InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept voor "kaas"saus zonder koemelk, tarwe en soja

Recept voor "kaas"saus zonder koemelk, tarwe en soja

Dit is een recept voor een kaasachtige saus zonder koemelk, tarwe en soja, en is ook glutenvrij. Koken voor een allergische persoon is vaak moeilijker dan anders, maar dit hoeft niet per sé. Toch niet als u dit recept gebruikt ter vervanging van gewone kaassaus. Onderaan vind je extra info over bepaalde ingrediënten uit dit recept die niet in ieders keuken te vinden zijn. Veel gerechten uit onze streken zijn gemaakt met kaassaus. Denk maar aan macaroni met kaassaus, bloemkool met kaassaus, witloofrolletjes met kaassaus, enzovoort. Maar ook gerechten zoals lasagne zijn moeilijk als je een allergie hebt voor bijvoorbeeld koemelk. Als je de persoon bent die gewoonlijk voor het koken instaat in een gezin met voedselallergie, is het soms erg moeilijk om te bedenken wat je nu weer gaat klaarmaken, zonder al te veel in herhaling te vallen. Dit aangepaste recept voor "kaas"saus zal je alvast helpen om weer toegang te krijgen tot een hele reeks gerechten die bij andere gezinnen zo vanzelfsprekend zijn.

Ingrediënten:

  • 2 dl rijstmelk of andere melkvervanger
  • 20 gram margarine
  • 2 1/2 eetlepel boekweitbloem
  • 3 el gistvlokken
  • peper en zout

Bereiding:

Breng de rijstmelk of andere melkvervanger aan de kook. Smelt in een ander pannetje de margarine, doe hier de bloem bij en roer deze goed op een laag vuur tot een samenhangende massa (roux). Voeg de helft van de rijstmelk hier aan toe, kook en roer goed glad. Voeg langzaam onder voortdurend roeren de rest van de rijstmelk toe, en de gistvlokken, en peper en zout naar smaak. Kook de saus al roerende nog een 3-tal minuutjes door.

Gebruik bij bloemkool of andere groenten, lasagne, pasta, ... Naar gelang het gebruik kunnen kruiden of andere extra ingrediënten naar wens worden toegevoegd.

Smakelijk!

Extra info over bepaalde ingrediënten:

Gistvlokken

De gistvlokken in dit recept zijn te vinden in de meeste natuurvoedingswinkels, vaak als voedingssupplement.
Ze zijn een beetje kaasachtig van smaak, en zijn op heel veel manieren te gebruiken, bijvoorbeeld een handjevol in een slaatje of soep gestrooid, of ter vervanging van parmezaanse gemalen kaas. Gistvlokken bevatten veel vitamine B, eiwitten en mineralen. Gistvlokken zijn ook veel gezonder dan kaas: ze bevatten bijvoorbeeld geen dierlijk vet, en zijn dus veel beter voor de cholesterol.

Rijstmelk

Heb je van verschillende merken. Sommige zijn iets wateriger, andere neigen iets meer naar witte (magere) melk. Probeer eens verschillende soorten uit, in ontbijtgranen, gerechten, of gewoon als drinken. Je ondervindt wel snel welke je favoriet wordt. Ook is rijstmelk beschikbaar met verschillende smaken, zoals vanille, noten, chocolade, enzovoort. Een ware traktatie voor kinderen! Rijstmelk is gewoonlijk te vinden in natuurvoedingswinkels, daar vind je ook de meeste merken en soorten. Maar ook in sommige gewone supermarkten vind je rijstmelk.

Margarine

Pas om met margarine! Lees de ngrediënten goed na of ze wel 100% plantaardig is. Vaak worden nog bestanddelen van koemelk toegevoegd. Voor mensen met soja allergie: de sojalecithine geeft maar zelden een allergische reactie, maar bij een klein aantal personen wordt ook deze niet verdragen. Als je niet zeker bent, vraag raad aan je arts.

Boekweitbloem

Boekweitbloem is geen graan, maar een soort gemalen zaadgewas. Het is rijk aan magnesium, ijzer, vitamines B en voedingsvezels. Het is een goede glutenvrije vervanger voor tarwe. Het heeft wel iets minder goede bindende eigenschappen dan tarwe.
© 2008 - 2019 Bron_van_kennis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recept voor "kaas"saus zonder koemelk, tarwe en soja"

Infoteur: Bron_van_kennis
Gepubliceerd: 22-03-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!