InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten Frankrijk: watermeloen, citroen en zuring

Recepten Frankrijk: watermeloen, citroen en zuring

Recepten Frankrijk: watermeloen, citroen en zuring Watermeloen, wanneer je in het vruchtvlees met de zwarte zaden bijt, is het alsof je zoet water drinkt. Aan de voet van de Himalaya staat de wieg van de citroen, Citrus medica. De bladeren van zuring hebben een zure smaak en passen vooral bij vis en schaaldieren.

Recepten Frankrijk

Watermeloen

Zuiver water

Watermeloenen zijn van groot belang wanneer in droogtegevoelige gebieden de bronnen uitdrogen of in tijden van waterschaarste of vervuiling van het drinkwater. Het vocht in deze meloen is zuiver en onbesmet. Wanneer je zelf door een warm land trekt, is een watermeloen in de auto geen overbodige luxe.

Fruitsalade met watermeloen

Ingrediënten
Voor 8 personen: 1 watermeloen, 2 appelsienen, 200 gr blauwe druiven, 1 citroen, 6 vijgen, 2 eetlepels vloeibare honing, 1 kleine meloen, 1 stukje vers geraspte gember, enkele blaadjes verse munt.

Bereiding
Snij de watermeloen op 2/3 hoogte open. Schep er met een lepel het vruchtvlees uit en ontpit het. Halveer en ontpit de andere meloen en verdeel het vruchtvlees in blokjes. Snij de druiven in 2 en de vijgen in 4, meng met de twee soorten meloenblokjes en schik alles in de uitgeholde watermeloen. Snij de zestes van de schillen van de citroen en de appelsien en pers er het sap uit. Meng de schillen, het fruitsap, de honing en de geraspte gember in een pannetje. Breng op een zacht vuur aan de kook, laat afkoelen werk de salade eren en giet het over de fruitsalade. Zet deze koel weg. Snipper de munt zeer fijn en werk de salade ermee af net voor u ze opdient.

Citroen

Geverfd door een citroen

De kleur van een citroen is zo typisch dat we die overal in zien, in een citroenvlinder die in mei van bloem naar bloem fladdert, het citroenvogeltje en de citroenboon, een geel ras van bonen. De smaak zit in citroenjenever, citroenijs, citroenpudding en talloze andere gerechten, zelfs in citroenthee. En misschien heb je de keuken wel met een laagje citroenverf een frisgeel kleurtje gegeven.

Kip met citroen en olijven

Ingrediënten
Voor 4 personen: 2 kippen, 5 citroenen, 250 gr groene olijven, 3 glazen droge witte wijn, 4 teentjes look, 2 dl olijfolie voor de marinade, 2 eetlepels korianderzaad, 1 dl olijfolie om het vlees te bakken, peper en zout.

Bereiding
Snij de kippen in stukken en kruid met peper en zout. Pers het sap van twee citroenen. Maak de marinade door olie, citroensap en in plakjes gesneden look te mengen. Laat het vlees minstens enkele uren marineren. Laat daarna het vlees uitlekken en bak het dan aan in de olie. Dan voeg je er de marinade en de wijn aan toe samen met de resterende in plakjes gesneden citroenen, de olijven en de koriander. Dit alles laat je 40 minuten garen op een matig vuur. Dien op met pasta of stokbrood.

Zuring

Franse en spinaziezuring

Van een zeldzame zuringsoort is bij gespecialiseerde firma's nog wel eens zaad te verkrijgen. Het is de zogenaamde spinaziezuring, Rumex patientia, een vaste plant die meer dan manshoogte kan worden en tot 30 cm lange bladeren heeft die als spinazie kunnen worden bereid. Het is een steppeplant uit Oost-Europa, Turkije, Noord-Azië en Noord-Afrika. De Franse of Spaanse zuring, Rumex scutatus, groeit in alpenweiden en puinhellingen in Midden- en Zuid Europa. Deze heeft een fijne citroensmaak.

sint-Jacobsvruchten met zuring

Ingrediënten
Voor 4 personen: 16 Sint-Jacobsvruchten met koraal, 1 citroen, 400 gr jonge zuring, 20 gr boter, 8 eetlepels room, 1 eetlepel olijfolie, 50 gr bloem, zot en peper.

bereiding
Blancheer de zuring kort in kokend water en laat ze goed uitlekken. Stoof vervolgens de zuring in de hete olie en breng op smaak met peper en zout. Reken hiervoor 5 minuten en zet het dan warm weg. Haal de Sint-Jacobsvruchten door de bloem en bak ze in de hete boter. 2 minuten aan iedere kant. Schik ze samen met de zuring op voorverwarmde borden. Giet de room en het sap van de citroen in de pan waarin je de Sint-Jacobsvruchten hebt gebakken en roer alles tot een gladde saus. Werk de borden af met de saus en dien onmiddellijk op.

Smakelijk!
© 2010 - 2019 Kona81, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kruiden: Zuring (Rumex acetosa)Zuring staat bekend om zijn zure smaak en mag in het tuinkruidenhoekje van de moderne tuin niet ontbreken. Dicht bij de…
Fruit: Meloenen (zacht fruit)Meloenen zijn een zeer geliefde zomerfruitsoort. Meloenen zijn familie van de komkommers en zijn dus officieel geen frui…
Kilocalorieën fruittabelKilocalorieën fruittabelDat er in bijna alle eten en drinken calorieën zitten dat weten we zo langzamerhand wel. Op de meeste verpakkingen van v…
Twee snelle toetjes met vers fruit en mascarponeTwee snelle toetjes met vers fruit en mascarponeIJs doet het altijd goed als nagerecht, maar af en toe wil je ook wel eens wat anders serveren. Probeer dan eens één van…

Reageer op het artikel "Recepten Frankrijk: watermeloen, citroen en zuring"

Infoteur: Kona81
Gepubliceerd: 13-02-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!