InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Roerbak met prei, witlof en mie

Roerbak met prei, witlof en mie

Naar het werk niet zo'n zin meer om uren in de keuken te staan, dan zijn deze roerbak gerechten een uitkomst. Snel, gemakkelijk en super gezond.

Roerbak met prei

Hoofdgerecht voor 4 personen, klaar in 15 minuten

Wat heb je nodig:

  • 800 gram prei, in ringen
  • 300 gram kipfilet, in blokjes
  • 1 teentje knoflook, in stukjes
  • 1 centimeter gemberwortel, in stukjes
  • 5 eetlepels zoute sojasaus
  • 3 eetlepels olijfolie
  • Zout
  • Peper

Bereiding: Verhit in een wok de olijfolie en roerbak hierin de blokjes kipfilet, met de stukjes gember en het knoflook, ± 5 minuten. Doe vervolgens de prei ringen erbij en roerbak alles dan nog eens 5 minuten. Voeg als laatste de zoute sojasaus en beetje zout en peper toe. Roerbak alles nog lekker 1 minuut. Deze roerbak prei smaakt prima met rijst of gebakken aardappeltjes.

Roerbak met witlof

Wat heb je nodig:

  • 100 gram geitenkaas, in stukjes
  • 50 gram pijnboompitten
  • 4 stonken witlof
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 3 eetlepels honing
  • 1 theelepel tijm
  • Zout
  • Zwarte peper

Bereiding: Was het witlof lauw/warm om te voorkomen dat deze bitter gaat smaken. Snijdt vervolgens de pit (harde kern) eruit en snijdt de stronk dan in de lengte door, zodat je vier stukken krijgt. Doe de pijnboompitten in de wok, zonder olie en rooster ze mooi bruin. Haal de pijnboompitten uit de wok en zet ze apart. Verhit vervolgens de olie in de wok en roerbak hier het witlof in, ± 1 minuut. Doe vervolgens de tijm en honing bij het witlof en roerbak het dan 3 minuten. Maak het op smaak met zout en peper. Verdeel het witlof over de borden en garneer deze met stukjes geitenkaas en de geroosterde pijnboompitten. Deze roerbak witlof smaakt prima met rijst of gebakken aardappeltjes.

Roerbakschotel met mie

Wat heb je nodig:

  • 450 gram mie
  • 350 gram biefstuk, in stukjes
  • 100 gram prei, in ringen
  • 100 gram sperziebonen
  • 3 eetlepels olie
  • 2 eetlepels sojasaus
  • 0,5 theelepel kruidenmix voor nasi
  • Zout
  • Peper

Bereiding: Maak de mie zoals op de verpakking staat aangegeven. Laat de mie daarna goed uitlekken in een vergiet. Doe ruim water in een pan en breng het aan de kook. Voeg vervolgens de sperziebonen en de prei in het kokende water en laat het 3 minuten blancheren (door koken). Schep dan de sperziebonen en prei in een vergiet en laat ze goed uitlekken. Verhit in een wok de olie en roerbak hier de stukjes biefstuk in, ± 3 minuten. Voeg vervolgens de sperziebonen en de prei bij de biefstuk en roer het 1 minuut goed door. Doe dan de sojasaus, de nasikruiden en de mie erbij en schep alles 1 minuut goed door. Maak de roerbakschotel op smaak met een beetje zout en peper. Deze roerbakschotel smaakt prima met kroepoek, sojasaus en sambal (naar smaak toe te voegen).
Gerelateerde artikelen
Bruine bonen schotelsLekker koken met bruine bonen, vegetarisch of met worst, met een frisse sla of uit de oven, het kan allemaal.

Reageer op het artikel "Roerbak met prei, witlof en mie"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 09-02-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!