InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Vers fruit als maaltijd of tussendoor

Vers fruit als maaltijd of tussendoor

Vers fruit als maaltijd of tussendoor Fruit is gezond, dat zal niemand ontkennen, maar niet iedereen zit te wachten op bergen fruit. De mensen die fruit wel ontdekt hebben, weten ook wat fruit voor je kan doen. De vitamines die het je oplevert zijn bekend, maar in de zomer is het ook een prima dorstlesser en het past in een caloriearm dieet. Enkele voorbeelden waar op te variëren valt.

Alle soorten fruit

Er zijn regelmatig mensen die fruit als een noodzakelijk kwaad zien, je moet immers je vitamines binnen krijgen. Maar als het alleen daar om gaat, kan je net zo goedje vitamines uit een potje halen. Probeer van fruit te genieten, maak lekkere fruitmixen en combineer het met zuivel, als fris tussendoortjes of in ijs. Enkele voorbeelden waarop gevarieerd kan worden, smaken verschillen immers.

Fruit als tussendoortje

Fruit als tussendoortjes kan prima, maar voor sommige wel handig het eerder fris gewassen klaar te maken. Thuis is het wellicht geen probleem, maar als je op je werk zit kan het lastig zijn het ter plekke klaar te maken.
Combineer wat zacht zoet fruit zoals:
  • stukjes appel
  • witte druiven
  • zwarte bessen
  • banaan
  • aardbeien

Het kan ook wat pittiger zoals:
  • stukjes peer
  • partjes mandarijn
  • rode bessen
  • kiwi

Het is afhankelijk van de smaak, maar de wat nattere vruchten kunnen het gecombineerd ook prima doen.
  • ananas
  • water meloen
  • meloen
  • sinaasappel
  • limoen

Toetje

Het is niet goed voor de lijn, maar af en toe mag je zondigen en dan is een toefje slagroom op de fruitmixen wel erg lekker.
Op de mix met nattere vruchten kan je dit nog combineren met een druppeltje aardbeiensiroop.

Ontbijt of lunch

Een flinke fruitmix van 300 gram kan prima als maaltijd fungeren, maar combineer het met frisse zuivel en het krijgt een extra dimensie. Bijvoorbeeld 250 gram vers fruit met 250 gram magere yoghurt of magere kwark. De meloenmelanges in de zuivel leveren soms iets te weinig smaak op, combineer het dan met wat aardbeien- of bessensap of een klein beetje honing.

Een fris aangemaakte salade kan soms ook extra fris gemaakt worden met wat witte druiven of stukjes mandarijn.

Toetje

Vla

Een toetje met fruit kan op allerlei manieren. Luchtige chocolade vla is bijvoorbeeld lekker met mandarijn, banaan of aardbei en vergeet vooral niet het toefje slagroom, een scheurtje room of wat poedersuiker over het toetje. De witte of gele vla kan heerlijk gecombineerd worden met aardbei, rode bessen, zwarte bessen of sinaasappel. Strooi er wat pure hagelslag overheen en serveer er een volkoren koekje bij. Maar het toetje kan uiteraard ook met yoghurt aangemaakt worden.

IJs

En waarom niet in de vorm van een ijsje voor de warme maanden. Maak wat vers fruit schoon en zet deze in de ijsvormpjes of in ijsblokjes. Giet er water bij en laat het bevriezen. Een ijsje als toetje of een ijsblokje of in een glas bubbeltjes water, 7-up etc.

Niet alle fruitsoorten zijn lekker op deze manier, maar aardbeien, peer, appel, rode bessen of ananas lenen zich er goed voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Toetjes met fruitToetjes met fruitDe zomer is bij uitstek een periode om de maaltijd met een fris en gezond toetje af te sluiten. Wat beter dan het toetje…
Calorieën in je ontbijt en lunch: brood, beleg en fruitCalorieën in je ontbijt en lunch: brood, beleg en fruitHet eten van ontbijtkoek, crackers en eierkoeken om af te vallen is onzin. De kern van diëten is minder calorieën inneme…
Plattekaaspudding, appelvla en fruitpuddingPlattekaaspudding, appelvla en fruitpuddingPlattekaaspudding, appelvla en fruitpudding. Eén ding hebben ze gemeen: het zijn nagerechten om je vingers van af te lik…
Invriezen van kruiden en fruitWaar moet u opletten als u kruiden of fruit in gaat vriezen? Wat moet de kwaliteit van de voedingsmiddelen zijn, wat is…
Succesvol afvallen met lekkere smoothiesSuccesvol afvallen met lekkere smoothiesSnel en eenvoudig afvallen, terwijl je nog steeds mag genieten van de heerlijkste drankjes, wie wil dat nou niet? Succes…

Reageer op het artikel "Vers fruit als maaltijd of tussendoor"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-04-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!