodigdheden

  • 3 middelmatige pannen
  • 1 grote pan
  • 3 of 4 theelepels
  • 1 botermes
  • 1 of 2 mes(sen) die goed snijden
  • 1 pollepel
  • 1 klein bord(voor het eigeel)
  • 2 grote borden
  • 1 snijplank
  • 1 eetlepel
  • 1 schone plasticzak
  • 1 rol keukenpapier
  • 3 vorken

Bereiding

Het is belangrijk dat u de loempiavellen ruim van te voren uit de diepvries haalt, dit laat u dan rustig op kamertemperatuur ontdooien.

Bereiding van de koolvis

  • Snijd de koolvis naar uw gewenste grootte in stukjes. Doe de gesneden koolvisstukjes in een middelmatig pan.
  • U voegt 1 theelepel paprika, ½ theelepel sambal oelek en 2 theelepels knoflookpoeder bij de koolvis. In plaats van knoflookpoeder, mag u ook 2 fijngesneden knoflookteentjes toevoegen. Zout voegt u naar eigen smaak toe (u wordt aangeraden om een ½ theelepel te gebruiken).
  • Om de koolvis te kunnen bakken moet u ongeveer 30 gram margarineboter toevoegen. Als blijkt dat u minder boter nodig heeft, gebruik dan ook minder!
  • Vervolgens zet u het vuurtje voor de pan met koolvis aan (de eerste twee minuten zet u het vuurtje hoog, daarna zet u het vuurtje weer laag). Het kan zo zijn dat de koolvisstukken in de jus lijkt te zwemmen, maar deze trekt later bij het sudderen weer weg. Laat het deksel niet volledig op de pan zitten. De koolvis zal na 10 minuten klaar zijn. U doet het vuurtje uit en laat de koolvis in de pan afkoelen.

Bereiding van de surimisticks en de roze garnaaltjes

  • Haal de surimisticks uit de verpakkingen. Vervolgens snijdt u elk surimistick verticaal in 3 gelijke stukken. U doet de gesneden surimisticks in een middelmatig pan.
  • U voegt 3 theelepels paprika, 1 ½ theelepel sambal oelek en 1 theelepel knoflookpoeder bij de surimisticks. In plaats van knoflookpoeder, mag u ook 1 fijngesneden knoflookteentje toevoegen. Zout voegt u naar eigen smaak toe (u wordt aangeraden een ½ theelepel te gebruiken).
  • Om de surimisticks te kunnen bakken moet u ongeveer 40 gram margarineboter toevoegen. Als blijkt dat u minder boter nodig heeft, gebruik dan ook minder![/
  • Vervolgens zet u het vuurtje de eerste twee minuten hoog. Daarna zet u het vuurtje weer laag.
  • Bij de surimisticks voegt u de roze garnaaltjes toe. Roer het geheel, maar roer niet te hard! Doe dan het deksel op de pan.
  • Uw surimisticks en roze garnaaltjes zijn klaar als de surimisticks zacht zijn geworden. Laat dan voor de zekerheid de surimisticks en garnalen 5 minuten langer op een laag vuurtje doorbakken. U laat de surimisticks en de roze garnaaltjes zonder deksel afkoelen.

Bereiding van de mihoen

  • Terwijl alles aan het afkoelen is gaat u de mihoen voorbereiden.
  • Op de verpakking staat hoe dit moet. Mocht het er niet bij staan, dan doet u de mihoen voor ongeveer 2 minuten in kokend water. Daarna giet u de mihoen af.
  • Op de snijplank snijdt u de mihoen in stukjes (in de lengte van ongeveer 2 centimeter). Nadat u de mihoen heeft voorbereid, doet u de mihoen in een grote pan.
  • Voeg twee theelepels paprika, ½ theelepel sambal oelek en 1 theelepel knoflookpoeder bij de mihoen. In plaats van knoflookpoeder, mag u ook 1 fijngesneden knoflookteentje toevoegen. Zout voegt u naar eigen smaak toe (u wordt aangeraden 1 theelepel te gebruiken.
  • Voeg dan 40 gram margarineboter toe en zet het vuurtje op de hoogste stand. Al roerend bakt u de mihoen voor ongeveer 3 minuten. Doe het vuurtje uit en laat het ongeveer 7 minuten afkoelen
  • Alles wat u hebt gebakken voegt u bij de mihoen toe. Roer het geheel. Indien de vulling nog warm is laat het dan even afkoelen. Bij tekort aan zout kunt u nog zout toevoegen en het geheel nogmaals goed roeren (denk eraan dat de gehele vulling niet te vettig mag zijn).

Het maken van de loempia’s

  • Pak de loempiavellen en haal elk loempiavel rustig van de gestapelde loempiavellen af (het kan namelijk makkelijk scheuren). Elk loempiavel doet u voorlopig in een schone plasticzak.
  • Het eigeel kunt u met een vork even mixen, dan doet u het gemixte eigeel in een klein kom.
  • Op de snijplank gaat u de loempiavellen met visvulling vullen.
  • Hoe u de loempia’s vouwt vind u terug op de verpakking. Staat het er niet op, dan kunt u proberen om zelf de loempia’s te vouwen (denk daarbij dat er geen opening mag zijn).
  • Met een eetlepel vult u de loempia’s naar uw wens. Het gemixte eigeel gebruikt u als kleefmiddel om daarmee de loempia dicht te plakken. Leg elk gemaakte loempia op een groot bord. Nadat u alle loempia’s gemaakt heeft, pakt u weer een middelmatige pan en doet u 1 liter zonnebloemolie erin.
  • Zet het vuurtje voor de pan met zonnebloemolie aan. Frituur de loempia’s in de zonnebloemolie totdat ze goudbruin worden. Met twee vorken zijn de loempia’s eruit te halen.
  • Pak een andere groot bord om de gefrituurde loempia’s op te plaatsen (u kunt er voor kiezen om keukenpapier op het bord te leggen, dit om de olie van de loempia's op te vangen)

Variatietip

In de vulling kunt u nog 2 eetlepels fijngesneden peterselie aan toevoegen. Dit geeft de vulling meer kleur, maar zeker ook een aangename smaak.

Bewaartip

Mocht u te veel van de loempia’s hebben, dan kunt u ervoor kiezen om niet alle loempia’s te frituren. Stop de ongefrituurde loempia’s in de diepvries. Bij het uithalen dient u deze loempia’s direct in de olie te frituren. Wacht dus niet op de ontdooiing van de loempia’s. Na het frituren blijven de loempia’s voor ongeveer een dag houdbaar in de koelkast. Uiteraard kunt u ze in de koekenpan weer opwarmen.
© 2011 - 2019 Dominique10, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Thaise verse loempia’s Po Pia SodVerse Thaise loempia’s lijken niet op de gefrituurde exemplaren die we wel eens bij een kraam kopen. Ze zijn namelijk ni…
Glutenvrije loempia's zelf bakken, succesvol nieuw receptLoempia's zijn zeer eenvoudig zelf te maken. Op het basisrecept kan eindeloos gevarieerd worden, een vulling van vis, vl…
Verse sambal: de smaakmaker in de oosterse keukenVerse sambal: de smaakmaker in de oosterse keukenSambal is de lekkermaker in veel Aziatische gerechten. De lekkerste sambal is overigens vers gemaakt. En dat kan iederee…
Rijstgerechten uit andere culturenRijst kennen we al lang, maar de meeste mensen eten rijst op de traditionele manier. Toch zijn er veel rijstgerechten ui…
Thais koken: Pad Thai en Thaise loempia'sThais koken: Pad Thai en Thaise loempia'sPad Thai en Thaise loempia's zijn typisch Thaise gerechten. Pad Thai is gebaseerd op noedels en wordt veel verkocht op s…

Reageer op het artikel "Recept voor visloempia’s"

Infoteur: Dominique10
Gepubliceerd: 13-05-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!