InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Dikmakers; producten die dik maken!

Dikmakers; producten die dik maken!

Dikmakers; producten die dik maken! Bijna iedereen weet dat een overdaad aan eten en drinken slecht is voor een mens en kan leiden tot overgewicht. Toch zijn er bepaalde producten die er om bekend staan dikmakend te zijn; échte dikmakers dus. Lees in dit artikel welke bekende maar ook verborgen dikmakers er zijn die je dus maar beter met mate kunt eten of drinken.

Gefrituurd eten

Hoewel een patatje, portie bitterballen of een kroket op z'n tijd heel erg lekker kan zijn, staat gefrituurd eten bekend als een echte dikmaker. Het 'dik maken' zit 'em bij gefrituurd eten vooral in de hoeveelheid vet dat door frituren in het voedsel is getrokken (bijna zoals een spons water opneemt), maar ook in de dikmakende sauzen die bij gefrituurd eten geserveerd worden. In een bakje patat met mayonaise zitten algauw bijna 600 calorieën en in een frikadel zonder saus al bijna 200 calorieën. Met mate snacken dus. Tegenwoordig zijn er trouwens wel steeds meer snackbars die 'gezond frituurvet' gebruiken, waardoor snacken iets minder ongezond is.

Kaas

48+-kazen, roomkazen en kazen als gorgonzola, Cheddar en Bluefort kun je maar beter weren wanneer je niet wilt aankomen of wanneer je gewicht wilt verliezen. Dergelijke kazen bevatten namelijk een enorme hoeveelheid vetten van het verkeerde soort, namelijk 'verzadigde vetten'. Verzadigde vetten zetten zich snel om in lichaamsvet. Toch blijven er voldoende kazen voor echte kaasliefhebbers over die niet ongezond zijn. Kazen zoals mozzarella, geitenkaas en 20+ en 30+-kaas zijn namelijk wel gewoon verantwoord.

Zoete dranken

Echt 'killing' voor de lijn zijn de zoete (alcaholische) dranken. In zoete drankjes gaat namelijk een enorme hoeveelheid suiker. Zoete dranken vallen soms onder de 'verborgen dikmakers'; bijvoorbeeld doordat fabrikanten ze aanprijzen als gezond. Maar een glas appelsap of sinaasappelsap hoeft helemaal niet gezond te zijn wanneer er een grote hoeveelheid suiker aan is toegevoegd om het drankje zoet te maken. Ook zoete alcaholische dranken kunnen erg slecht zijn voor een mens; denk maar aan een Breezer of een mixdrankje. In een flesje Breezer zitten al bijna 200 calorieën.

Desserts

Een lekker softijsje in de zomer kan een echte dikmaker zijn. Softijs in een beker kan per portie wel 400 calorieën bevatten; waarvan er per portie 22 gram vet in zit! Waterijs is daarom een beter alternatief voor ijs. Maar ook kunnen de meer 'reguliere' desserts dikmakend zijn. Een pak vanillevla bevat per100 gram algauw 90 calorieën. En zelfs (volle) yoghurt kan dikmakend zijn wanneer er meer dan 100 calorieën per 100 gram in zitten. Laat je niet misleiden door slogans op de verpakking die zeggen: 'slechts 1 procent vet'; dit houdt niet meteen in dat ze gezond zijn.

Salades

Je zou het misschien niet meteen denken; maar salades kunnen echt onder de noemer 'dikmakers' vallen. Dit heeft een aantal redenen. Een eerste reden is dat mensen salade vaak zien als een bijgerecht; zelfs wanneer er van alles en nog wat in een salade zit en dus meer een maaltijdsalade is. Een tweede reden is dat salades soms overgoten worden met dressings die alles behalve 'licht' zijn. Dressings op basis van mayonaise bijvoorbeeld zijn dikmakend. Een derde reden is dat mensen bij het woord 'salade' vaak denken aan 'gezond'. Terwijl dit niet altijd het geval hoeft te zijn. Wat salade ongezond kan maken is een hoeveelheid kaas, croutons en bijvoorbeeld vlees.

Snoep en chocolade

Tsja, hoe kan het eigenlijk ook anders? Snoep en chocolade kunnen echt niet ontbreken in het rijtje van 'dikmakers'. Pure chocolade of melkchocolade is op zichzelf al niet erg goed wanneer je er grote stukken van eet, maar in combinatie met ingrediënten als caramel of koek is chocolade helemaal 'slecht'. Een reep Mars of Snickers bevat bijvoorbeeld bijna 300 calorieën. Snoep en chocolade kan door mensen het beste af en toe worden gegeten, en zeker niet iedere dag, omdat snoep en chocolade helemaal geen belangrijke voedingsstoffen bevatten.

Zoute snacks

Met name het zoute van snacks zorgt ervoor dat zoute snacks meestal erg ongezond zijn. Een teveel aan zout is namelijk moeilijk door je lichaam te verwerken. Daarnaast bevatten zoute snacks vaak veel (verkeerde) vetten. In een handje chips zitten algauw 70 calorieën en in een handje borrelnootjes zelfs 140 calorieën. Geen aanrader dus als je op je lijn moet letten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Dikmakers; producten die dik maken!"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 28-11-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!