InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Een lasagne met zalm en courgettes van de italiaanse mama

Een lasagne met zalm en courgettes van de italiaanse mama

Lasagnegerechten zijn bij mij zeer favoriet om meerdere redenen. Het is lekker, makkelijk te bereiden en van te voren klaar te maken en dus zeer geschikt als je eters over de vloer krijgt en dan niet in de keuken wilt staan. Met dit recept neem ik je mee naar de keuken van mijn italiaanse schoonmoeder waar de heerlijke combinatie van courgettes en zalm is ontstaan en daarnaast geef ik de geschiedenis van de lasagne kort weer.

De geschiedenis van de pasta

De geschiedenis van de pasta gaat in Italië terug tot de Grieken en de Romeinen. De Grieken kende een soort brede, platte pasta, 'laganon', die lijkt op het hedendaagse lasagne. Het grote verschil met lasagna is echter dat de Grieken de pasta niet kookten maar de pasta roosterde of bakten in de oven, vergelijkbaar met de tegenwoordige pizza.

De Italiaanse keuken

Pasta is dus al eeuwenlang verbonden met de geschiedenis en de cultuur van Italië en wordt op alle mogelijke manieren bereid. Naast de bekende pasta al pomodoro wordt pasta ook gecombineerd met bloemkool (de bloemkool wordt eerst kort gekookt waarnaar het wordt gebakken in een beetje olie in de koekenpan en dan vermengd met de pasta), met blokjes aardappels in tomatensaus, met linzen of bruine bonen gekookt met tomaatjes en er wordt zelfs een pizza van pasta gemaakt. Er is voor mij dan ook een wereld open gegaan toen ik 1997 voor het eerst bij mijn toen toekomstige schoonouders aan tafel schoof om daar na 5 uur nog te zitten en mij probeerden over te halen nog een laatste hapje te nemen. In de daarop volgende jaren heb ik heel wat uurtjes met mijn schoonmoeder in de keuken doorgebracht en heeft ze mij veel geleerd over de eigenschappen van verschillende ingrediënten en hoe ze te combineren, de seizoenen van groenten en fruit maar vooral nooit eten weg te gooien maar juist van kliekjes een nieuw gerecht te maken.

Het recept

Hieronder volgen de ingrediënten en de bereiding van de lasagne met zalm en courgettes. De hoeveelheden van de ingrediënten zijn gebasseerd op 8 personen met de Italiaanse gedachte dat er altijd onverwachts mensen kunnen aanschuiven. De ovenschaal die bij dit gerecht wordt gebruikt heeft een grootte van 20 bij 30 centimeter. Ik heb zelf dit gerecht ook voor 4 personen bereid en hiervoor kun je eenvoudig de helft van de ingrediënten gebruiken behalve voor de bechamel saus. Voor het maken van lasagne is het beter wat te veel bechamelsaus te hebben gemaakt en overhoud dan dat je te weinig hebt en te kort komt dus voor 4 personen moet je rekenen op 5 eetlepels meel en ruim 1 liter, ongeveer 1200 ml melk. Lasagne is het lekkerst als het na de bereiding een tijdje staat (ook tot de volgende dag) en dan wordt opgewarmd in de oven. De lasagne is dan een stuk steviger van structuur, is makkelijker te eten en is smakelijker. Wil je het meteen opdienen laat het dan minstens een kwartier afkoelen.

Ingrediënten

  • 300 gram gerookte zalm in plakken
  • 1 pak (rauwe) lasagnebladen of als het voorradig is verse voorgekookte lasagnebladen
  • 1 kg courgettes
  • 8 eetlepels meel
  • 2 liter melk
  • 100 gram parmezaanse kaas (grano padano)
  • 200 gram boter
  • Nootmuskaat
  • Zout

Bereiding

Snij de courgettes in plakjes en kook de courgettes kort zodat ze wat knapperig blijven en laat ze afkoelen. In de tussentijd kan de bechamelsaus gemaakt worden. Meng de meel met de melk, doe er een snufje zout bij en breng het geheel aan de kook. Blijf roeren tot het kookt om te voorkomen dat de bechamel aankoekt. Doe de boter erbij (snij het in blokjes dan smelt het eerder), de parmezaanse kaas en een beetje nootmuskaat. Pak de ovenschaal en begin met een dun laagje bechamelsaus en leg daarop de eerste laag lasagne en volg dan met de courgettes en de zalm. Giet hier een laagje bechamelsaus over van ong 1 cm dik waarop je de tweede laag lasagne legt. Ga door tot de derde laag lasagnebladen en sluit af met een laag bechamelsaus. In een voorverwarmde oven 40 minuten op 220 graden. Heb je verse voorgekookte lasagnebladen gebruikt hou dan het aantal minuten aan wat op het pak staat wat ongeveer 15/20 minuten zal zijn.

Drink er een goede witte wijn bij, bij voorkeur natuurlijk Italiaans en Buon Appetito!
© 2009 - 2019 Derodeappel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Recept: Pasta met visRecept: Pasta met visWe zijn allemaal wel een beetje bekend met de Italiaanse keuken. Er kan ontzettend veel worden gemaakt met pasta. Kook b…
Zalmlasagne & varianten: gemakkelijk, heerlijk & snelU komt 's avonds laat na het werk thuis en heeft een reuze honger, maar niet veel tijd om te koken? Of kookt u niet zo g…
Zuiderse Gerechten: Lasagne met vis, champignons en spinazieIedereen kent de alom gekende en traditionele lasagne bolognaise. Er bestaan uiteraard veel variaties op dit gerecht, me…
Heerlijke zalmreceptenZalm is langzaam maar zeker voldoende ingeburgerd dat we het thuis en in het restaurant regelmatig bestellen. Het is vee…
Pasta in de wokPasta in de wokWe zien steeds meer gerechten met pasta in de wok. De pasta, welke gewenst is, altijd eerst goed koken (moet beetgaar zi…
Bronnen en referenties
  • Bron foto www.lifeinitaly.com www.food-info.net

Reageer op het artikel "Een lasagne met zalm en courgettes van de italiaanse mama"

Reactie

Alex (infoteur), 22-12-2009 11:58 #1
Goed artikel en lekker recept! Reactie infoteur, 03-01-2010
Beste Alex,

Nog bedankt voor je reactie! Het is mijn eerste artikel dus het was zeker fijn om een reactie te krijgen!

Infoteur: Derodeappel
Laatste update: 10-02-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!