InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Indiaas eten – Samosa’s (pasteitjes) en Naan (brood)

Indiaas eten – Samosa’s (pasteitjes) en Naan (brood)

India is een groot land, met veel verschillende nationale gerechten. Het bekendste gerecht is Curry, maar er zijn genoeg andere heerlijke gerechten te vinden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn niet alle gerechten uit de Indiase keuken scherp van smaak. Bijvoorbeeld de Samosa, een Indiaas pasteitje, of Naan, een Indiaas brood welke vaak geserveerd wordt bij de Curry.

Wat zijn Samosa's?

Samosa is een heerlijke snack uit India. Het is een soort pasteitje in de vorm van een driehoek, welke gebakken of gefrituurd wordt. Samosa’s worden vaak geserveerd op feestjes en tijdens speciale gelegenheden. De pasteitjes worden gemaakt van filodeeg, bloemdeeg of bladerdeeg. Er is ontzettend veel variatie in vulling; met groenten, vlees of alleen aardappel. Kruidig tot pittig en vaak geserveerd met een Chutney.

Recept Samosa deeg

Ingrediënten

  • 125 gram Bloem
  • 2 etl. (Olijf)olie
  • 80 ml. Lauw water
  • Snufje zout

Bereidingswijze

  • Mix alle ingrediënten en kneed tot deeg zacht is. Indien nodig, voeg extra water of bloem toe.
  • Laat het deeg even rusten en verdeel het daarna in 6 porties.
  • Rol elk stukje deeg uit in de vorm van een ovaal en snijd elke ovaal in tweeën, zodat je pannenkoekjes krijgt in de vorm van een halve ovaal. Het deeg mag redelijk dun zijn, maar voorkom dat het deeg scheurtjes bevat.
  • Rol het deeg zo op, dat je een hoorntje krijgt.
  • Neem dit hoorntje in je hand (zoals je een ijsje vast houdt) en vul het hoorntje met Samosa-vulling. Gebruik hiervoor niet teveel vulling, want dan kan het deeg kapot scheuren.
  • Knijp het deeg dicht, zodat er geen opening meer is.
  • Frituur de Samosa’s tot ze goudbruin zijn.
Geen tijd om het deeg zelf te maken? Probeer het dan met bladerdeeg of filodeeg.

Wat is Naan?

Naan(brood) is een plat brood welke vaak gegeten wordt in combinatie met curry, in plaats van rijst. Naan wordt traditioneel gebakken in een kleioven of tandoor, maar is ook goed te bereiden in een gewone oven of pan.

In Nederland wordt een Naan vaak aangeduid als Naanbrood. De vertaling van Naan is brood, dus Naanbrood betekent Broodbrood.
Naan wordt in meerdere landen gegeten, maar is toch voornamelijk bekend uit de Indiase cultuur. Er zijn meerdere varianten op. Naturel, met kruiden of met vlees. Veelal wordt een Naan na het bakken bestreken met Ghee, een Indiase boter.

Recept Naan Nuturel

Ingrediënten

  • 250 gram Bloem
  • 1 etl. Droge gist
  • 1 etl. Suiker
  • 150 - 175 ml. Water (lauw tot warm)
  • 2 etl. (Griekse) yoghurt
  • 2 etl. Zachte boter
  • Zout naar smaak

Bereidingswijze

  • Doe de droge gist, suiker en het lauwwarme water in een kom en roer dit tot de gist opgelost is.
  • Laat dit 5-10 minuten staan en voeg vervolgens de overige ingrediënten toe.
  • Kneed het beslag tot alle ingrediënten goed gemengd zijn en het beslag elastisch is (het mag niet kruimelen).Indien nodig, voeg extra water of bloem toe.
  • Laat het deeg 1 tot 2 uur rijzen in een kom op een warme plek, tot het zich in volume verdubbeld heeft. Voeg hierbij een paar druppeltjes olie toe in de kom (zodat het deeg makkelijker te verwijderen is) en leg een vochtige theedoek over de kom.
  • Wanneer het deeg genoeg gerezen heeft verdeel je het in 4 tot 6 gelijke stukken.
  • Rol deze stukken uit tot platen van 1 cm dik. Wanneer je het deeg te dun maakt, wordt de Naan hard.
  • Bestrijk de broden met Ghee of gesmolten boter en bak de broden af in een oven of grillpan op de hoogste stand. Dit duurt 2-5 minuten.
  • De broden zijn klaar als ze goudbruin en bol zijn.
Er zijn veel variaties op het basisrecept van Naan. Desgewenst kan een deel van het water vervangen worden door (Griekse) yoghurt.

Recept Naan Aardappelvulling

Ingrediënten

  • Naan basisrecept
  • 2 Aardappelen
  • 0,5 tl. Citroensap
  • 0,5 tl. Komijnzaad
  • 0,5 tl. Masala
  • Zout naar smaak
  • Groene/rode peper naar smaak

Bereidingswijze

  • Bereid het deeg zoals in het basisrecept.
  • Kook de aardappelen en laat ze afkoelen.
  • Stamp de aardappelen fijn en voeg de overige ingrediënten toe.
  • Mix het mengsel.
  • Maak balletjes van het basisdeeg en druk hier een balletje aardappelmengsel in.
  • Vouw het deeg dicht, zodat de aardappel in het deegbolletje zit en rol het deeg voorzichtig uit.
  • Bak de Naan zoals in het basisrecept.
© 2014 - 2019 Weizenbier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Balraj, Indiaas Restaurant. HaarlemmerdijkAmsterdam kent eethuizen en restaurants uit talloze culturen. Indiaas eten kan bij restaurant Balraj op de Haarlemmerdij…
Indiase keuken: producten, gerechten en gewoontenIndiase keuken: producten, gerechten en gewoontenDoor invloeden van buiten is de Indiase keuken gevormd. Velen kennen wel de Indiase curry's en vermoeden dat er veel rij…
Indiaas eten – CurryIndia is een mooi en zeer groot land, met veel diversiteit in godsdienst en cultuur. Doordat het land zo groot is, en er…
Eetcultuur: IndiaIndia is een groot en divers land met een lange geschiedenis. Die lange geschiedenis en de diversiteit van de bevolking…
Eenvoudige Indiase kipcurry met zelfgemaakte rotiEenvoudige Indiase kipcurry met zelfgemaakte rotiEen echte Indiase curry is helemaal niet moeilijk om te maken en ook het brood is simpel zelf te maken. De smaak van een…

Reageer op het artikel "Indiaas eten – Samosa’s (pasteitjes) en Naan (brood)"

Infoteur: Weizenbier
Gepubliceerd: 07-10-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!