Lekkere chocotaart

Lekkere chocotaart Op je eten letten voor een gezond lijf en om niet aan te komen is belangrijk, maar af en toe moet je iets kunnen nemen wat eigenlijk niet zo goed is. Als je het jezelf maar af en toe durft te geven, geniet je er ook meer van. Hierbij een recept en wat variaties. Smakelijk!

De basistaart met variaties

Ingrediënten

  • 2 eetlepels cacao
  • 125 gram roomboter
  • 1 ei
  • 2 dl volle melk
  • 3 eetlepels suiker
  • ½ zakje vanille poeder
  • 4 eetlepels meel
  • chocolade
  • bakpapier

Voor de extra’s 1e versie:
  • Slagroom
  • Cremeroom
  • Suikerpoeder
  • Aardbeien
  • Sinaasappelschijfjes
  • Bessen
  • Suikerblaadjes
  • Smarties

Bereiding 1e versie

Neem een grote ovenschaal van zo’n 30 cm doorsnee en leg er bakpapier in.

Meng in een kom de boter, suiker, ei en vanille en meng het daarna met het meel. Voeg vervolgens voorzichtig de melk toe en daarna de cacao. Giet het mengsel nu in de grote ovenschaal en bak het op zo’m 180 graden gedurende een goed half uur.
Tegelijkertijd de chcocolade in een pannetje smelten en over de taart, die inmiddels uit de oven in, gieten (heel voorzichtig). De hoeveelheid al naar gelang de smaak.

Afmaken taart (naar smaak)

Maak de taart af met verse aardbeien en slagroom of schoongemaakte besjes met poedersuiker of aardbeiden met suikerblaadjes of sinaasappelschijfjes met wat cremeroom. Voor een kinderverjaardag mogen er ook smarties op de chocotaart.

Voor de extra’s 2e versie:
  • Slagroom
  • Speculaas of bitterkoekjes
  • Advocaat
  • Aardbeien
  • Smarties

Bereiding 2e versie

Neem 4 kleine ovenschaaltjes van zo’n 15 cm doorsnee en bekleed ook deze met bakpapier. Meng dezelfde componenten (boter, suiker, ei, vanille, meel en daarna melk met cacao) in een grote schaal en verdeel ze over de 4 kleine ovenschaaltjes. En laat het weer in de oven bakken.

Als de 4 taartjes gereed zijn haal je ze uit de oven en 2 ervan insmeren met slagroom. Bedek daarna de bovenkant met bijvoorbeeld bitterkoekjes of speculaas. Leg er weer een laagje slagroom op en leg het andere taartje nu er bovenop en afsmeren met slagroom.

De chocolade weer laten smelten en een deel mengen met smarties. Smeer de hele taart in met chocolade en de bovenkant met de chocolade vermengd met smarties. Zet er in het midden een grote toef slagroom bovenop.

Chocolade zonder smarties kan uiteraard ook, bedek dan de bovenste taart met verse aardbeien in combinatie met een flinke toef slagroom.

De grote toef slagroom op de chocoladetaart kan ook vervangen worden door een klein holletje te maken en er een toef advocaat in te doen. Eventueel af te werken met wat slagroom, maar kan ook prima zonder.

Tenslotte

Variëren naar smaak kan altijd. Bedenk wat een lekkere combinatie met chocolade is. Deze smaak is dominant aanwezig en moet dus combineren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Glutenvrije chocoladetaart met aardbeien zelf bakken, receptVoor mensen met coeliakie (glutenallergie of glutenintolerantie) is het vaak lastig om aan een feestelijke en smakelijke…
Zelf chocolade(taart of -scones) maken zonder gluten/granenZelf chocolade(taart of -scones) maken zonder gluten/granenZelf een overheerlijke chocoladetaart bakken zonder granen erin? Of misschien toch liever lekkere chocolade-scones? Alle…
Chocoladetaart maken voor dummiesChocoladetaart maken voor dummiesBen je een dummy in het maken van taarten, dan is deze taart misschien wel de oplossing voor jou. Er komt geen oven aan…
Deze simpele chocoladetaart kan iedereen makenDeze simpele chocoladetaart kan iedereen makenJe kent het vast wel: je ziet een prachtig plaatje van een heerlijk ogende chocoladetaart met daarbij het recept. Vol go…

De Spaanse omelet en de tortillapanDe Spaanse omelet en de tortillapanDe beroemde en traditionele Spaanse aardappel omelet – tortilla Española - is gemakkelijk zelf te maken! De omelet is ve…
Roerbakken en roerbakreceptenRoerbakken en roerbakreceptenRoerbakken of wokken wordt steeds vaker gedaan. Roerbakken is gemakkelijk en snel, lekker en gezond.
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Lekkere chocotaart"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 21-10-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Zoetigheid
Schrijf mee!