InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > De blauwe bes: superlekker en supergezond

De blauwe bes: superlekker en supergezond

De blauwe bes: superlekker en supergezond Iedereen weet het: fruit is gezond. Vandaar dat we met zn allen appelen, peren, sinaasappelen, perziken, meloenen, aardbeien eten om de nodige vitamines op te slaan. Een vrucht die niet in het lijstje van populair fruit voorkomt is de blauwe bes. Ten onrechte, want ze is een van de gezondste fruitsoorten en bevat zelfs eigenschappen die ziekten kunnen voorkomen.

Oorsprong

De blauwe bes of Blueberry (Vaccinium corymbosum) is een fruitsoort afkomstig uit Noord-Amerika, waar de indianen ze reeds als geneesmiddel gebruikten. Uit de wortels trokken ze een sterke aromatische thee. In Europa vonden de eerste aanplantingen rond 1920 plaats, maar het was pas vanaf 1950 dat op grote schaal met de teelt werd begonnen. De blauwe bes groeit in kleine trosjes en is zoet van smaak met een sap dat eerder neutraal van kleur is. Hierin onderscheidt ze zich van de bosbes waarmee ze vaak verward wordt. De bosbes (Vaccinium myrtillus) is weliswaar van dezelfde familie maar is kleiner en produceert een inktkleurig sap dat de lippen, tong en tanden paars kleurt en felle vlekken op de kleding achterlaat.

Geneeskrachtige eigenschappen

De blauwe bes heeft een gunstige invloed op de gezondheid. Zowel de vrucht als de bladeren hebben een geneeskrachtige werking. Ze wordt als een van de gezondste fruitsoorten ter wereld beschouwd. Zo bevat ze de vitamines A, B en C, mineralen en sporenelementen zoals magnesium en ijzer (1 mg per 100 g). Vandaar dat ze bloedzuiverend werkt en de bloedsomloop bevordert. Daarenboven heeft ze een positieve invloed op milde diabetesaandoeningen waardoor ze de ideale vrucht vormt voor de diabetespatiënt. De blauwe bes helpt tegen bepaalde vasculaire oogaandoeningen en tegen nachtblindheid. Naar verluidt aten piloten ze tijdens de Tweede Wereldoorlog voor hun nachtelijke opdrachten. In de blauwe bes vind je looistoffen (tannine) terug waardoor diarree kan bestreden worden en het spijsverteringsstelsel gunstig beïnvloedt wordt.

Recent onderzoek wees uit dat deze vrucht ontstekingsremmend is, het verouderingsproces vertraagt en een goed middel tegen botontkalking is. Uit een onderzoek in Nieuw-Zeeland bleek dat de blauwe bes spierbeschadiging kan voorkomen en een Fins onderzoek toonde aan dat ze helpt bij het voorkomen van een gevaarlijke leveraandoening, vette lever genoemd. Ook zou het consumeren van de vrucht helpen bij het afvallen.

Voorkomen kanker

De zogenaamde anthocyanines, die voor de blauwe kleur zorgen, bevatten antioxydanten die het cholesterolniveau verlagen. Deze neutraliseren bepaalde schadelijke stoffen die we vrije radicalen noemen. Ze versterken het immuniteitssysteem waardoor de blauwe bes de roep heeft bepaalde kankersoorten te kunnen voorkomen. Zo zie je maar dat deze
kleine vrucht heel wat eigenschappen heeft die de gezondheid ten goede komen.

Gebruik

Natuurlijk kun je de blauwe bes gewoon uit het vuistje eten zoals alle fruitsoorten. Het is een bijzonder zoete lekkernij. Maar je kunt ze ook mixen in drankjes als yoghurt, milkshakes of smoothies, ze verwerken in ijs, sorbets, taarten, pannenkoeken of fruitsla of er gewoon confituur mee maken. Inventieve koks maken er zelfs sauzen mee.

Teeltplaatsen

In Nederland wordt de blauwe bes geteeld in Noord-Limburg, het oosten van Noord-Brabant en Drenthe. In Belgisch Limburg vind je ook een aantal bedrijven, voornamelijk in de Kempische zandgronden omdat de blauwe bes om zure grond vraagt met veel humus. Wie er zin in heeft mag tussen half juli en half augustus bij sommige bedrijven aan zelfpluk doen . Je betaalt gewoon de geplukte vruchten en zo kom je aanzienlijk goedkoper uit dan in de winkel.

Recept: aardbeiensmoothie met blauwe bessen

Voor vier personen heb je nodig:
  • 300 g aardbeien zonder kroontjes
  • 150 g blauwe bessen
  • 2,5 dl magere yoghurt
  • 1,2 dl melk
Meng alle ingrediënten in een blender. Mix ongeveer één minuut tot je een glad mengsel bekomt. Dien meteen op.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De blauwe bes: superlekker en supergezond"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 25-08-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!