InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gerechten met tartaar

Gerechten met tartaar

Gerechten met tartaar Tartaar is gezond en lekker en absoluut met veel groenten te combineren. Met tartaar kan je ook speciale dingen doen als hapje of bij de maaltijd. Enkele recepten waar uiteraard mee gevarieerd kan worden, zalmtartaar of rundertartaar.

Rundertartaar met knoflook

Ingrediënten

  • 500 gram rundertartaar
  • 1 eetlepel kappertjes
  • bieslook
  • 1 eetlepel vloeibare jus (bij voorkeur met ui en knoflook )
  • peper en zout
  • droge sherry
  • 25 g boter
  • 2 theelepels mosterd

Bereiden

De bieslook goed klein knippen en samen met de kappertjes door de tartaar mengen. Maak er schijven van en zet het nu op het vuur met de vloeibare jus en breng het op smaak met wat peper en zout. Zo’n 8 minuten laten garen en af en toe omdraaien.
Als de tartaar goed is de jus en eventueel wat achtergebleven aanbaksel losmaken en met wat droge sherry mengen. Voeg hier nog wat bieslook aan toe en de mosterd en meng het goed op zacht vuur.
Serveer de tartaar met kleine aardappeltjes en spinazie of broccoli.

Zalm tartaar +

Ingrediënten

  • 450 gram gerookte zalm
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 eetlepel yogonaise
  • 1 eetlepel mosterd
  • cocktailuitjes
  • gehakte bieslook
  • peper en zout
  • 3 aardappels
  • 2 wortels
  • 3 stronken broccoli
  • 1 prei
  • uienringen

Bereiding

Maak de zalm eerst helemaal klein met een geschikt mes en voeg er daarna wat kleingemaakt bieslook, peper en zout naar smaak, mosterd, yogonaise en wat gehalveerde cocktailuitjes bij. Meng alle ingrediënten goed.

Maak vervolgens de groenten schoon en frituur ze met de aardappelen (schil niet verwijderen, alleen aardappels schoonmaken) even aan. Er moet een licht korstje ontstaan. Strooi er wat peper en zout overheen en als ze enigszins zijn afgekoeld op het bord met de zalmtartaar leggen. Snipper er tenslotte nog wat cocktailuitjes en wat klengemaakt bieslook overheen.

Rundertartaar in een deegrolletje

Ingrediënten

  • 550 gram rundertartaar
  • 1 theelepel grove mosterd
  • 5 velletjes bladerdeeg
  • 150 gram kruidenkaas light
  • 2 eetlepels halfvolle melk
  • peper en zout

Bereiding

Breng de tartaar op smaak met peper en zout en was mosterd en maak er balletjes of ovalen van. Maak vervolgens van de melk en kruidenkaas een egaal mengsel en smeer dit uit over de bladerdeeg (na ontdooien). Leg er daarna de tartaar op en rol het op (indien balletjes, dan kan het dichtgehouden worden). Leg het zo’n 20 minuten op de bakplaat op zo’n 200 graden.

Kleine bolletjes kunnen als extra hapje gehanteerd worden en een normaal formaat kan prima bij de maaltijd met kruimelige aardappeltjes met een verse groente.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gerechten met tartaar"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 21-11-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!