InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Maak een lekkere ouderwetse hollandse gehaktbal

Maak een lekkere ouderwetse hollandse gehaktbal

Maak een lekkere ouderwetse hollandse gehaktbal Veel mensen eten graag een gehaktbal in een snackbar, patatzaak, eetcafe of thuis bij het avondeten met groente en en gekookte aardappelen met jus. Het is makkelijk om een gehaktbal die al gebraden is en voorverpakt te kopen in de winkel of slagerij, maar het lekkerste is toch een zelfgemaakte gehaktbal. Binnen een uur heeft u heerlijke zelfgemaakte gehaktballen, heel makkelijk te bereiden volgens oudhollandsrecept. Lekker, gezond en leuk om zelf te maken. De gehaktbal is bij veel mensen erg populair, vaak wordt de gehaktbal in een snackbar of patatzaak gegeten, maar ook bij het avondeten staat de oud hollandse gehaktbal nog vaak op het menu. U kunt bij de slager een lekkere gehaktbal kopen die al gebraden is en die u thuis alleen maar even moet opwarmen, of u kiest voor de gehaktbal die half klaar is en alleen maar nog gebraden moet worden. Maar het is niet moeilijk om het gehakt en de bal ook daadwerkelijk zelf te maken, Wel zijn er een paar zaken die u moet weten om een echt lekkere bal te kunnen maken.

Wat heb ik nodig

Voor ongeveer 5 tot 6 flinke gehaktballen heeft u het volgende nodig;
  • Ongeveer 750 gram gehakt. U kunt kiezen voor half om gehakt, dit is 50 procent varkensgehakt en 50 procent rundergehakt, veel minder vet is 100 procent rundergehakt.
  • Peper en zout
  • 2 eieren
  • Melk +/_ 200 ml
  • 3 droge witte boterhammen zonder korst of 3 beschuitjes.
  • Nootmuskaat
  • Paneermeel
  • Bak -en braadboter +/_200 gram
  • Grote ijzeren braadpan met deksel
  • 1 tot 2 glazen water

Gehakt bereiden

Om de gehaktbal lekker luchtig te maken wordt het droge witte brood zonder korsten geweekt in de melk, even wachten tot het brood doorweekt is van de melk, daarna het brood uitknijpen en de eieren toevoegen, goed erdoorheen prakken. Aan dit broodmengsel met ei moet nu het gehakt worden toegevoegd, dit moet goed door elkaar worden gekneed, nu kan er naar eigen smaak zout, peper en nootmuskaat worden toegevoegd. Nu weer het gehakt goed kneden zodat alle kruiden goed door het gehakt worden verdeeld.

Gehaktballen draaien

Verdeel het gehakt in gelijke delen, u kunt hiervan 5 tot 6 flinke ballen draaien of naar wens iets kleinere ballen. Neem de tijd hiervoor en draai met uw handen stevige mooie ronde gehaktballen zodat ze tijdens het braden niet uit elkaar vallen. Voor een glad resultaat kunt u als de bal gedraaid is nog met een beetje water de bal met uw natte handen wat strakker en gladder maken, dit ziet er mooi uit als ze gebakken en gebraden zijn.

Lekker bruin bakken

Verwarm de grote ijzeren braadpan op hoog vuur en laat de bak- en braadboter smelten, laat de boter lekker bruin worden. Bak nu de ballen rondom lekker bruin, eventueel als het te snel gaat het vuur iets minder hoog. Geen deksel op de pan maar alle ballen lekker rondom goed bruin bakken. De ballen zijn nu van buiten lekker bruin en gaar maar van binnen zijn ze nog rauw en niet gaar daarom moeten ze nog gebraden worden.

Het gaar braden

De gehaktballen zien er aan de buitenkant lekker bruin uit maar de binnenkant is nog rauw en/of niet gaar daarom moeten de ballen nog worden gebraden. Zet het vuur wat hoger en voeg 1 tot 2 glazen water toe en laat het even koken, daarna het vuur op de laagste stand, deksel erop en laat het geheel zo een +/- 30 minuten braden totdat de gehaktballen helemaal gaar zijn. De gehaktballen zijn nu klaar.
© 2011 - 2019 Ckonemann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Maak een lekkere ouderwetse hollandse gehaktbal"

Infoteur: Ckonemann
Gepubliceerd: 27-07-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!