InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Indiaas (bij)gerecht en Indiase chutney (recept): heet/mild

Indiaas (bij)gerecht en Indiase chutney (recept): heet/mild

Indiaas (bij)gerecht en Indiase chutney (recept): heet/mild Chutney is een Indiase smaakmaker die goed te combineren is met bij voorbeeld bonda's - gekruide balletjes van geprakte groenten die in kikkererwtenbeslag zijn gedoopt en gefrituurd - of samosas: een hartig pasteitje met een groente- of vleesvulling. Chutney kan ook als smaakmaker op brood dienen op een sandwich met kaas en evenueel tomaten. Een goede chutney is niet te versmaden! Chutney wordt meestal direct na de bereiding gegeten, maar is in de koelkast wel enige tijd houdbaar.

Indiaas (bij)gerecht en Indiase chutney

Madame Jeanette chutney

Madame Jeanette chutney - genoemd naar een hete Surinaamse chilipeper-cultiva - is een smaakvolle en eenvoudig te bereiden chutney. Lekker voor op brood met kaas.

<STRONG>Madame Jeanette pepers</STRONG> / Bron: Hankwang / Wikimedia CommonsMadame Jeanette pepers / Bron: Hankwang / Wikimedia Commons
Benodigdheden
  • 4 Madame Jeanette pepers (zie afbeelding hiernaast)
  • 5 teentjes knoflook
  • 1 grote witte ui
  • 3 grote tomaten
  • 1/2 eetlepel zout
  • 1 eetlepel suiker

Bereidingswijze

Snij de 4 pepers na verwijdering van de zaaddoosjes in kleine stukje. Snij ook de knoflookteentjes en de ui in stukjes. Maal deze ingrediënten grof in een keukenmachine. Voeg daaraan de in stukjes gesneden tomaten toe en maal dit totdat het moes is. Voeg daarna de zout en het suiker toe. Goed mengen en klaar bent u!

<STRONG>Koriander chutney</STRONG> / Bron: Martin SulmanKoriander chutney / Bron: Martin Sulman

Koriander chutney

De koriander chutney is ook een eenvoudig te bereiden chutney en is vooral heerlijk bij bonda's of samosas. Op de afbeelding kunt u het resultaat aanschouwen.

Benodigdheden

  • 5 teentjes knoflook
  • klein stukje verse gember
  • groene rawit, 3 stuks (zie afbeelding hieronder)
  • 1 bos koriander
  • 1 citroen
  • 1 eetlepel suiker
  • een mespunt zout

<STRONG>Pepers</STRONG> / Bron: Hans / PixabayPepers / Bron: Hans / Pixabay
Bereidingswijze
Maal de gesneden knoflook, gember en rawit in een keukenmachine. Voeg daarbij de gewassen en enigszins gedroogde koriander. Maal alles goed in de keukenmachine. Voeg daarbij een mespuntje zout en een eetlepel suiker en het sap van 1 citroen. Goed mengen en klaar is uw chutney; een kind kan de was doen!

Citroen atjar (bijgerecht)

In de Indiase keuken zijn bijgerechten onmisbaar. De zogeheten 'citroen atjar' is een heerlijk alledaags bijgerecht die u bij zeer veel gerechten kunt opdienen of om gewoon lekker tussendoor van te snoepen. U wordt er zeker niet dik van en het past in een cholesterolverlagend dieet.

Benodigdheden

  • 3 ons verse gember
  • 4 ons verse koenjit (ook bekend als kurkuma of geelwortel)
  • 3 teentjes knoflook
    Kurkuma / Bron: Ajale / PixabayKurkuma / Bron: Ajale / Pixabay
  • 4 citroenen (of meer)
  • 1 potje groene peper korrels
  • 2 eetlepels koenjitpoeder
  • 1 eetlepel (geen theelepel) zout

Bereidingswijze

Schil het bovenste laagje van de verse koenjit; doe dit zo dun mogelijk. Aangezien uw handen hier geel van worden, - in de koenjit zit een natuurlijke gele kleurstof - raden wij u aan om net als op de foto handschoenen te dragen. Snij vervolgens zowel de koenjit als de gember en de knoflook in kleine plakjes. Doe deze ingrediënten in een afsluitbare pot en voeg daarbij het sap van 2 citroenen en 2 in kleine stukjes gesneden citroen. Daarna de koenjitpoeder, het zout en de inhoud van het gehele potje groene peperkorrels toevoegen. Zorg dat alle ingrediënten in de citroensap staat. Eventueel wat citroensap bijpersen. Deze atjar is langere tijd houdbaar mits afgesloten en in de koelkast bewaard. Eet smakelijk!

Hieronder ziet u van links naar rechts foto's van de gemberwortel, de koenjitwortel, het snijden van de koenjit en het eindresultaat: de citroenatjar.

Bron: Martin SulmanBron: Martin Sulman
Bron: Martin SulmanBron: Martin Sulman
Bron: Martin SulmanBron: Martin Sulman
Bron: Martin SulmanBron: Martin Sulman

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lekkere Indiase chutneysLekkere Indiase chutneysGeen enkel Indiaas gerecht is compleet zonder wat hete chutney. Er zijn dan ook veel verschillende chutneys. Sommige chu…
Balraj, Indiaas Restaurant. HaarlemmerdijkAmsterdam kent eethuizen en restaurants uit talloze culturen. Indiaas eten kan bij restaurant Balraj op de Haarlemmerdij…
Chutney, een Indiase smaakmakerChutney is een smaakmaker die zijn oorsprong vind in India. Lekker bij vlees, vis, wild en gevogelte maar ook op een san…
Indiaas eten Ghee en Paneer (Indiase kaas)Sommige producten uit de Indiase keuken zijn ook in Nederland bekend. Bijvoorbeeld Curry met rijst of Naan. Ghee en Pane…
Pittige curry, pittige chutney en een pittig potjeOok zo'n fan van lekkere pittige (internationale) gerechten? Heerlijk te combineren met allerlei soorten rijst.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Indiaas (bij)gerecht en Indiase chutney (recept): heet/mild"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 25-06-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Indiase recepten
Schrijf mee!