Een gezond ontbijt: zelf muesli maken

Wilt u graag een gezond ontbijtje maken waarmee u de dag vrolijk en vol energie begint? Probeert u dan eens zelf muesli te maken. Natuurlijk kunt u muesli in de supermarkt kopen, of soms zelfs bij bepaalde bakkers, maar meestal zit daar juist die ene vrucht in die u minder smakelijk vindt, of ontbreekt er nét dat ene nootje dat u altijd zo lekker vond. Wat u misschien niet weet, is dat u met muesli talloze variaties kan creëren zodat u altijd de gezonde maaltijd kan maken. De basis van de muesli zit niet alleen vol voedingsvezels, maar met de toevoegingen aan de muesli krijgt u ook nog eens veel vitaminen en mineralen binnen.

De basis van de muesli

De basis van de muesli bestaat uit vezelrijke voedingsproducten. U kan daarbij denken aan tarwevlokken, gerstvlokken of havervlokken. Ook kunt u roggevlokken of andere graansoorten toevoegen aan de basis. Experimenteer met deze granen, vraag bij de bakker bijvoorbeeld eens of u eerst een aantal varianten mag proeven. Op die manier zorgt u dat de muesli helemaal naar eigen smaak kan worden samengesteld.

Zaden

Vervolgens kunt u gaan bedenken welke andere producten u wilt toevoegen aan de muesli. Dit kunnen zaden zijn, noten of gedroogde vruchten. Een aantal zaden dat u kunt gebruiken voor uw eigen muesli zijn: zonnebloempitten, sesamzaad en lijnzaad. Deze zaden maken de muesli wat steviger.

Noten

U kunt er ook voor kiezen wat noten toe te voegen aan de muesli. Het is belangrijk om dit met mate te doen, de graanbasis moet immers de basis blijven, anders zult u al snel weer trek krijgen in iets anders. Noten zitten vol gezonde vetten en worden weinig in ons dagelijks eetpatroon gebruikt. Misschien dat u ’s avonds eens wat borrelnootjes op tafel zet, maar dat is uiteraard niet te vergelijken met verse, onbewerkte noten die u door de muesli kan mengen. U heeft daarbij de keus uit verschillende mogelijkheden: walnoten, hazelnoten, amandelen of pecannoten. Hazelnoten worden regelmatig in de muesli gebruikt, maar u kan natuurlijk zelf een andere keus maken. Per kilogram muesli is een handje noten (idealiter een beetje verkruimeld) vaak meer dan voldoende. Een prettige bijkomstigheid is dat de muesli daardoor ook nog eens betaalbaar blijft.

Gedroogd fruit of vers fruit

Naast zaden en noten kan u ook verschillende fruitsoorten door de muesli mengen. Vaak worden rozijnen toegevoegd. Aan twee eetlepels rozijnen per kilogram muesli heeft u al genoeg. Houdt u niet van rozijnen en wilt u juist andere vruchten toevoegen? Denkt u dan eens aan gedroogde abrikozen, appels of bananen. Ook kunt u gedroogde gojibessen gebruiken (een van de befaamde superfoods) of gedroogde cranberries, die vanwege hun genezende werking vooral ideaal zijn als u een gevoelige blaas heeft. Behalve de gedroogde fruitsoorten kunt u ook verse fruitsoorten toevoegen aan de muesli, zoals mandarijn, banaan, appel of perzik.

Kruiden

Alhoewel de meeste muesli's geen kruiden bevatten, kunt u die natuurlijk wel naar eigen smaak toevoegen. U kan daarbij denken aan kaneel (heerlijk bij muesli waar al appel in zit) , aan cacao of aan nootmuskaat. Wilt u een wat zoetere muesli? Mengt u dan eens wat honing door de muesli heen. Honing is niet alleen een gezonde vervanger van suiker maar geeft uw muesli ook nog eens een heerlijke, natuurlijke smaak.

De laatste toevoeging

Als laatste kunt u de muesli mengen met wat melk, yoghurt of verse kwark. Ook water (zowel warm als koud) smaakt prima bij de muesli, en is bovendien erg mager. Sommige mensen drinken bij de muesli wat verse jus d’orange, dan heeft u behalve een volledig ontbijtje meteen uw dagelijkse portie vitaminen binnen.

Lees verder

© 2014 - 2020 Kennisbox, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://jouwfabriek.nl/tips/muesli-maken/

Reageer op het artikel "Een gezond ontbijt: zelf muesli maken"

Infoteur: Kennisbox
Gepubliceerd: Augustus 2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Afslanken
Schrijf mee!