InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Heerlijke zalmrecepten

Heerlijke zalmrecepten

Zalm is langzaam maar zeker voldoende ingeburgerd dat we het thuis en in het restaurant regelmatig bestellen. Het is veelzijdig en met van alle te combineren. Enkele voorbeelden met een bereidingstijd van 10 tot max. 20 minuten.

Zalmsalade

Ingrediënten

  • 300 gram aardappelen
  • 4 plakken gerookte zalm
  • 1 rode ui
  • 2 eetlepels crème fraîche
  • 1 appel (granny smith)
  • peper en zout
  • azijn

Bereiding

Kook de aardappelen (in de schil) en snij de appel in kleine stukjes. Doe de appel in een mixkom en giet er een scheutje azijn bij. Laat even staan. Daarna de gekookte aardappelen in stukjes snijden en de ui fijn snipperen en deze ook in de slakom doen. Doe de zalm in smalle repen gesneden erbij en als laatste de crème fraîche met wat peper en zou op smaak brengen en toevoegen.
Serveer het met donkerbruin grof volkoren brood.

Zalm met pasta

Ingrediënten

  • 4 plakken gerookte zalm
  • 200 gram crème fraîche
  • 400 gram pasta (naar keuze)
  • kappertjes
  • peper en zout

Bereiding

Kook de pasta en bak de in repen gesneden zalm licht. Giet de pasta af en doe bij de vochtige pasta de crème fraîche en daarna de zalm er goed doorheen. Gooi er wat kappertjes overheen en breng op smaak met wat peper en zout.

Zalm met tomaat

Ingrediënten

  • 4 plakken zalm
  • 4 grote tomaten
  • 1 teentje knoflook
  • 2 eetlepels groene olijven (zonder pit)
  • peper en zout

Bereiding

Snij de tomaten in stukken en kook ze voorzichtig met wat knoflook erbij en de olijven. Voeg wat peper en zout naar smaak toe. Tegelijkertijd kunnen de zalmplakken gegrild worden (enkele minuten, maar wel bij blijven dat de vis niet uitdroogt).
Leg nu de zalmplakken op de borden en giet het gekookte mengsel er overheen. Serveer met stukjes warm bruin stokbrood.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Salade van inktvis, zalm, schol of garnalenVariëren met vis, super gezond (Omega3) maar bovendien en dat is minstens zo belangrijk, erg lekker.

Reageer op het artikel "Heerlijke zalmrecepten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 24-02-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!