InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Hapjes voor de namiddag lekkere trek

Hapjes voor de namiddag lekkere trek

Hapjes voor de namiddag lekkere trek Wie heeft er nooit last van? Het gaat richting 16.00uur, de lunch heeft de maag verlaten en vindt zijn weg in de darmen. De maag is dus leeg en vraagt om nieuwe voeding. Maar het is te vroeg voor de avondmaaltijd. Wat voor mogelijkheden zijn er dan die gezond zijn, weer wat energie geven en de avondmaaltijd niet verpesten. Een aantal mogelijkheden.

Soep

Afhankelijk van de mogelijkheden op het werk, de school etc. vult soep goed, is licht verteerbaar en gezond. Natuurlijk zijn er altijd mogelijkheden om de bekende soep uit het zakje te pakken, echter een aantal van deze soepen zijn behoorlijk zout. Een light variant is tegenwoordig ook te koop. Is er een mogelijkheid om een bakje verse soep mee te nemen, bijvoorbeeld in een beker die in de magnetron kan, dan is dat aan te bevelen.
Neem er een cracker bij en de maag kan er weer even tegen.

Sandwiches

Enkele kleine sandwiches klaarmaken of klaargemaakt meenemen is ook heerlijk en gezond. De sandwich van brood met beleg in driehoekjes gesneden kan net datgene bieden wat je zo laat in de middag nodig hebt. In totaliteit niet meer dan 1,5 snee brood. Denk bijvoorbeeld aan een sandwich van melkwit brood met een dun laagje marmalade of als beleg een blaadje sla, plakjes komkommer en kerriepoeder of smeer er een dun laagje kerriesalade overheen. Jonge kaas met een half cherrytomaatje en een snufje peper op de sandwich is ook lekker en gezond.

Fruit

Fruit is altijd goed, maar in de late middag biedt niet alle fruit datgene wat je op dat nodig hebt. Een trosje druiven, een klein bakje aardbeien, bessen of kersen doet het wel prima. Velen strooien er graag suiker over, maar probeer dit achterwege te laten. Maar een lekkere appel doet het natuurlijk ook altijd goed. Een ander alternatief is zelf een fruitmelange samen te stellen. Het bakje moet goed afsluitbaar zijn, maar wat stukjes appel, stukjes sinaasappel, stukjes ananas, druiven en stukjes meloen kunnen ook een prima alternatief zijn.

Rauwkost

Rauwkost is niet altijd even voor de hand liggend, maar wel lekker en gezond. Maak ’s morgens een goed afsluitbaar bakje klaar met bijvoorbeeld wat stukje komkommer, wortel, knolselderij en radijs. Voor de tomaat liefhebber kunnen er ook wat cherry- of “snoep-“ tomaatjes aan toegevoegd worden.

Overig

Natuurlijk is een kopje thee, koffie of chocomel met een koekje ook een mogelijkheid, maar beperk de suikerhoeveelheid in de koffie of thee en neem een speculaasje, mariakoekje o.i.d. en begin niet aan de grote gevulde of glacé koeken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hapjes voor de namiddag lekkere trek"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 07-08-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!