InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Makkelijk en snel een culinaire maaltijd op tafel

Makkelijk en snel een culinaire maaltijd op tafel

Makkelijk en snel een culinaire maaltijd op tafel Koken is een kunst die je in de vingers moet krijgen. Sta je nog aan het begin van dat leerproces, dan kun je toch heel makkelijk een paar eenvoudige recepten maken die bovendien snel, gezond en verrassend lekker zijn. Het zijn gerechten waarmee je indruk maakt op je tafelgasten, terwijl het in werkelijkheid helemaal niet moeilijk is. Het resultaat is gelijk aan een culinair hoogstandje, maar dan zonder de risico’s op mislukking die daar normaliter bij horen. En een stuk goedkoper dan een etentje in een restaurant...

Verrassende twist

De recepten zijn voor 2-4 personen, afhankelijk van hoe groot je trek is. Van de meeste ingrediënten is in veel supermarkten een voordelig eigen merk verkrijgbaar. Je hoeft er niet al te veel verschillende of exotische ingrediënten voor in huis te hebben. Dat wat je koopt, gebruik je ook. Blijft er wat over, dan kun je dat in één van de andere recepten gebruiken. De meeste recepten zijn nog vegetarisch ook. Goed voor het milieu én voor je gezondheid. De combinatie van smaken geeft een verrassende twist, dus zelfs als het niet je favoriete ingrediënten zijn, kun je het recept toch eens proberen. De groenten zijn het hele jaar verkrijgbaar en daarom zijn deze recepten heel geschikt ter afwisseling, in plaats van een winterse stamppot of juist als verfrissend gerecht op een warme zomerse dag.

Bron: Pasrasaa, PixabayBron: Pasrasaa, Pixabay

(Noten-)rijst met Mexicaanse bonenschotel en vega-balletjes met kokos-pindasaus

  • Rijst (pak van 400 gram, bijna elke supermarkt heeft een goedkoop eigen merk notenrijst of meergranenrijst)
  • Kant-en-klare Mexicaanse bonenschotel in pot
  • Pakje vega-balletjes
  • Pindakaas
  • Pakje of blikje kokosmelk
  • Eventueel lepeltje sambal

Bereiding

Kook de rijst volgens de gebruiksaanwijzing op het pak. Als de rijst staat na te stomen kun je verder met de andere elementen, die zijn namelijk snel klaar. Verwarm de bonenschotel in een pan. Desgewenst kun je de vega-balletjes halveren. Bak ze daarna in wat olie, draai ze vaak om. Doe 50 ml. kokosmelk in een steelpannetje en verwarm dit op laag vuur. Voeg twee of drie flinke eetlepels pindakaas toe en roer dit erdoor. Niet koken. Je krijgt een dikke saus. Is de saus te dun naar je zin, roer er dan wat extra pindakaas doorheen. Voeg naar smaak sambal toe en roer de balletjes erdoor. Opscheppen maar.

Bron: Millenialab, PixabayBron: Millenialab, Pixabay

Pasta met spinazie

  • 500 gram (volkoren-)macaroni of fusili
  • 400 gram deelblokjes spinazie uit de diepvries (Let op: géén à la crême!)
  • Pakje blauwe kaas (pittige Danablu is heel geschikt)
  • Bakje crème fraîche (200 ml.)
  • Geraspte kaas (jong of belegen naar smaak)
  • Ketjap Manis
  • Knoflookpoeder

Bereiding

Kook de pasta volgens de gebruiksaanwijzing op de zak. Gebruik een ruime pan, zodat de paste snel aan de kook is na toevoegen in het kokende water. Giet de pasta af in een vergiet, laat goed uitlekken en doe terug in de pan. Verwarm intussen een klontje gewone margarine in een andere pan op een laag vuur. Laat smelten, maar niet bruin worden en doe de spinazie erbij. Verwarmen op middelmatig vuur, vaak roeren, niet laten koken. Als de spinazie bijna helemaal ontdooid is, doe je de helft van de blauwe kaas (ongeveer 75 gram) in kleine blokjes of verkruimeld erbij. Al roerend laten smelten. Scheut ketjap erbij en wat knoflookpoeder naar smaak. Dan de geraspte kaas (hoeveelheid naar eigen inzicht) en roeren tot deze ook gesmolten is. Als laatste de crème fraîche erdoor roeren, kort mee verwarmen. Pasta er doorheen scheppen en klaar is je gerecht. Eet smakelijk!

Bron: Alex80, PixabayBron: Alex80, Pixabay

Pasta met courgette en champignons

  • 500 gram (volkoren-)macaroni of fusili
  • 1 courgette
  • 1 bakje champignons (500 gram)
  • Pakje blauwe kaas (bijvoorbeeld Danablu)
  • Bakje crème fraîche (200 ml.)
  • Twee eieren
  • Beetje mosterd
  • Paprikapoeder
  • Ketjap

Bereiding

Kook de pasta volgens de gebruiksaanwijzing op de zak. Gebruik een ruime pan, zodat de pasta snel aan de kook is na het toevoegen. Afgieten in een vergiet, goed laten uitlekken en terug in de pan. Snijd terwijl de pasta staat te koken alvast de courgette en champignons in stukjes of plakjes en bak ze in een wok- of koekenpan in wat olie, op middelhoog vuur. Er komt veel vocht vrij, maar dat kun je binden met de eieren. Kluts ze eerst in een kopje en voeg dan toe aan de groente. Al roerend dikt het in. Voeg de helft van de blauwe kaas toe en roer tot het gesmolten is. Doe er een mespuntje mosterd, scheutje ketjap en een beetje paprikapoeder bij. Als laatste de crème fraîche erdoor roeren, zonder te laten koken. Schep de pasta door de saus. Smullen!

Bron: Abdecoral, PixabayBron: Abdecoral, Pixabay

Spaghetti met zalm en selderij

  • 500 gram (volkoren-)spaghetti
  • 100-200 gram gerookte zalmplakjes
  • Enkele stengels bleekselderij
  • Bakje crème fraîche (200 ml.)
  • Knoflookpoeder
  • Zwarte peper

Bereiding

Kook de spaghetti volgens de gebruiksaanwijzing op de zak in een grote pan met veel water. Je voorkomt dat de spaghetti plakkerig wordt door een scheutje olie in het kookwater te doen en na het koken even kort af te spoelen met lauw water. Snijd de stengels van de bleekselderij (dwars) in dunne plakjes, zodat je een soort dunne plakjes krijgt in de vorm van een boogje. Je hoeft niet alle stengels te gebruiken, een stuk of vijf à zes (afhankelijk van de dikte) is genoeg. Erg dikke slierten van de schil kun je gedeeltelijk verwijderen, omdat deze vrij taai is. Roerbak de selderij in wat olie tot deze er glazig (= een beetje doorzichtig) uitziet. Niet laten aanbakken, het mag niet bruin worden. Zet het vuur laag en snijd intussen de zalmplakjes in kleine stukjes (reepjes maken en snijplank kwart slag draaien, nogmaals reepjes snijden). Verwarm de zalm bij de selderij tot deze mooi lichtroze is en voeg wat knoflookpoeder en naar smaak wat peper toe. Heb je het in huis en vind je het lekker, dan kun je ook een klein beetje Worcestershiresaus erdoor mengen. Niet meer dan een paar druppels is al voldoende. Als laatste de crème fraîche erdoor roeren en even mee verwarmen, niet koken. Klaar.

Bron: LisaRedfern, PixabayBron: LisaRedfern, Pixabay

Mie met kip, Chinese kool en kokos-pindasaus

  • Pak mie (bijvoorbeeld 500 gram)
  • 1 Chinese kool
  • 200-300 gram kipfilet, in blokjes of reepjes (zelf snijden kan natuurlijk ook). Vervang dit door vega-wok-reepjes voor een vegetarische variant.
  • Pakje of blikje kokosmelk
  • Pindakaas
  • Eventueel naar smaak wat sambal

Bereiding

Kook de mie (2-3 nestjes per persoon) volgens de gebruiksaanwijzing op het pak. Spoel de Chinese kool af onder de kraan, snijd in de lengte door en verwijder het harde 'hart'. Snijd in dunne reepjes en roerbak kort in wat olie. Let op: het lijkt aanvankelijk veel, maar de kool slinkt ('krimpt') tijdens het roerbakken enorm. Bak in een koekenpan de kipfilet blokjes of reepjes goed gaar (om te checken: ze vallen dan gemakkelijk uit elkaar). Verwarm 50-100 ml. kokosmelk in een steelpannetje en voeg 2-3 flinke eetlepels pindakaas toe. Goed roeren, niet koken. Eventueel wat sambal toevoegen. Meng in de wokpan de kipfilet met de kool, voeg de kokos-pindasaus toe en roer de mie er doorheen. De Chinese kool geeft een zoete twist aan dit recept en de kokos accentueert dat. Heerlijk!

Bron: Ruffles511, PixabayBron: Ruffles511, Pixabay

Sidedish: sla of meloen met geitenkaas, pijnboompitjes en honing

  • 1 meloen naar keuze (bijvoorbeeld Galia) of een halve krop ijsbergsla
  • Twee eetlepels honing
  • 1 pakje zachte geitenkaas (ongeveer 100 gram)
  • ½ bakje pijnboompitten (ongeveer 50 gram)

Bereiding

Doe een heel klein drupje olie in een hete koekenpan. Op middelhoog vuur de pijnboompitjes kort verwarmen, tot ze een beetje bruin worden en de geur goed vrijkomt. Let op: blijf voortdurend roeren, want dit brandt heel snel aan. Gaat het te hard, til dan direct de pan van het vuur en blijf roeren. Zorg dat er een kom koud water klaar staat en een lege kom die je daarin kunt hangen. Doe in de lege kom de gebakken pijnboompitjes, zet dit in de kom met water en roer een paar keer om ze sneller af te laten koelen.

Pluk de ijsbergsla of snijd de (Galia-)meloen in stukken en doe in een grote kom. Als je sla gebruikt, kun je hier een klein scheutje van je favoriete slasaus of -dressing doorheen roeren. Snijd de geitenkaas in stukken (hoeft niet heel klein, het brokkelt toch af tijdens het mengen) en roer zachtjes door de sla of meloen. Voeg de honing en pijnboompitten toe en meng alles zachtjes scheppend. Echt verrassend lekker, een top-combinatie aan smaken. Extra tip: je tovert vrijwel elke salade om tot culinair hoogstandje, als je er een handje noten (ongezouten pinda's, walnoten, amandelen etc.) doorheen mengt.

Bron: Jackmac34, PixabayBron: Jackmac34, Pixabay

Snack delicatesse met dadels

  • Pakje gedroogde dadels met of zonder pit
  • Pakje roomkaas van een voordelig eigen merk

Bereiding

Snijd, zo nodig, de dadels in de lengte open en verwijder de pit. Met een mesje smeer je een flinke klont roomkaas in de dadel, daarna een beetje dicht duwen. Klaar om te smullen! Dit is een fantastische finishing touch voor na je heerlijke maaltijd, lekker met een glaasje wijn bij de haard of voor de tv. Maar je kunt de dadels natuurlijk ook serveren als voorafje, zodat je gasten alvast kunnen smullen terwijl jij je met je geheimzinnige kookkunsten in de keuken opsluit om het hoofdgerecht te bereiden.
© 2016 - 2019 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gebakken rijst receptenGebakken rijst is wat minder bekend dan de traditionele gekookte rijst, maar absoluut niet minder lekker. Je ziet dan oo…
Pasta recepten - Makkelijk en snel te bereidenPasta recepten - Makkelijk en snel te bereidenPasta recepten zijn vrij simpel om te koken. De pasta moet alleen in kokend water worden geplaatst en kan worden bereid…
Goedkope studentenmaaltijden (recepten)Goedkope studentenmaaltijden (recepten)Lekker, goedkoop en makkelijk eten. Wil je geld besparen? Of heb je het niet breed? In dit artikel geef ik tips hoe je z…
Heerlijke pasta receptenHeerlijke pasta receptenPasta hoort inmiddels bijna bij “ de Hollandse pot “ en ingeburgerd als een van zaken die 's avonds op tafel komen. Enke…
Basmati kip pilav & bloemkool kokosmelk pilav (vegetarisch)Basmati kip pilav & bloemkool kokosmelk pilav (vegetarisch)Basmati (rijst) kip pilav & bloemkool kokosmelk pilav (vegetarisch). De Indiase keuken is gevarieerd en door de gebruikt…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Makkelijk en snel een culinaire maaltijd op tafel"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 06-05-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!