InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gezond ontbijten: 5 recepten

Gezond ontbijten: 5 recepten

Gezond ontbijten: 5 recepten Een gezond ontbijt is heel belangrijk om je dag goed te beginnen. Wanneer je je ontbijt overslaat zul je de nodige voedingstoffen om de dag door te komen missen en sneller geneigd zijn om een lekkere snack te nemen. Deze ontbijtrecepten zijn lekker, makkelijk, gevarieerd en voedzaam.

Gezond ontbijt

Hieronder 5 recepten voor een gezond en lekker ontbijt.

Gezonde muesli

Benodigdheden:
  • Havermout
  • Melk
  • Amandelen
  • Zonnebloem- en/of pompoenpitten
  • Roodfruit (aardbei, bosbessen etc.)
  • Appelrasp
  • Yoghurt

Giet wat melk bij de havermout en voeg de amandelen en pitten toe en laat dit even staan. Voeg net voordat je gaat eten wat aardbeien (in stukjes), andere roodfruit en de frisse appelrasp toe en giet dit af met een beetje magere yoghurt.
Dit ontbijt bevat veel vezels, anti-oxidanten en calcium waardoor je je dag goed begint.

Heerlijk ei op toast met spinazie

Benodigdheden:
  • Ei
  • Handje vol spinazie
  • Bruine bonen
  • Witte boterham

Bak de bruine bonen even kort op een hoog vuur en pocheer ondertussen het ei. Het lekkerst is als je de witte boterham even kort toast zodat deze lekker knapperig wordt. Bedek de witte boterham vervolgens met de spinazie en leg daarop het gepocheerde ei. De gebakken bonen kun je ernaast eten of verdelen over de boterham.
Dit ontbijt is een goede bron van vitamine B en K, ijzer, vezels en foliumzuur.

Frisse fruitsmoothie

Benodigdheden:
  • Melk
  • Frambozen
  • Banaan
  • Yoghurt

Gooi alle ingrediënten in de blender en blenden maar. Mocht je de smoothie niet zoet genoeg vinden kun je er altijd nog 1 of 2 dadels ingooien om je smoothie extra smaak te geven. Deze smoothie is een perfect ontbijt voor als je 's ochtends iets minder tijd hebt, je gooit gewoon alle ingrediënten bij elkaar en je ontbijt is klaar.
Deze smoothie zit vol met eiwitten waardoor je niet zo snel verleid zal worden om een snack te nemen tussen de middag.

Roerei met pesto

Benodigdheden:
  • Ei
  • Pesto
  • Tomaat
  • Avocado
  • Bruine boterham

Hoewel dit ontbijt iets calorierijker is dan de ander ontbijtjes vult het wel heel goed. Roer het ei in een kom totdat het één geheel is. Bak het vervolgens op en roer het door zodat je een roerei krijgt. Smeer de boterham in met de pesto en verdeel de stukjes avocado over de boterham. Verdeel het ei over de boterham en gril de tomaat. De tomaat kun je ernaast eten of nog over het ei heen gooien. Voeg tot slot nog een beetje peper toe.
Dit heerlijke ontbijt zit vol met eiwitten en gezonde vetten waardoor je de hele dag er weer tegen aan kan.

Voedzame havermoutpap

Benodigdheden:
  • Havermout
  • Melk
  • Peer
  • Banaan
  • Kaneel
  • Honing

Meng de havermout met de melk. Snijd de peer in kleine blokjes en de banaan in plakjes. Voeg alles bij elkaar en voeg nog wat kaneel en een lepeltje honing toe. Een heerlijk fris ontbijt!
Uit onderzoek is gebleken dat havermout helpt om je cholesterol te verlagen. Daarnaast zit dit ontbijt vol meer heerlijke vitamines om je dag goed te beginnen

Gezond ontbijt

Varieer tussen verschillende ontbijten. Het is belangrijk dat je van allerlei voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt. Met deze recepten kun je makkelijk, gevarieerd, lekker en gezond aan je ontbijt komen.

Lees verder

© 2014 - 2017 Otisnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips voor een lekker ontbijt, want ontbijten is goed voor jeTips voor een lekker ontbijt, want ontbijten is goed voor jeEen goede start van de dag is erg belangrijk. Na het slaapproces heeft je lichaam behoefte aan nieuwe voedingsstoffen. E…
Gezond ontbijtenGezond ontbijtenHet ontbijt is het belangrijkste eetmoment van de dag. Het geeft energie en zet je stofwisseling in werking. Je bent in…
7 dagen in de week een gezond havermout ontbijt7 dagen in de week een gezond havermout ontbijtKrijg je ís ochtends geen brood door je keel? Bevatten drinkontbijt en cruesli te veel suikers en verzadigde vetten? Hav…
Gewicht verliezen? Het belang van een gezond ontbijtGewicht verliezen? Het belang van een gezond ontbijtEen gezond ontbijt zorgt voor gewichtsverlies. Lees hier hoe je gewicht gaat verliezen door gezond te ontbijten. Naast g…
Het Nationale schoolontbijt is niet zo gezond als het lijktHet Nationale schoolontbijt is niet zo gezond als het lijktHet Nationale schoolontbijt is in het leven geroepen om de gezondheid van kinderen te bevorderen. Toch is het Nationale…
Bronnen en referenties
  • http://missnatural.nl/havermout/

Reageer op het artikel "Gezond ontbijten: 5 recepten"

Infoteur: Otisnu
Laatste update: 08-07-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gezond leven
Schrijf mee!