InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Tapas steeds populairder

Tapas steeds populairder

Tapas worden steeds populairder en naast de restaurants zijn er in de winkels ook kant-en-klare Tapas pakketten te koop. Zelf alles bij elkaar schrapen en Tapa’s maken kan natuurlijk ook. Enkele voorbeelden en eenvoudig te maken.

Tonijn

Ingrediënten

  • 1 blikje tonijn op waterbasis
  • 2 rode uien
  • 1 groene paprika
  • 2 tomaten
  • 1 teentje knoflook
  • cayennepeper
  • 2 dl droge witte wijn
  • olijfolie
  • zout

Bereiding

De uien, paprika, tomaten en knoflook schoonmaken en kleinsnijden. Maak nu wat olijfolie warm en doen eerste de uien en paprika in de olijfolie, daarna de knoflook en tomaten even mee bakken. Daarna de cayenne peper en de witte wijn erbij doen. Laat dit zo’n 12 minuten op laag vuur staan. De tonijn kan een minuut of 2 voordat het mengsel klaar is toegevoegd worden (eerst goed uit laten lekken). Meng het goed en serveer het met stokbrood of donkerbruin brood.

Kaas

Ingrediënten

  • 2 ons geitenkaas
  • 4 sjalotjes
  • 6 eieren
  • scheutje olijfolie
  • scheutje melk
  • 2 kopjes bloem
  • 2 eetlepels paprikapoeder
  • 1,5 theelepel bakpoeder

Bereiding

Maak een mix van de bloem, paprikapoeder, bakpoeder, eigeel (eiwit apart houden), sjalotjes en kaas. Daarnaast de eiwitten stijfkloppen en langzaam door het mengsel doen.
Kneed van het mengsel kleine balletjes en laat ze 10 tot 12 minuten staan. Met wat olijfolie kunnen de balletjes binnen enkele minuten goudbruin gebakken zijn.

Aardappel

Ingrediënten

  • 3 grote aardappels
  • olijfolie
  • 1 rode ui
  • peterselie
  • 6 eieren
  • rood pepertje
  • zout

Bereiding

Snij de geschilde aardappelen in plakken en leg ze in de hapjespan met wat olijfolie. Op de plakjes vervolgens de klein gemaakte peper en wat zout naar smaak strooien. Laat het geheel 20 tot 25 minuten staan. De olie nu afgieten en in de tussentijd de eieren loskloppen en wat zout en peterselie toevoegen en mengen. Schenk het mengsel nu over de aardappelen en laat het 10 tot 12 minuten stollen. Snij er vervolgens partjes van in de gewenste vorm.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tapas steeds populairder"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-03-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!