InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > IJsrecepten voor een zwoele zomer

IJsrecepten voor een zwoele zomer

IJsrecepten voor een zwoele zomer Lekkere ijsrecepten voor een zwoele zomerdag of een cocktail voor de avond. Eenvoudig zelf klaar te maken en snel te serveren. Nu het mooie weer nog... Het voorjaar is in volle gang en zometeen is het zomer en doet ijs het altijd goed. Maar ijs kan op allerlei manieren worden toegepast en op een warme zomerdag is een extra fris ijsje extra lekker. Met vers fruit gecombineerd maken we er nog een gezond geheel van. Hierbij enkele recepten.

Bosvruchten met yoghurtijs

  • 250 gram verse bosvruchten (bosbessen of frambozen)
  • 50 gram slagroom
  • 375 gram yoghurt (magere yoghurt mag, maar volle maakt het iets “voller”)
  • 100 gram suiker
  • 1 theelepel citroensap

Het fruit moet gepureerd worden en voeg hier de suiker en het citroensap aan toe. Mengel bij de yoghurt voegen en mix het goed. Enkele uren in de koeling tot rust laten komen en vervolgens afdraaien in de ijsmachine. Voor een mooie opmaak is het serveren in een longdrinkglas en enkele verse bosbessen of frambozen een feestelijk gezicht.

Aardbeien roomijs

  • Vers aardbeien-roomijs (verpakt uit de supermarkt kan ook)
  • 500 gram aardbeien of zomerkoninkjes
  • ijswafels
  • citroensap (1/2 citroen)
  • enkele takjes mint
  • poedersuiker

250 aardbeien pureren en over het aardbeien-roomijs gieten (2 bolletjes aardbeien-roomijs per ijscoupe). Druppel er wat citroensap overheen en drappeer er enkele verse aardbeien op. Een ijswafel erbij voor de neutrale smaak en maak het geheel af met wat poedersuiker.

IJscocktail

  • Mousserende witte wijn (voor degene die geen alcohol drinkt sprite)
  • Likeur
  • Vruchtenijs
  • Suiker

Maak een suikerrandje aan een champagneglas (doop het randje van het glas in suikerstroop en daarna in de suiker) Doe 2 bolletjes ijs in het glas en giet er een eetlepel likeur bij en maak het af (tot bijna rand van het glas) met de mousserende wijn (of sprite). Laat het even staan en voeg er een kleurig rietje aan toe.

Mandarijenijs

  • 5 eierdooiers en 4 eierdooiers
  • 2 deciliter slagroom
  • 200 gram suiker
  • 4 mandarijntjes
  • 4 eetlepels mandarijnlikeur
  • enkele takjes mint

Splits 4 eieren en klop de eierdooiers met 100 gram suiker luchtig/wit boven een pan met warm water. Daarna de mandarijnenlikeur toevoegen en opkloppen tot de massa koud is. Klop de slagroom op en schep deze door de dooiermassa. Hol de mandarijntjes uit en pureer ze. Schep het vruchtvlees door de massa en schenk dit in de uitgeholde mandarijntjes. Zet de mandarijntjes en de vriezer en laat het 4 uur staan. Wat je over hebt zet je in een diepvriesdoos in de vriezer. Klop vervolgens de eiwitten met 100 gram suiker stijf en voeg 1 eierdooier toe. De mandarijntjes kunnen nu uit de vriezer en spuit het eiwit op de mandarijntjes. Gratineren in de over (zacht bruin) en voeg voor de garnering wat mint toe.

Citroenijs

  • 4 volle eetlepels citroenijs
  • 4 opgerolde koekjes
  • 4 takjes mun
  • chocolade snippers

Neem opvallend gedecoreerde glazen, vul glazen met ijs en zet ze in de vriezer. Haal ze vlak voor ze op tafel gaan een koekje in, doe er een takje munt bij en maak het af met wat chocolade snippers.

Smakelijk eten!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "IJsrecepten voor een zwoele zomer"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 28-05-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Zoetigheid
Schrijf mee!