InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Havermout: recepten

Havermout: recepten

Havermout wordt gemaakt van haver en staat bekend als een gezond begin van de dag. Het is lekker, makkelijk en supergezond. Voor velen zal het een ouderwets voedingsmiddel lijken, maar niets is minder waar. Havermout is helemaal 'in' tegenwoordig! Word je nieuwsgierig naar dit superfood, rijk aan vitamines en mineralen, probeer dan onderstaande recepten uit!

Havermoutpap

Havermoutpap is zonder meer het eerste gerecht waar mensen aan denken bij het woord havermout. Maar hoe maak je het? En hoe kan je het opleuken?

Ingrediënten

  • 40 gr havermout
  • 250 ml melk

Bereiding

Warm de melk op in een pannetje. Voeg de havermoutvezels toe. Roer goed door en wacht tot de havermoutvezels de melk hebben opgenomen. Voor een stevige pap kun je eventueel 50gr havermout toevoegen in plaats van 40gr.

Variatietips: Voeg kaneelpoeder, bastaardsuiker, fruit of honing toe.

Havermoutpannenkoeken

Deze pannenkoeken zijn extra vullend, maar tegelijkertijd ook superlekker!

Ingrediënten

  • 100 gr havermout
  • 200 ml melk
  • 1 ei
  • snufje zout of kaneel

Bereiding

Meng alle ingrediënten en zorg voor een mooi glad deeg. Bak met een beetje boter de pannenkoeken in de koekenpan.

Variatietips: Gebruik 200 ml amandelmelk of sojamelk in plaats van gewone melk. Decoreer je pannenkoekjes met appel en kaneel of rood fruit.

Havermout smoothie

Havermout in een drinkbare vorm!

Ingrediënten

  • 250 gr magere yoghurt
  • 2 eetlepels havermout
  • 100 gr fruit naar keuze

Bereiding

Voeg de yoghurt en havermout samen en mix tot een glad geheel. Voeg vervolgens het fruit toe.

Variatietips: Afhankelijk van de fruitsoort kan je nog een lepel honing toevoegen.

Havermoutkoekjes

Lekkere en stevige koekjes, waar iedereen zijn vingers bij aflikt!

Ingrediënten

  • 75 gr havermout
  • 50 ml melk
  • 50 ml olie
  • 75 gr suiker
  • vanillesuiker
  • 150 gr zelfrijzende bloem
  • 2 eieren
  • 50 gr gemalen hazelnoten
  • boter

Bereiding

Meng de havermout met de olie en de melk. Roer er vervolgens de eidooiers, suiker, vanillesuiker en bloem onder. Klop het eiwit stijf en meng het samen met de gemalen amandelen voorzichtig onder het deeg.
Vet vervolgens het bakblik in en leg er hoopjes deeg op. Bak af in een voorverwarmde over op 200 graden in ongeveer 20 minuten en laat ze daarna afkoelen op een taartrooster.

Variatietips: Elk hoopje kan versiert worden met een hazelnoot of een beetje confituur.

Havermouttaart

Waarom koekjes bakken als je een taart op tafel kan zetten?

Ingrediënten voor het brokkeldeeg:

  • 250gr zelfrijzende bloem
  • 125gr boter
  • 1 ei
  • 100gr suiker

Ingrediënten voor de taart:

  • brokkeldeeg van 250gr
  • 4 eieren
  • 2 appels
  • 250gr havermout
  • 100gr suiker
  • 100gr boter

Bereiding brokkeldeeg:

Doe de boter, suiker en het ei in een kom. Kneed met koele handen vlug door elkaar. Voeg er per deel de gezeefde bloem bij en kneed tot een goed samenhangend deeg. Laat vervolgens het deeg ongeveer 30 minuten afgedekt in de koelkast rusten.

Bereiding taart:

Rol het deeg uit tot een dikte van 4 mm en leg het voorzichtig in de ingevette taartvorm met hoge randen. Doorprik de bodem op enkele plaatsen met een vork en maak de zijkanten gelijk.
Schil de appels, verwijder het klokhuis en snij ze vervolgens in schijfjes. Smelt de boter met de suiker. Voeg hier de havermout aan toe en laat het geheel karamelliseren. Roer ondertussen goed. Laat het geheel een beetje afkoelen en voeg vervolgens drie eierdooiers toe. Zet daarna voorzichtig de drie stijfgeklopte eiwitten eronder. Verdeel dit mengsel gelijkmatig over de appelschijfjes. Klop het vierde ei en strijk er de deegrand mee in.
Bak de taart in een voorverwarmde oven van 180 graden gedurende 35 minuten. Ontvorm en laat afkoelen op een taartrooster.

Variatietips: Voeg kaneel en rozijnen toe aan de appels.

Lees verder

© 2014 - 2019 Tina85, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Havermout is gezond en goed voor de slanke lijnHavermout is gezond en goed voor de slanke lijnHavermout is een product wat we allen kennen uit onze kinderjaren. In veel gezinnen werd de dag begonnen met een stevig…
Hoe gezond is havermout?Een gezond ontbijt is voor iedereen van ons een must. Het is zonder twijfel één van de belangrijkste maaltijden van de d…
Gezond ontbijten: 5 receptenGezond ontbijten: 5 receptenEen gezond ontbijt is heel belangrijk om je dag goed te beginnen. Wanneer je je ontbijt overslaat zul je de nodige voedi…
Groene spinazie smoothieGroene spinazie smoothieEr zijn talloze recepten voor overheerlijke smoothies, maar heb jij de spinazie smoothie al geprobeerd? Alle ingrediënte…
Gezonde recepten om te ontbijten met havermoutGezonde recepten om te ontbijten met havermoutHavermout is vooral bekend als hoofdingrediënt van havermoutpap. Hoewel dit ontbijt lange tijd een beetje ouderwets imag…
Bronnen en referenties
  • Ons kookboek, KVLV-vzw

Reageer op het artikel "Havermout: recepten"

Infoteur: Tina85
Gepubliceerd: 25-09-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!