InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Havermout is gezond en goed voor de slanke lijn

Havermout is gezond en goed voor de slanke lijn

Havermout is gezond en goed voor de slanke lijn Havermout is een product wat we allen kennen uit onze kinderjaren. In veel gezinnen werd de dag begonnen met een stevig bord havermoutpap. In Amerika is havermout nog steeds een geliefd ontbijtproduct. Havermout bevat voedingsvezels die goed zijn voor de stofwisseling en past in een dieet om af te slanken. Misschien is het tijd om dit product weer te gebruiken. Het helpt darmkanker te voorkomen. Havermout bevat bèta glucanenvezels die helpen om het cholesterolgehalte te verlagen.

Ontstaan van havermout

Rond de tweede helft van de 19e eeuw werd in Buffalo in de USA het product op basis van haver voor de eerste maal op de markt gebracht door Hornby's oatmeal company. In 1927 werd de productie van Havermout in Nederland gestart door het bedrijf Hooghiemstra in Utrecht. Het bedrijf Hooghiemstra was vooral bekend als fabriek voor veevoeder. Tijdens de tweede wereldoorlog werd de havermout vaak naar buiten gesmokkeld door werknemers die hiervoor speciale hemden met vakken hadden gemaakt. Bij controle werd loon ingehouden maar de controleurs deelden soms mee in de buit en knepen een oogje toe. Nadat de markt voor havermout was ingestort maar langzaam weer op gang kwam werd de productie vervolgens ter hand genomen door Pepsico.

Pepsico

Pepsico is een grote voedingsonderneming die werkzaam is in meer dan 200 landen. Er zijn in totaal 285.000 mensen werkzaam bij deze onderneming. In Nederland zijn er 850 medewerkers. In de missie van Pepsico geeft men aan dat zij de overtuiging bezitten dat succesvol ondernemen alleen dan kans van slagen heeft als er sprake is van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Utrecht. De productie van havermout is in handen van Quaker en gebeurt sedert 1935 al in Rotterdam. Quaker verbouwt de haver op de velden in Schotland. In 2007 bestond Quaker 130 jaar. Pepsico, het moederbedrijf, is tevens producent van o.a.:
  • Lay's
  • Smith
  • Cheetos
  • Cruesli,
  • Pepsi 7-up
  • Tropicana vruchtendrank

Quaker levert

  • Traditionele havermout
  • Snelle havermout
  • Instant havermout

Quaker levert ook spelt, gerst, tarwe en rogge. Afhankelijk van de hoeveelheid tijd die je 's morgens ter beschikking hebt, kun je kiezen welke soort havermout je wilt gebruiken.

De voedingswaarde van havermout

Havermout is een product waarbij haverkorrels worden gewassen, gepeld en verhit. Daarna worden de korrels geknipt en gestoomd. Als laatste worden ze geheel platgewalst. Havermout is een product van 100% natuurlijke stoffen. Het is rijk aan vitamine B1, magnesium en fosfor. Een portie van 40 gram havermout bevat:
  • 142 calorieën.
  • 0,4 gram suikers
  • 3,2 gram vet
  • 0,1 gram zout
  • 3,6 gram vezels

Havermout ontbijtgranen zijn gezond

Quaker heeft in haar assortiment diverse producten die 100% natuurlijk zijn. Zo kennen we:
  • Havermout crunchy muesli
  • Havermout granola
  • Havermout muesli
  • Cruesli

Cruesli is een product wat bestaat uit geroosterde haver. Cruesli is verkrijgbaar in verschillende smaken. Voor een voedzaam tussendoortje kan men ook kiezen uit havermoutrepen.

Havermoutpap

Met havermout kan men pap koken zoals we dat al generaties lang kennen maar er zijn ook meerdere recepten mogelijk. Zie hier het recept voor een gezond bord pap.

Benodigdheden

  • 2,5 ml. melk
  • 6 eetlepels havermout

Bereiding

Neem 2,5 ml. melk en breng dit aan de kook. Voeg 6 eetlepels havermout toe en laat dit ongeveer 6 minuten heel zachtjes koken. Havermoutpap kan ook in de magnetron bereid worden.

Ouderwetse havermoutkoekjes met slechts 100 gram havermout

Benodigdheden

  • 1/4 liter melk
  • 100 gram havermout
  • 100 gram zelfrijzend bakmeel
  • 50 gram suiker (mag wel wat minder)
  • kaneel, appelsnippers en/of rozijnen
  • boter om te bakken of olie

Bereiding

Overgiet de havermout eerst met de melk en laat deze een uurtje weken. Daarna het zelfrijzend bakmeel toevoegen en dan pas de overige ingrediënten. Het beslag mag tamelijk dik zijn maar zo dat het nog wel vloeibaar is. Maak boter of olie heet in de koekenpan en bak hierin op matig vuur de kleine koekjes. Pas keren als de bovenkant droog is. Opdienen met wat kaneel of poedersuiker.

Havermouttruffels

Benodigdheden

  • 125 gram havermout
  • 125 gram poedersuiker
  • 150 gram boter
  • 2 eetlepels cacaopoeder

Bereiding

Maak de havermout fijn met een deegrol of in de keukenmachine. Vermeng deze met de poedersuiker. Roer de boter tot room en roer hier dan de havermout en poedersuiker door. Daarna de helft van het cacaopoeder toevoegen. Even laten opstijven en dan kleine balletjes van rollen. De bolletjes door cacaopoeder rollen en in de koelkast laten stijf worden.

Er zin ook mensen die havermout ongekookt eten of het door de yoghurt roeren. Lekker met wat noten en honing.
Gerelateerde artikelen
Broodvervangers: alternatieven voor broodBen jij het ook zo zat om elke dag weer brood te eten? In Nederland hebben we een echte broodcultuur, met gemiddeld zo'n…
Oatmeal cookies: receptenOatmeal cookies: receptenOatmeal cookies, of eigenlijk havermoutkoekjes, kun je heel eenvoudig zelf maken. Het zijn gezonde koekjes op basis van…
Hoe gezond is havermout?Een gezond ontbijt is voor iedereen van ons een must. Het is zonder twijfel één van de belangrijkste maaltijden van de d…
Havermout: receptenHavermout wordt gemaakt van haver en staat bekend als een gezond begin van de dag. Het is lekker, makkelijk en supergezo…
7 dagen in de week een gezond havermout ontbijt7 dagen in de week een gezond havermout ontbijtKrijg je ís ochtends geen brood door je keel? Bevatten drinkontbijt en cruesli te veel suikers en verzadigde vetten? Hav…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TanteTati, Pixabay
  • Pepsico
  • Hooghiemstra Wikipedia
  • Margriet Kookboek 1962

Reageer op het artikel "Havermout is gezond en goed voor de slanke lijn"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 23-04-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!