InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Spaghetti: zelfgemaakte saus of uit een potje?

Spaghetti: zelfgemaakte saus of uit een potje?

Spaghetti: zelfgemaakte saus of uit een potje? Spaghetti kun je gemakkelijk klaarmaken met behulp van een potje kant en klare pastasaus. Met een minuut of 15 heb je het gerecht dan wel op tafel staan. Veel lekkerder wordt het als je zelf de spaghettisaus gaat klaarmaken. Bovendien wordt er aan spaghettisaus in potjes erg veel suiker toegevoegd, wat niet erg gezond is. Het onderstaande recept is een leidraad voor het maken van heerlijke pastasaus. Gebruikte ingrediënten kunnen naar eigen inzicht veranderd worden. Er kunnen dingen worden weggelaten of juist worden toegevoegd. Ook de kruiden kunnen naar eigen smaak gebruikt worden.

De ingrediënten

(recept voor 4 personen)
  • 2 Bouillon blokjes
  • Water
  • 500 gr. Mager gehakt
  • Italiaanse gehakt kruiden
  • Bloem
  • (Vloeibare) boter of olijfolie
  • Blikje tomaten puree
  • Tomaten, bijvoorbeeld pomedori of vleestomaten.
  • 500 gr. (boeren)soepgroenten
  • 1 gele, 1 groene en 1 rode paprika
  • Knoflook teentjes
  • Basilicum
  • kerrie

De voorbereidingen

Vul twee redelijk grote pannen met water en voeg aan iedere pan een blokje vleesbouillon toe. Breng het aan de kook. Ondertussen kneed je de gehakt, nadat je er eerst een zakje Italiaanse gehakt kruiden aan hebt toegevoegd. Van de gehakt maak je kleine gehaktballetjes. Zodra de bouillon kookt doe je de gehaktballetjes in een pan. Terwijl de balletjes bezig zijn gaar te worden, snijd je de drie paprika's in kleine blokjes. De paprika blokjes en de soepgroenten worden nu verdeeld over de twee pannen (Als je één hele grote pan hebt, waar alles ruim in past is het overigens ook goed). Terwijl alles lekker staat te pruttelen, snijd je de tomaten in stukjes. Deze zijn bedoelt voor het maken van de saus.

Bereiding van de saus

In een grote pan, het liefst zo groot dat straks alles erin past, verhit je, op een laag vuur, boter of olijfolie, of een mengsel hiervan. Roer er zoveel bloem doorheen dat er een glad papje ontstaat, waar geen klonten inzitten. Roer de inhoud van het tomatenpuree blikje erdoor tot het er mooi glad uitziet. Uit de pan met de gehaktballen, die nu al even hebben staan trekken in de bouillon, voeg je zoveel bouillon toe tot er een mooie gladde saus ontstaan is. Hier doe je de gesneden tomaten bij en laat ze, onder constant roeren, uit elkaar vallen tot puree. Nu kun je naar smaak nog geperste knoflook teentjes ( of poeder) toevoegen en eventueel kerrie. Je laat de saus nog even pruttelen, totdat alle tomaten uit elkaar zijn gevallen.

De spaghetti koken

In de tweede pan met bouillon en groenten kook je gedurende een minuut of 8 à 9 spaghetti mee. Als de spaghetti gaar is giet je het af in een vergiet en doe het door de zelfgemaakte tomatensaus. Doe hetzelfde met de inhoud van de andere pan en nadat alles goed door elkaar is geroerd is het gerecht klaar. Door het vele snijwerk en het draaien van gehakt balletjes ben je ongeveer 45 minuten met deze bereiding bezig.

Nog iets erbij?

Voor wie spaghetti alleen te kaal vindt, kan er nog plakjes komkommer bij serveren, of een lekkere salade klaarmaken. In principe zit er al voldoende groente door de spaghetti om het een volwaardige maaltijd te laten zijn.

Spaghetti met behulp van een potje

Zet een pan met water op en braad ondertussen in een braadpan gehakt rul. Als de gehakt goed gaar is voeg je de inhoud van een kant en klaar potje pastasaus toe en laat het even doorkoken. Er zijn potjes van verschillende merken te koop, hoe lang de saus moet mee warmen staat altijd vermeld. Ondertussen heb je in de pan kokend water de spaghetti gekookt. Na afgieten doe je alles door elkaar en klaar is het. Deze manier van bereiden zal niet veel langer hoeven duren dan 15 minuten.
Als ik, en mijn hele familie, mag kiezen dan wordt het de zelf klaargemaakt saus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Spaghetti: zelfgemaakte saus of uit een potje?"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 29-05-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Makkelijke gerechten
Schrijf mee!