InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten kip sandwiches

Recepten kip sandwiches

Recepten kip sandwiches Sandwiches hebben iets speciaals iets feestelijks, zeker als ze met lekkere en verschillende ingrediënten worden klaargemaakt. Goed voor alle maaltijden of lekker op een zomerse dag een picknick in het park of op het strand. Combineer vrij allerlei materialen naar smaak en pas de kip op verschillende manieren toe. Eenvoudig, gezond en erg lekker.

Basisingrediënten

De basisingrediënten voor dit soort sandwiches is het brood en de kip. Het brood bij voorkeur volkoren nemen (neem verschillende soorten) of neem wit brood met de vitamines van bruin. Krijg je toch je dagelijks dosis binnen.

Serveer het bij het ontbijt met frisse thee en bij de lunch of in de namiddag met een goed glas droge witte wijn.

Gekookte kip

Er zijn verschillende manieren om gekookte kip op de sandwich te verwerken. Enkele mogelijkheden waarop uiteraard naar smaak gevarieerd kan worden.

Ingrediënten 1

  • kip
  • brood
  • ijsbergsla
  • boter
  • tomatenketchup
  • komkommer
  • zout

Bereiding

Kook de kip in een pan met heet water (met een beetje zout) en zorg dat je nog wat grotere stukken van de kip kunt halen (anders wordt het beleggen erg lastig). Smeer tegelijkertijd het brood met wat boter en doe er een dus laagje tomatenketchup op. Dan de sla met wat plakken komkommer op beide sneetjes brood en leg op een van de twee sneetjes de stukken gekookte kip (afgekoeld). Leg de boterham dicht, druk deze aan. Diagonaal doorsnijden en even in de koeling zetten voor het serveren.

Ingrediënten 2

  • kip
  • brood
  • gemengde sla
  • prei
  • yogonaise
  • augurk
  • zout

Bereiding

Kook de kip weer met een beetje zout in het water en laat de kip goed uit elkaar vallen. Intussen de boterhammen besmeren met wat frisse yogonaise. Leg er wat blaadjes sla op en snipper er wat kleingemaakte prei overheen en wat plakjes augurk. Dan de kip er in een stevige laat overheen doen en doe op de andere snee brood alleen wat yogonaise. Druk dit stevig aan om de kip niet uit de sandwiches te laten vallen. Diagonaal doorsnijden en in de koeling even stevig laten worden. Daarna serveren.

Gebakken kip

Ingrediënten 1

  • kip
  • brood
  • ijsbergsla
  • broccoli
  • bakboter
  • yogonaise
  • tomaat

Bereiding

Bak de kip in de bakboter en laat deze goed afkoelen. In de tussentijd kunnen de sneetjes brood met frisse yogonaise besmeerd worden. Beleg ze met wat sla en gekookte broccoli (en afgekoeld). De roosjes in plakjes snijden en er enkele op de sla leggen. Dan de kip in plakjes snijden en deze erop leggen. Leg daar weer wat tomaat op en besmeer de andere boterham met yogonaise en leg de boterham dicht, druk deze aan snij het weer diagonaal door.
In de koeling met een prikker vastzetten en zet er ter garnering een sherrytomaat op de prikker.

Ingrediënten 2

  • kip
  • brood
  • rucola sla
  • boter
  • komkommer
  • aroma
  • cayennepeper
  • lente ui

Bereiding

Bak de klip weer in wat bakboter en snipper er een uitje bij. In tussentijd kunnen de sneetjes brood besmeerd worden met boter, wat rucola sla erop en leg daar wat frisse kimkommer op. Een beetje aroma over de komkommer en dan de gebakken kip in kleine stukjes over de sla met komkommer leggen. Strooi er nog wat cayennepeper over en leg de andere met boter besmeerde snee brood er weer op. Aandrukken, doorsnijden en even in de koeling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezonde sandwichesGezonde sandwichesWil je een beetje afvallen dan kun je het beste je tussendoortjes laten staan en de hoofdmaaltijden goed gebruiken. Daar…
Sandwiches, lekker variërenSandwiches, lekker variërenWie kent ze niet: sandwiches. Vaak voorverpakt te koop bij tankstations of lekker vers in een lunchzaak te verkrijgen. E…
Hapjes voor de namiddag lekkere trekHapjes voor de namiddag lekkere trekWie heeft er nooit last van? Het gaat richting 16.00uur, de lunch heeft de maag verlaten en vindt zijn weg in de darmen.…
Recepten vis sandwichesRecepten vis sandwichesSandwiches doen het altijd goed. Het ontbijt, de lunch, een picknick of zomaar tussendoor. Er zijn talloze mogelijkheden…
Sandwiches voor de lekkere trekSandwiches voor de lekkere trekLekkere honger maar nog geen trek in een volledige maaltijd? Lekkere hartige e/o pittige sandwiches kunnen dan uitkomst…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Recepten kip sandwiches"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 08-04-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!