InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > De zoete aardappel of bataat

De zoete aardappel of bataat

De zoete aardappel is in de verste verte geen familie van de gewone aardappel. Ook smaakt hij heel anders. De verschillen tussen de gewone aardappel en de zoete aardappel.

Geen gewone aardappel

Een zoete aardappel is niet familie van de gewone aardappel. Die komt namelijk uit het geslacht van de nachtschaden. Net als de paprika, de tomaat en de tabaksplant. De enige overeenkomst die de zoete aardappel wel heeft met de gewone aardappel is dat ook hij onder de grond groeit en een knol is die veel zetmeel bevat. De zoete aardappel wordt ook wel bataat genoemd. Dit komt van het Latijnse woord: Ipomoea batatas. Ook kumara is een andere naam voor de zoete aardappel. In de VS wordt hij ook wel yam genoemd. Overigens is een yam een heel andere groente. In de VS worden de zoete aardappelen traditiegetrouw gegeten op Thanksgiving.

Wat is Thanksgiving?

Het woord Thanksgiving betekent letterlijk de dag om dank te zeggen. In Amerika en Canada zeggen ze dank op deze nationale feestdag voor de oogst en voor al het andere goede dat de mensen door God is gegeven. In de VS valt Thanksgiving op de vierde donderdag in november. In Canade wordt al eerder geoogst en daarom valt Thanksgiving daar op de tweede maandag in oktober. In Nederland is Thanksgiving te vergelijken met de Dankdag voor het Gewas. Die wordt nog altijd in protestants-orthodoxe kerken gevierd. Thanksgiving is een echt familiefeest. Mensen zijn soms dagen onderweg om bij elkaar te zijn. Omdat de dag in de VS op een donderdag valt, betekent dit vaak dat families 4 dagen samen zijn, dus inclusief de vrijdag die erop volgt en het weekend daarna.

Hoe ziet een zoete aardappel eruit?

Een zoete aardappel is er in meerdere kleuren. Ze zien er rood/rozig uit, of roodbruin, maar dan van binnen cremewit. De zoete aardappel wordt zo genoemd omdat hij echt zoet is. Die smaak komt van raffinose. Deze stof wordt pas in de dikke darm verteerd en niet zoals normaal gesproken het geval is in het voorste deel van de spijsverteringskanalen. De stof zorgt er ook voor dat veel mensen er erg winderig van worden.

Hoe bereid je een zoete aardappel?

Een zoete aardappel op verschillende manieren worden bereid. In blokjes, reepjes of in schijven kan de aardappel gekookt worden, gebakken of gefrituurd.

Yam is geen zoete aardappel

Yam is geen zoete aardappel. Een yam is namelijk een eetbare wortelknol die in de tropen als groente wordt gebruikt. Het is daar vooral een soort basisvoedsel zoals in andere landen rijst of aardappelen dat zijn. De yam is er in allerlei varianten: van heel groot en lang tot rond, langwerpig en van een kilo tot vele kilo’s in gewicht. De binnenkant van de yam kan ook verschillen. De kleur kan wittig zijn, maar ook roze. De yam is lang houdbaar, ook als het heel erg warm is. De yam kan worden gekookt, gebakken en gefrituurd.

De aardpeer

Weer heel iets anders is de aardpeer. Een andere naam daarvoor is de topinamboer of Jeruzalem artisjok. Deze knol smaakt licht zoet en in Frankrijk zijn ze er dol op. Overigens komt de aardpeer van de indianen in Noord-Amerika.

Voedingswaarde zoete aardappel per 100 gram

In 100 gram zoete aardappel zitten de volgende voedingswaarden:
  • Energie: 394 KJ, 93 kcal
  • Eiwit: 1.2 g
  • IJzer: 0,7 mg
  • Koolhydraten: 21.3 g
  • Natrium: 40 mg
  • Calcium: 24 mg
  • Vet: 0.3 g
  • Vezels: 2.4 g
  • Vitamine C: 23 mg
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Super de Boer
  • Friesch Dagblad
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "De zoete aardappel of bataat"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 20-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!