InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Makkelijk en snel een culinaire maaltijd op tafel

Makkelijk en snel een culinaire maaltijd op tafel

Makkelijk en snel een culinaire maaltijd op tafel Koken is een kunst die je in de vingers moet krijgen. Sta je nog aan het begin van dat leerproces, dan kun je toch heel makkelijk een paar eenvoudige recepten maken die bovendien snel, gezond en verrassend lekker zijn. Het zijn gerechten waarmee je jezelf presenteert als chef-kok van je eigen privé-restaurant, terwijl het in werkelijkheid helemaal niet moeilijk is. Het resultaat is gelijk aan een culinair hoogstandje, maar dan zonder de risico’s op mislukking die daar normaliter bij horen. En een stuk goedkoper dan een etentje in een restaurant met degene op wie je indruk wilt maken... De recepten zijn voor 2-4 personen, afhankelijk van hoe groot je trek is. Van de meeste ingrediënten is in veel supermarkten een voordelig eigen merk verkrijgbaar. Je hoeft er niet al te veel verschillende of exotische ingrediënten voor in huis te hebben. Dat wat je koopt, gebruik je ook. Blijft er wat over, dan kun je dat in één van de andere recepten gebruiken. De meeste recepten zijn nog vegetarisch ook. Goed voor het milieu én voor je gezondheid. De combinatie van smaken geeft een verrassende twist, dus zelfs als het niet je favoriete groente is kun je het recept toch eens proberen. De groenten zijn het hele jaar verkrijgbaar en daarom zijn deze recepten heel geschikt ter afwisseling, bijvoorbeeld in plaats van een winterse stamppot of als verfrissing op een zomerse dag.

Bron: Pasrasaa, PixabayBron: Pasrasaa, Pixabay

(Noten-)rijst met Mexicaanse bonenschotel en vega-balletjes met kokos-pindasaus

  • Rijst (pak van 400 gram, bijna elke supermarkt heeft een goedkoop eigen merk notenrijst of meergranenrijst)
  • Kant-en-klare Mexicaanse bonenschotel in pot
  • Pakje vega-balletjes
  • Pindakaas
  • Pakje of blikje kokosmelk
  • Eventueel lepeltje sambal

Bereiding

Kook de rijst volgens de gebruiksaanwijzing op het pak. Als de rijst staat na te stomen kun je verder met de andere elementen, die zijn namelijk snel klaar. Verwarm de bonenschotel in een pan. Bak de vega-balletjes in wat olie, draai ze vaak om. Doe 50 ml. kokosmelk in een steelpannetje en verwarm dit op laag vuur. Voeg twee flinke eetlepels pindakaas toe en roer dit erdoor. Niet koken. Je krijgt een dikke saus. Voeg naar smaak sambal toe en roer de balletjes erdoor. Opscheppen maar.

Bron: Millenialab, PixabayBron: Millenialab, Pixabay

Pasta met spinazie

  • 500 gram macaroni
  • 400 gram deelblokjes spinazie uit de diepvries (géén à la crême!)
  • Pakje blauwe kaas (pittige Danablu is heel geschikt)
  • Bakje crème fraîche (200 ml.)
  • Geraspte kaas
  • Ketjap
  • Knoflookpoeder

Bereiding

Kook de pasta volgens de gebruiksaanwijzing op de zak. Doe een scheutje olie in het kookwater en spoel de pasta na het koken even kort afs met koud water. Dat helpt plakkerigheid voorkomen. Verwarm een klontje boter in een pan en doe de spinazie erbij. Verwarmen op middelmatig vuur, vaak roeren, niet laten koken. Als de spinazie bijna helemaal ontdooid is doe je de helft van de blauwe kaas (ongeveer 75 gram) in kleine blokjes of verkruimeld erbij. Al roerend laten smelten. Scheut ketjap erbij en wat knoflookpoeder naar smaak. Dan de geraspte kaas (hoeveelheid naar eigen inzicht) en roeren tot deze ook gesmolten is. Als laatste de crème fraîche erdoor roeren, kort mee verwarmen. Eet smakelijk!

Bron: Alex80, PixabayBron: Alex80, Pixabay

Pasta met courgette en champignons

  • 500 gram macaroni
  • 1 courgette
  • 1 bakje champignons (500 gram)
  • Pakje blauwe kaas (bijvoorbeeld Danablu)
  • Bakje crème fraîche (200 ml.)
  • Twee eieren
  • Beetje mosterd
  • Paprikapoeder
  • Ketjap

Bereiding

Kook de pasta volgens de gebruiksaanwijzing op de zak. Doe een scheutje olie in het kookwater en spoel de pasta na het koken even kort af met koud water helpt. Dat helpt voorkomen dat de pasta 'klef' wordt. Snijd de courgette en champignons in stukjes of plakjes en bak ze in een wok- of koekenpan in wat olie op middelhoog vuur. Er komt veel vocht vrij, maar dat kun je binden met de eieren. Kluts ze eerst in een kopje en voeg dan toe aan de groente. Al roerend dikt het in. Voeg de helft van de blauwe kaas toe en roer tot het gesmolten is. Doe er een mespuntje mosterd, scheutje ketjap en een beetje paprikapoeder bij. Als laatste de crème fraîche erdoor roeren zonder te laten koken. Smullen!

Bron: Abdecoral, PixabayBron: Abdecoral, Pixabay

Spaghetti met zalm en selderij

  • 500 gram spaghetti
  • 100-200 gram gerookte zalmplakjes
  • Bleekselderij
  • Bakje crème fraîche (200 ml.)
  • Knoflookpoeder

Bereiding

Kook de spaghetti volgens de gebruiksaanwijzing op de zak in een grote pan met veel water. Je voorkomt dat de spaghetti plakkerig wordt door een scheutje olie in het kookwater te doen en na het koken even kort af te spoelen met koud water. Snijd de stengels van de bleekselderij in dunne plakjes. Je hoeft ze niet allemaal te gebruiken, een stuk of vijf à zes (afhankelijk van de dikte) is genoeg. Roerbak de selderij in wat olie tot deze er glazig (= een beetje doorzichtig) uitziet. Niet laten aanbakken, het mag niet bruin worden. Zet het vuur laag en snijd intussen de zalmplakjes in kleine stukjes (reepjes maken en snijplank kwart slag draaien, nogmaals reepjes snijden). Verwarm de zalm bij de selderij tot deze mooi lichtroze is en voeg wat knoflookpoeder toe. Als laatste de crème fraîche erdoor roeren en even mee verwarmen, niet koken. Klaar.

Bron: LisaRedfern, PixabayBron: LisaRedfern, Pixabay

Mie met kip, Chinese kool en kokos-pindasaus

  • Pak mie (bijvoorbeeld 500 gram)
  • 1 Chinese kool
  • 200-300 gram kipfilet, in blokjes of reepjes (zelf snijden kan natuurlijk ook). Vervang dit door vega-wok-reepjes voor een vegetarische variant.
  • Pakje of blikje kokosmelk
  • Pindakaas
  • Eventueel naar smaak wat sambal

Bereiding

Kook de mie (2-3 nestjes per persoon) volgens de gebruiksaanwijzing op het pak. Spoel de Chinese kool af onder de kraan, snijd in de lengte door en verwijder het harde 'hart'. Snijd in dunne reepjes en roerbak kort in wat olie. Bak in een koekenpan de kipfilet blokjes of reepjes goed gaar (ze vallen dan gemakkelijk uit elkaar). Verwarm 50-100 ml. kokosmelk in een steelpannetje en voeg 2-3 flinke eetlepels pindakaas toe. Goed roeren, niet koken. Eventueel wat sambal toevoegen. Meng in de wokpan de kipfilet met de kool, voeg de kokos-pindasaus toe en roer de mie er doorheen. De Chinese kool geeft een zoete twist aan dit recept en de kokos accentueert dat. Heerlijk!

Bron: Ruffles511, PixabayBron: Ruffles511, Pixabay

Sidedish: sla of meloen met geitenkaas, pijnboompitjes en honing

  • 1 meloen naar keuze (bijvoorbeeld Galia) of een halve krop ijsbergsla
  • Twee eetlepels honing
  • 1 pakje zachte geitenkaas (ongeveer 100 gram)
  • ½ bakje pijnboompitten (ongeveer 50 gram)

Bereiding

Doe een heel klein drupje olie in een hete koekenpan. Op middelhoog vuur de pijnboompitjes kort verwarmen, tot ze een beetje bruin worden en de geur goed vrijkomt. Let op: blijf voortdurend roeren, want dit brandt snel aan. Gaat het te hard, til dan direct de pan van het vuur en blijf roeren. Zorg dat er een kom koud water klaar staat en een lege kom die je daarin kunt hangen. Doe hier de gebakken pijnboompitjes in en roer een paar keer om ze af te laten koelen.

Pluk de ijsbergsla of snijd de (Galia-)meloen in stukken en doe in een grote kom. Als je sla gebruikt, kun je hier een klein scheutje van je favoriete slasaus of -dressing doorheen roeren. Snijd de geitenkaas in stukken (hoeft niet heel klein, het brokkelt toch af tijdens het mengen) en roer zachtjes door de sla of meloen. Voeg de honing toe en meng alles zachtjes scheppend. Echt verrassend lekker, een top-combinatie aan smaken.

Bron: Jackmac34, PixabayBron: Jackmac34, Pixabay

Snack delicatesse met dadels

  • Pakje gedroogde dadels met of zonder pit
  • Pakje roomkaas van een voordelig eigen merk

Bereiding

Snijd, zo nodig, de dadels in de lengte open en verwijder de pit. Met een mesje smeer je een flinke klont roomkaas in de dadel, daarna een beetje dicht duwen. Klaar om te smullen! Dit is een fantastische finishing touch voor na je heerlijke maaltijd, lekker met een glaasje wijn bij de haard of voor de tv. Maar je kunt de dadels natuurlijk ook serveren als voorafje, zodat je gasten alvast kunnen smullen terwijl jij je met je geheimzinnige kookkunsten in de keuken opsluit om het hoofdgerecht te bereiden.
© 2016 - 2018 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pasta recepten - Makkelijk en snel te bereidenPasta recepten - Makkelijk en snel te bereidenPasta recepten zijn vrij simpel om te koken. De pasta moet alleen in kokend water worden geplaatst en kan worden bereid…
Pasta anders receptenPasta anders receptenSpaghetti, macaroni, tagliatelle zijn heerlijk, maar meestal houdt men zich aan één of twee verschillende recepten. Soms…
Lekker vegetarisch koken: PastaLekker vegetarisch koken: PastaLekkere, smaakvolle en eenvoudige vegetarische recepten. Het is niet altijd even makkelijk te vinden. Daarom hieronder 3…
Recepten met zalmZalm beschikt over veel goede eigenschappen, het is lekker en het is goed voor je gezondheid! Ben je op zoek naar een aa…
Goedkope studentenmaaltijden (recepten)Goedkope studentenmaaltijden (recepten)Lekker, goedkoop en makkelijk eten. Wil je geld besparen? Of heb je het niet breed? In dit artikel geef ik tips hoe je z…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Makkelijk en snel een culinaire maaltijd op tafel"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 19-01-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!