InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Aardappelsoepen

Aardappelsoepen

Aardappelsoepen Uit Duitsland een heerlijk recept voor aardappelsoep. Volgens de overlevering het lievelingsgerecht van de laatste Duitse keizer. En nog meer recepten voor heerlijke, aardappelsoepen.

Aardappelsoep volgens Wilhelm II

Ingrediënten

  • 2 kg vastkokende aardappelen
  • bouillon van een 2 blokjes (kruidenbouillon) of kruidenbouillonpoeder
  • 250 gr gehakt, liefst rund/kalf half om half
  • 1 ei
  • broodkruim/paneermeel/beschuitje
  • zout, peper, nootmuskaat
  • room (kookroom, room culinair)
  • roomboter
  • kervel

Bereiding

Aardappelen schillen en in blokjes van ca. 2 cm. snijden. Afwassen en in een ruime (soep)pan doen. Zoveel bouillon erbij, dat de aardappelstukjes onderstaan. Aan de kook brengen en vervolgens op een laag vuur zachtjes, ca. 20 min., laten koken. Je kunt ook gebruik maken van zelfgemaakte bouillon. Dat verdient volgens toch altijd de voorkeur. Daarvoor eerst een schenkel met been van kalf of rund opzetten in ruim water. Hieraan verse kruiden toevoegen, een ui waarin een aantal kruidnagels gestoken, een laurierblad en een paar peperkorrels. Twee uur of langer laten trekken. Vervolgens het vlees eruit nemen en de bouillon zeven. Het vlees kan kleingesneden later aan de soep worden toegevoegd. De heldere bouillon gebruiken om de aardappelstukjes in te koken.

Ondertussen het gehakt aanmaken. Gehakt in een kom doen, paneermeel/broodkruim/fijngemaakt beschuitje toevoegen in de verhouding 2/3-1/3, eitje erbij, kruiden met zout, peper en een vleugje nootmuskaat. Alles goed mengen en er heel kleine balletjes van maken.

Als de aardappels lang genoeg hebben gekookt (even prikken) de helft van de bouillon uit de pan scheppen en de aardappels met een stamper voor stampotten fijnmaken. Niet te fijn, er moeten nog stukjes overblijven. Overige bouillon toevoegen, totdat de soep een dikke, stevige consistentie heeft. Gehaktballetjes toevoegen. De balletjes nog een minuut of 10 in de soep laten trekken op een laag pitje.

De soep afmaken met een flinke scheut room, een handvol fijngehakte verse kervel, of gedroogde kervel uit een potje en een klont roomboter.

Aardappelsoep met tuinkruiden en spekjes

Ingrediënten

  • 1 kg aardappelen
  • 2 preien
  • 1 winterwortel
  • 1 ui
  • een beetje boter
  • 1 snufje kerriepoeder
  • bouillon (van 2 bouillontabletten)
  • een flinke hoeveelheid fijngehakte kruiden (peterselie, selderij, kervel, salie)
  • peper, zout
  • 1 flinke scheut room
  • 200 gram magere spekblokjes

Aardappelen schillen en in blokjes snijden. Preien wassen en winterwortel schrappen. De preien en de winterwortel in reepjes snijden en de ui schoonmaken en snipperen.

Bereiding

Verhit de boter en fruit hierin de ui, voeg de reepjes wortel en prei toe. Bestrooi met een beetje kerriepoeder toe en roerbak dit geheel kort onder regelmatig omscheppen. Voeg de aardappelblokjes toe en ca. 3 dl bouillon. Kook alles ca.15 minuten, totdat de aardappelen gaar zijn. Pureer de soep met de staafmixer, of maak de soep fijn met een stampotstamper. Leng deze massa aan met bouillon en warm goed door. Kruiden met peper en zout naar smaak. Bak de blokjes spek uit in een koekenpan. Roer room, tuinkruiden en spekblokjes door de soep.

Potage Florentine

Aardappelsoep maken als boven beschreven zonder toevoeging van kerrie en spekblokjes. Aan de soep ca. 500 gr. verse, rauwe spinazie in fijne reepjes gesneden tot slot toevoegen.

Potage Parmentier

Aardappelsoep maken als boven beschreven zonder toevoeging van kerrie en spekblokjes. De soep afmaken met croutons en verse fijngesneden kervel.

Patates Corbasi, Turkse aardappelsoep

Ingrediënten

  • 8 geschilde en gekookte aardappelen
  • 2 gesnipperde uien
  • 2 el boter
  • 1/2 l warme melk
  • 1/2 l bouillon van twee blokjes kruidenbouillon
  • 1 el boter
  • verse muntbladeren
  • zout

Bereiding

Pureer de aardappelen bijv. met een vork of een stampotstamper. Doe de aardappelen en de gesnipperde uien in een pan en zet op het vuur. Voeg de warme melk toe, zout naar smaak en boter. Giet de bouiilon erbij en roer het geheel totdat het kookt. Bak de muntbladeren in een andere pan in boter totdat ze een beetje gaan schroeien. Serveer de soep met een toefje gebakken muntbladeren.

Caldo Verde, Aardappelsoep uit Portugal

Ingrediënten

  • 1 kg aardappelen
  • 2 gehakte knoflooktenen
  • 1,5 l bouillon (van 2 blokjes voor kippenbouillon)
  • 1/2 kg fijngesneden savooie kool
  • 225 g chorizo in plakjes
  • peperen zout
  • een flinke scheut olijfolie
  • korianderblaadjes

Bereiding

Schil de aardappelen en snijd ze in blokjes. Aaardappelblokjes met knoflook in bouillon aan de kook brengen en 15 minuten laten sudderen. Pureer de soep met de staafmixer of stamp fijn met een stampotstamper. Voeg de fijngesnden kool en de plakjes worst toe en breng de soep op smaak met peper en zout. Serveer de soep in soepkommen of -borden en maak iedere portie af met een scheut olijfolie en een toefje korianderblaadjes.

Alle soepen zijn een heerlijke maaltijd. Zeker geserveerd met een goed glas wijn en knapperig stokbrood!
© 2009 - 2019 Cate, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Soep in 15 minuten: pindasoep en kerriesoepTwee snel te bereiden smakelijke soepen met eenvoudige ingrediënten. Zowel de kerriesoep als de pindasoep zijn binnen 15…
Roomse kervel, geneeskrachtig smullenRoomse kervel, geneeskrachtig smullenRoomse kervel is een vaste, overblijvende plant. Zijn bladeren kunnen het hele jaar door gegeten worden en smaken licht…
Roomse kervel, heidense plantRoomse kervel, heidense plantPlanten en zeker kruiden zijn ooit heidens geweest en als des duivels beschouwd en ze zijn net zoals heidense mensen gek…
Soep, tussendoor of als maaltijd, altijd lekker!Soep, tussendoor of als maaltijd, altijd lekker!Soep is lekker en gezond, dat weet iedereen. Of je het nu als tussendoortje eet of bij de maaltijd, of zelfs als vervang…
Oosterse bonensoep met visballenOosterse bonensoep met visballenBonensoep is snel klaar en kan eenvoudig worden omgetoverd in een maaltijdsoep. Voor een vleugje oosters maakt dit recep…

Reageer op het artikel "Aardappelsoepen"

Infoteur: Cate
Gepubliceerd: 31-03-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!