InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Portugese recepten: Kabeljauw

Portugese recepten: Kabeljauw

Portugese recepten: Kabeljauw De Portugezen zijn gek op kabeljauw (bacalhau), het kan bijna gezien worden als een obsessie. De Portugezen hebben dan ook 1001 verschillende manieren bedacht waarop men kabeljauw kan bereiden. Het is een vreemde obsessie want ze hebben zelf zoveel visvangst in eigen wateren dat ze alsnog hun favoriete vis ergens anders vandaan moeten halen.

De kabeljauw, de favoriet van de Portugezen

De liefde voor de kabeljauw is ontstaan ergens in de 16de eeuw toen men ging vissen in de wateren rond Newfoundland. De vis werd zongedroogd en ingezouten om te bewaren voor de lange weg terug naar huis. Hierdoor ontdekte men dat de vis op deze manier lang goed te houden was en dus uitermate geschikt was voor de zeevaarders die lange reizen maakten en ook voor het gewone volk die toendertijd nog niet beschikte over een ijskast of diepvries.

Vandaag de dag is de kabeljauw nog steeds enorm populair, maar hij wordt nu vooral gehaald uit Noorwegen. Kabeljauw is ook het traditionele gerecht wat met Kerst geserveerd wordt. In Portugal geen kerst zonder kabeljauw. Hieronder een aantal van de vele Portugese recepten voor het bereiden van kabeljauw.

De recepten

Bacalhau à Brás

Ingrediënten (6 personen):
  • 500 gram gekookte kabeljauw
  • 4 eieren
  • 10 gram fijngesneden knoflook
  • 2 dl olijfolie
  • 100 gram fijngesneden uien
  • 5 gram komijn
  • witte peper
  • zout
  • peterselie

Snij de kabeljauw in hele fijne sliertjes en zet het op het vuur met de olijfolie, de fijngesneden en de fijngesneden knoflook. Laat het geheel een lichtbruine kleur krijgen. Klop ondertussen de vier eieren en voeg deze toe. Roer goed. Voeg dan de peterselie en de komijn toe. En voeg als laatste wat peper en zout naar smaak toe. Het gerecht kan geserveerd worden met salade en stokbrood.

Bolinhos de bacalhau

Ingrediënten (8 personen):
  • 300 gram kabeljauw
  • 250 gram aardappelen
  • 40 gram uien
  • 20 gram peterselie
  • 1 cl portwijn
  • 4 eieren
  • Zout
  • Witte peper
  • Nootmuskaat
  • Olijfolie om in te frituren

Kook de aardappelen en maak er puré van. Maak de kabeljauw schoon en ontdoe het van vel en graatjes. Leg de kabeljauw in een keukenhanddoek en wrijf de kabeljauw daarin fijn totdat het losse draadjes zijn. Kook daarna de kabeljauw.
Mix de kabeljauw door de aardappelpuré en voeg de in stukjes gesneden uien en peterselie toe. Als laatste voegt men de portwijn toe en brengt men het geheel op smaak met peper, zout en nootmuskaat. Voeg daarna de geklopte eieren toe. En roer alles goed door elkaar. Maak met behulp van bijvoorbeeld twee soeplepels bolletjes van de puré en frituur ze in olijfolie.

Bacalhau com todos

Deze wijze van het bereiden van de kabeljauw is de meest gangbare en is in bijna alle Portugese restaurants te verkrijgen, maar staat ook regelmatig op het menu in ieder Portugees gezin.

Ingrediënten (4 personen):
  • 4 kabeljauwfilets
  • 2 eieren
  • 200 gram raap
  • 300 gram aardappelen
  • 500 gram Portugese kool (groen kool)
  • 200 gram wortelen
  • 4 uien
  • Zout

Zet water op het vuur om de eieren te koken. Snij de wortels in vieren door ze in de lengte door midden te snijden en in de breedte. Schil de aardappelen en snij ze door midden. Kook de aardappelen en de wortels samen. Nadat ze drie minuten hebben gekookt voegt men de groene kool, de raap en de gesneden uiten toe. Laat dit alles 15 minuten koken en voeg dan de kabeljauw toe en haal de pan van het vuur. Laat de pan met deksel zo 10 minuten staan. Voeg dan eventueel een beetje zout toe. Pel de gekookte eieren en snij ze door midden. Serveer de kabeljauw en de groenten overgoten met een beetje olijfolie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabeljauw met courgette, sperziebonen of amandelenMinsten 1x in de week vis, dat is heel gezond. Kabeljauw is niet alleen gezond, maar ook nog eens heel erg lekker en gem…
Recept: kibbelingKibbeling is gefrituurde witvis. Vroeger werd de kibbeling gemaakt van de wangetjes van kabeljauw. Dit is een dure vis.…
Tilapia met suikererwt, poon pakketje, gestoomde kabeljauwHeerlijke gerechten met vis. Snel klaar en heerlijk bij witte rijst. Stomen van vis is een mooie techniek, de vis blijft…
Vissoep en tonijnsoepIn alle landen die aan zee liggen wordt veel vis en dus ook vissoep gegeten. Heerlijk, gezond en smakkelijk zijn dan ook…
Vis op de barbecueVis op de barbecueMet lekker weer mogen Nederlanders graag buiten barbecueën. Buitenom vlees is ook vis goed klaar te maken op de barbecue…

Reageer op het artikel "Portugese recepten: Kabeljauw"

Reacties

Johan, 25-11-2008 12:30 #3
Beste Connie, Op de website www.gastronomias.com en dan op piexe klikken, vind je (bijna) alle mogelijke recepten van bacalhau, als je naar Bacalhau com Natas gaat kijken heb je alle ingrediënten, ik kan je eventueel helpen met de vertaling en de bereidingswijze als je dat wenst.

Johan, 25-11-2008 12:09 #2
Beste Connie, Ik ben ook een liefhebber van de Portugese keuken in het algemeen maar zeker van de Bacelhau. Ik tracht de meeste gerechten meestal zelf te bereiden met de autenthieke ingrediënten. Volgens mij heb je daar Bacelhau com Natas gegeten of Bacelhau a moda d'alentejo? In elk geval zal er dan ofwel room in verwerkt zijn of iets gelijkend op zelf gemaakte mayonaise. Als je mij wat meer informatie kan geven kan ik je misschien wel helpen met het recept te vinden.

Connie, 03-07-2008 10:45 #1
Wijaten een heerlijk kabeljauwgerecht in Evora, waarbij het geheel eruit zag als een soort dikke koek, overgoten met een saus, die me deed denken aan en soort gekruide creme fraiche. Ik dacht even dat het Bacalhau com todos was, maar volgens mij was ons gerecht door elkaar gehusseld tot een soort dikke koek en dat deel over de gekookte eieren die je er bovenop legt, herkende ikhelmaal niet.

Kan iemand mij hepen aan het gerecht, zoals wij dat hebben gegeten? Het was verrukkelijk. Daarbij kregen we hele gekookte aardappelen, die (dacht ik) in bouillon gekookt waren, erg lekker!

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 05-02-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Culinair Portugal
Reacties: 3
Schrijf mee!