InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept: kibbeling

Recept: kibbeling

Kibbeling is gefrituurde witvis. Vroeger werd de kibbeling gemaakt van de wangetjes van kabeljauw. Dit is een dure vis. Daarom worden er tegenwoordig andere witvissen gebruikt, zoals pollak, heek, koolvis, of wijting. Het lekkerst is om de kibbeling zelf te maken, en natuurlijk kabeljauw te gebruiken!

Kibbeling

Kibbeling is een snack die bestaat uit stukken gesneden vis. Deze vis wordt in een beslag gedompeld en daarna gefrituurd. Sommige viskramen verkopen kibbeling onder de naam ‘vers gebakken kibbeling’. Dat is niet helemaal juist. Kibbeling wordt niet gebakken, maar gefrituurd.

Kibbeling werd vroeger gemaakt van kabeljauwwangetjes. Deze wangetjes werden apart uitgesneden en gefrituurd. De echte kabeljauwwangetjes hebben een eigen smaak en textuur en zijn niet te vergelijken met de kibbeling die tegenwoordig wordt aangeboden.

Naast de wangetjes van de kabeljauw, wordt de rest van de vis ook gegeten en gebruikt in diverse gerechten. De tongetjes van de vis worden gefrituurd, de koppen worden gedroogd, de eieren vormen de basis voor een pasta en de lever zorgt voor levertraan. Elk deel van de vis kan voor een ander gerecht worden gebruikt. Er zijn ook verschillende wijzen om de kabeljauw te bereiden. De vis kan worden gedroogd (stokvis) of gezouten in zout of pekel.

Wij richten ons op de wangetjes van de kabeljauw, om daar lekkere kibbeling van te maken.

Recept kibbeling

Dit recept is voor 2 kilo kibbeling.

Ingrediënten

  • 2 kilo kabeljauw
  • 500 gram patentbloem
  • 15 gram bouillonpoeder
  • 500 ml bruin bier
  • 5 hele eieren (medium)
  • kipkruiden met zout

Je hebt verder nodig: frituurpan, blauwe snijplank*, koksmes, garde, mengkom, netspaan (draadspaan), kom met keukenpapier.
*Blauwe snijplank is voor vis.

Een goed alternatief voor kabeljauw is pangasiusfilet. Dit is een stuk goedkoper. In het recept spreken we van kabeljauw.

Aan de slag!

  • Verwarm de frituurpan voor op 175 graden.
  • Snijd de kabeljauw in blokjes van ongeveer 4 cm.
  • Doe de patentbloem, bouillonpoeder, bruin bier en de eieren in een kom en roer deze glad met een garde.
  • Haal de kabeljauw met de hand door het beslag. Steeds een paar stukjes tegelijk., om te voorkomen dat het aan elkaar gaat plakken.
  • Leg de kabeljauw stukjes een voor een in het vet. Doe dit voorzichtig en ‘gooi’ als het ware van je af, om spetteren op je lichaam te voorkomen.
  • Schud tijdens het bakken af en toe het mandje (dit voorkomt plakken aan de bodem).
  • Bak de kibbeling ongeveer 3 minuten (totdat ze goudbruin zijn).
  • Laat de kibbeling boven de pan goed uitlekken. Leg ze daarna in een kom met keukenpapier. Dit neemt het vet op.
  • Strooi er, naar eigen smaak, kipkruiden overheen.
  • Eet smakelijk!

Tip! Gebruik geen vloeibaar of vast frituurvet maar juist zonnebloemolie. Dit geeft een andere smaak. Je kan best oude olie gebruiken, maar het olie wordt vies door het beslag van de kibbeling.

Zelfgemaakte knoflooksaus erbij?

Kibbeling is lekker om te eten met een knoflooksausje. Hoe maak je deze? We maken eerst zelf de mayonaise. Van de zelfgemaakte mayonaise maken we knoflooksaus.

Ingrediënten

  • 2 eidooiers (eigeel)
  • 2 tl gladde mosterd
  • zout en peper
  • 400 ml zonnebloemolie
  • 4 teentjes knoflook
  • 1/2 bosje peterselie

Aan de slag!

  • Doe de 2 eidooiers en de gladde mosterd in een kom.
  • Roer dit glad met een garde.
  • Voeg scheutje voor scheutje de olie toe en blijf ondertussen mixen.
  • Mix net zolang tot het een stevige massa is geworden. Stop niet te snel, anders kan de mayonaise gaan schiften.
  • Voeg naar smaak zout en peper toe.
  • Nu is de mayonaise klaar.
  • Hak de teentjes knoflook fijn.
  • Was de peterselie en hak deze fijn.
  • Voeg de knoflook en peterselie aan de mayonaise toe, en meng dit tot een geheel.
  • De knoflooksaus is klaar.

Tip! Als je de saus te dik vindt, voeg dan een klein beetje lauw/warm water toe.
Let op! De mayonaise/knoflooksaus moet worden bewaard in de koeling en is 2 a 3 dagen houdbaar.
© 2014 - 2018 Stonecorner, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf kibbelingen of lekkerbekjes makenKibbeling en lekkerbekjes zijn één van de meest geliefde en verkochte vissoorten in Nederland. Ze worden bereid in de fr…
Gefrituurde vis en andere zeedieren informatie/kopenBijna iedereen heeft in zijn leven wel eens kibbeling gegeten. Kibbeling isdan ook de meest bekende gefrituurde vissoort…
Zijn kibbeling en visstick gezond?Zijn kibbeling en visstick gezond?Kibbeling en visstick hebben beide een knapperig randje. Mensen die geen normale vis lusten, lusten meestal wel kibbelin…
Hoe maak je je frituurpan goed schoon?Hoe maak je je frituurpan goed schoon?Een friteuse is het uitgelezen product om lekkere frites en lekkere hapjes mee te bereiden. Na een lekkere maaltijd of e…
Recepten voor sporters: extra ijzer, koolhydraten en calciumRecepten voor sporters: extra ijzer, koolhydraten en calciumWanneer je actief sport als vrouw is het belangrijk om op je ijzergehalte, calciumgehalte en koolhydraten inname te lett…

Reageer op het artikel "Recept: kibbeling"

Infoteur: Stonecorner
Gepubliceerd: 15-10-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!